Gå til innhold

Kan dere ikke orddelingsreglen?

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Virker ikke sånn :klo:

Anonymous poster hash: 165dc...8b6

Denne tråden skulle du vel heller ha lagt i språkforumet :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Kan du ikke reglene for tema'er hos kg?

Anonymous poster hash: b0078...064

Skriver du feil med hensikt her?

Skrevet

Nei, men jeg kan ordelingsREGELEN.

Når du skal kritisere andres skrivekompetanse er det lurt å ikke blingse selv, genius.

AnonymBruker
Skrevet

Åpenbar runketråd.

Anonymous poster hash: ac48b...218

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Orddeling er når et ord må deles ved linjeskift. Siden ett og samme ord ofte kan deles på flere måter, finnes det også mer enn én regel, og disse kan jeg. Noen orddelingsregle har jeg derimot aldri vært borti.

EDIT: Jeg så først etter at jeg hadde postet at tråden er på sexforumet. Da er det kanskje en litt snuskete regle?

Dette lærte vi om orddeling på skolen: Når man ikke får plass til hele ordet på slutten av linjen, bruker man bindestrek og fullfører ordet på neste linje. Men man skal dele ordet på et logisk sted, f.eks. vann-(bytte linje)mugge, men ikke f.eks. vannm-(bytte linje)ugge. Og så var det en regel om hvor mange bokstaver det må være igjen av ordet for at det skal være noen vits i, lurer på om det var to, muligens tre? Altså ikke skrive f.eks. vannmugg-(bytte linje)e.

Anonymous poster hash: 993ee...391

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg nok mange får feilen fra engelsk da de har mer orddeling der. Det kan være forvirrende. Jeg kan ta meg selv i å både dele ord på norsk, og "binde" ord på engelsk :P når det går litt fort i svingene altså.

Anonymous poster hash: 90a3d...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...