Gå til innhold

krystallsyken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kjenner til denne sykdommen? min mor har fått den og trenger råd og veiledning for å hjelpe henne.. noen her som kjenner eller har denne sykdommen selv??

Anonymous poster hash: e1abf...989

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,har hatt lignende sykdom men er det krystall så kan kiropraktor hjelpe og mulig få deg frisk med en behandling.Troor det er 3 krystaller bak hvert øre og om en av de "ramler" ned blir du ør og svimmel.Jeg trodde au jeg hadde det, men jeg hadde virus på balansenerven og det må forvinne av seg selv.Fikk kun kvalmedempende tab, men det hjalp.Gikk over etter noen uker og har hatt litt tilbakefall.Men send ho til kiropraktor,de fikser det om det er krystaller ute av balanse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt krystallsyken. En kiropraktor kan hjelpe henne og prøve å få "krystallene" på plass. Vi har tre bueganger i hvert øre. Som regel havner krystaller i bakre og er lette og behandle. Det er en spesiell manøver som må til som regel for å få de på plass. Noen ganger går det over av seg selv også. Rart ikke legen ga henne hjemmeøvelse. Det er skummelt og gjøre den for den blir veldig karusell av det. Først må det konstantere hvilket øre dette er i samt hvilken buegang det er i slik at man gjør behandlingen rikitig. Noen trenger bare en behandiing men noen trenger flere. Når de er på plass pleier svimmelheten og opphøre. En behandler kan forklare mer hva man kan gjøre selv.

Anonymous poster hash: 057a4...16a
AnonymBruker
Skrevet

Om du melder deg inn i en gruppe på facebook som heter krystallsyke og kronisk svimmelhet så får du svar på alt du trenger å vite.

Viktig å komme til rett behandler som kan dette her. Vanlige leger kan veldig lite om denne sykdommen desverre.

Anonymous poster hash: 1aaec...0ae
AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som skrev at jeg hadde krystallsyken. Anbefaler ikke gruppa på krystallsyken på FB. Det er en del bedrevitener der og mye usakelig diskusjoner. Meldte meg selv ut etter og blitt hetsa når jeg skrev at ingen må ta øvelser før man er uttredet hvor krystallene sitter. Flere skriver hva manøver man skal ta, men gjør man det feil kan man få konsekvenser man ikke ønsker og feilbehandler seg selv.

Overlat det til profesjonelle. Flere som har blitt dårlig og meldt seg ut av gruppa pga ting som blir sagt der.

AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som skrev at jeg hadde krystallsyken. Anbefaler ikke gruppa på krystallsyken på FB. Det er en del bedrevitener der og mye usakelig diskusjoner. Meldte meg selv ut etter og blitt hetsa når jeg skrev at ingen må ta øvelser før man er uttredet hvor krystallene sitter. Flere skriver hva manøver man skal ta, men gjør man det feil kan man få konsekvenser man ikke ønsker og feilbehandler seg selv.

Overlat det til profesjonelle. Flere som har blitt dårlig og meldt seg ut av gruppa pga ting som blir sagt der.

Hva mener du med at du er blitt hetsa der inne ? Det er jo en fordel at man ikke gjør noen som helst øvelser før man vet hvor krystallene sitter. Da kan man jo spre krystaller til de andre buegangene og evt bli mye verre.

Viktig at en behandler med videobriller behandler dette her. Det blir jo til stadighet nevnt på gruppa også.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at du er blitt hetsa der inne ? Det er jo en fordel at man ikke gjør noen som helst øvelser før man vet hvor krystallene sitter. Da kan man jo spre krystaller til de andre buegangene og evt bli mye verre.

Viktig at en behandler med videobriller behandler dette her. Det blir jo til stadighet nevnt på gruppa også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommentert flere innlegg der noen som tror de vet alt om krystallsyken og forklarer nye krystallsyke hvilke øvelser de anbefaler. Vet og at noen behandler alle buegangene når de først er i gang. Det er helt feiil. Behandler man uten proff hjelp så kan krystallene havne der de ikke skal og da kan det ta lang tid før man blir bra. De aller fleste blir bra igjen hvis man behandler korrekt.Jeg fikk mail fra flere som ble veldig skremt siden dette er en tilstand som kan fremkalle angst. Og det er ikke nødvendig og skremme folk så de blir enda verre. Gruppa fikk også et sykehus på nakken da noen kritiserte behandlere der samt behandlingen de utfører.

Jeg ble behandlet av en kiropraktor som hadde videobriller da man bedre kan se hva som skjer.

Derfor gå til de som kan dette og ikke let på nettet om andre. Det er veldig individuelt når det gjelder tilfriskning.

Jeg fikk det bedre med meg selv etter utmelding.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommentert flere innlegg der noen som tror de vet alt om krystallsyken og forklarer nye krystallsyke hvilke øvelser de anbefaler. Vet og at noen behandler alle buegangene når de først er i gang. Det er helt feiil. Behandler man uten proff hjelp så kan krystallene havne der de ikke skal og da kan det ta lang tid før man blir bra. De aller fleste blir bra igjen hvis man behandler korrekt.Jeg fikk mail fra flere som ble veldig skremt siden dette er en tilstand som kan fremkalle angst. Og det er ikke nødvendig og skremme folk så de blir enda verre. Gruppa fikk også et sykehus på nakken da noen kritiserte behandlere der samt behandlingen de utfører.

Jeg ble behandlet av en kiropraktor som hadde videobriller da man bedre kan se hva som skjer.

Derfor gå til de som kan dette og ikke let på nettet om andre. Det er veldig individuelt når det gjelder tilfriskning.

Jeg fikk det bedre med meg selv etter utmelding.

Jeg har inntrykk av at det sies det samme innpå gruppa jeg da. At man må gå til en kyndig person med videobriller og få behandling etter hvor krystallene sitter.

Men mange der inne har vært syke lenge så de gjør øvelsene hjemme ettersom de har lært fra behandlerne. Når man må ha veldig mange behandlinger så blir det jo dyrt,så man sparer evt både lang reiseveg og penger på å gjøre det sånn.

Må si jeg ikke har sett at de anbefaler en ny krystallsyk å begynne med egenbehandling før man har vært hos behandler.

Ang det aktuelle sykehuset så har jeg også vært der, og makan til arroganse,nedlatende holding og inkompetanse tror jeg man skal lete lenge etter.

Håper du er blitt bedre av behandlingene du har fått fra din kiropraktor.

• 1 måned senere...
Skrevet

Drar opp denne tråden istede for å lage ny.

Har slitt med svimmelhet og kvalme etter en wiplashskade for en stund tilbake. Er 100% sykemeldt, klarer ikke å kjøre bil og er generelt skikkelig sliten. Legen mener at det kan være krystallsyke og jeg har fått en rekke øvelser. Har kontaktet en kiropraktor men han ville ikke gjøre noe før det foreligger MR-bilder av nakken min i tilfelle det er skader der som tilsvarer at "knekking" er en dårlig ide.

Er sykemeldt i to uker til, har MR-time om en mnd ca.

Kan krystallsyke bli bedre av seg selv? Ser det er skrevet over her at det er viktig at man finner ut av hvilken krystaller dette gjelder før man gjør øvelser? Fikk noen øvelser av legen, men han snakket ikke noe om at det "finnes flere plasser" de kan løsne. Hvor lang tid må man regne med at det kan ta?

Anonymous poster hash: 72d8e...4bd
Skrevet

Krystallsyken kan gå tilbake av seg selv. At du er svimmel nå kan og komme av nakkeskaden din. Er bra de ikke vil sjekke krystaller før du har tatt MR av nakken og får evnt utelukke skader der. Rart du må vente så lenge før du får tatt den MR en. Hvor lang tid det tar før krystallsyken gir seg er veldig individuelt.

Vi har tre bueganger i hvert øre. Den mest normale tilstanden er i bakre buegang der "krystallene" (som egentlig heter odolitter) lettere kommer til. Men flere har fått i fremre etter bil kræsj f.eks.

Har du karusell svimmelhet eller "bare" kraftig svimmelhet?

Skrevet

Krystallsyken kan gå tilbake av seg selv. At du er svimmel nå kan og komme av nakkeskaden din. Er bra de ikke vil sjekke krystaller før du har tatt MR av nakken og får evnt utelukke skader der. Rart du må vente så lenge før du får tatt den MR en. Hvor lang tid det tar før krystallsyken gir seg er veldig individuelt.

Vi har tre bueganger i hvert øre. Den mest normale tilstanden er i bakre buegang der "krystallene" (som egentlig heter odolitter) lettere kommer til. Men flere har fått i fremre etter bil kræsj f.eks.

Har du karusell svimmelhet eller "bare" kraftig svimmelhet?

Tusen takk for svar :)

Ja, det er sikkert bare bra at de ikke vil knekke for mye før eventuelle skader er utelukket. Det er det som er ventetiden på MR i området her, så man må vel bare smøre seg med tålmodighet..... :/

Jeg er begge deler, innimellom "bare" svimmel mens andre ganger karusellsvimmel...

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Ja, det er sikkert bare bra at de ikke vil knekke for mye før eventuelle skader er utelukket. Det er det som er ventetiden på MR i området her, så man må vel bare smøre seg med tålmodighet..... :/

Jeg er begge deler, innimellom "bare" svimmel mens andre ganger karusellsvimmel...

Får håpe de finner ut av det og at du får hjelp. Noen ganger må vi bare ta tiden til hjelp. Muskulaturen din har sikkert fått en skikkelig smell og kroppen kan ta lang tid før den heler seg selv. Var jeg som svarte på spørsmålet ditt. Godt er det hvertfall ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...