Gå til innhold

trappe ned på selvmedisinering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg har en kamerat som selvmedisinerer med suboxone eller subuteks. vet ikke hvilke av de det er, men tror det er noe av det samme.. nå hele jula har han tatt rundt en tablett/8 mg nesten hver dag i jula/en ti dagers tid, og nå sier han at han har som nyttårsforsett å slutte med det der. Hvor mye kan man stole på en som selvmedisinerer? han virker irritabel..Vil han få abstinenser eller noe etter en sånn "tur" i jula?

hilsen bekymra venninne :)

Anonymous poster hash: 73e51...1fe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

...

AnonymBruker
Skrevet

Heijeg har en kamerat som selvmedisinerer med suboxone eller subuteks. vet ikke hvilke av de det er, men tror det er noe av det samme.. nå hele jula har han tatt rundt en tablett/8 mg nesten hver dag i jula/en ti dagers tid, og nå sier han at han har som nyttårsforsett å slutte med det der. Hvor mye kan man stole på en som selvmedisinerer? han virker irritabel..Vil han få abstinenser eller noe etter en sånn "tur" i jula?hilsen bekymra venninne :)Anonymous poster hash: 73e51...1fe

Det er vanskelig å gi noe godt svar når man kjenner situasjonen så lite som dette, men et slikt forbruk bør ikke bråseponeres, og det er vel grunn til å tro at han har gjort dette fordi han har brukt en viss mengde opiater/opioider regelmessig. Erfaringsmessig er også doseringen hans høyere enn det han oppgir.

Han vil høyst sannsynlig få abstinenser. Hvor kraftige kan jeg ikke si uten å vite mere. Han bør kontakte fastlege og adekvat tiltak i bostedskommunen for å få en kontrollert nedtrapping.

Men det ønsker han sikkert ikke.

Anonymous poster hash: 9691f...6b7

AnonymBruker
Skrevet

du kan tro jeg har mast hull i huet hans, men han vil absolutt ikke ta imot hjelp... men jeg vet ikke hvor mye abstinenser han kan få av bruk på i overkant en uke med en tablett daglig... men merker han er irritabel. vil det skje noe mer utover irritabiliteten? har lest på nettet, og det skal visst ikke ta mer enn noen dager før stoffet er ute av kroppen... for øvrig har han slitt i årevis med borderline og psykiske problemer. han har sagt før at han skal slutte med disse selvmedisineringsperiodene, men syns å ha sett det siste året at det har blitt mindre... han sier han vil slutte nå i 2015, og han har så stor tro på dette... jeg bare prøver å ha troen med han... men er som sagt litt redd for dette med abstinensene, han har ikke tatt i så mange dager før... og jeg vet han er ærlig mot meg ... men nå er jeg mest bekymra for de neste dagene, åssen det vil gå

AnonymBruker
Skrevet

Han bør definitivt ikke bråslutte, men trappe ned meget meget forsiktig, dvs. trappe ned så lite som det går an og deretter vente med ny nedtrapping til han er helt symptomfri.

Anonymous poster hash: 03df0...d8d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vel, han sier han har kutta all kontakt med "dealere", så jeg tror tanken er å slutte brått... han tok sist i går, men er fast bestemt på å bråslutte, har ikke mer igjen, og har kutta all kontakt med folk som driver med det utenfor. jeg syns det er godt at han har kutta kontakt med de utenfor, men syns som dere sier at han burde ha trappa langsommere ned,... det blir visst ikke noe av, derfor min bekymring for hva slags abstinenser som venter. har merka at han har vært sinnsykt irritabel, egentlig de par siste dagene.. vil det gå over/evt andre abstinenser som kan forekomme? vil bare være der, men det går liksom ikke å tvinge han til å trappe ned eller søke hjelp når han ikke vil det selv..

AnonymBruker
Skrevet

vel, han sier han har kutta all kontakt med "dealere", så jeg tror tanken er å slutte brått... han tok sist i går, men er fast bestemt på å bråslutte, har ikke mer igjen, og har kutta all kontakt med folk som driver med det utenfor. jeg syns det er godt at han har kutta kontakt med de utenfor, men syns som dere sier at han burde ha trappa langsommere ned,... det blir visst ikke noe av, derfor min bekymring for hva slags abstinenser som venter. har merka at han har vært sinnsykt irritabel, egentlig de par siste dagene.. vil det gå over/evt andre abstinenser som kan forekomme? vil bare være der, men det går liksom ikke å tvinge han til å trappe ned eller søke hjelp når han ikke vil det selv.. Anonymous poster hash: 73e51...1fe

Abstinensene fortoner seg som en kraftig forkjølelse/influensa med uro i ekstremitetene og fare for større kramper og eventuelt psykose.

Pass på væskestatusen hans. Det er ikke uvanlig med kraftig og langvarig oppkast og diaré, og da kan situasjonen fort bli alvorlig. Ring 113 om du er i tvil.

Slike abstinenser varer normalt fra 4-6 dager, men for opioider med lang halveringstid (som subutex/subuxone har) kan det ta lengre tid.

Det er vanskelig å forutsi noe når man ikke vet hva han har brukt før disse ti dagene du nevner.

AnonymBruker
Skrevet

huff det hørtes alvorlig ut... kan det være dødelig? som sagt har han vært irritabel i dag, men virka helt frisk ellers..

AnonymBruker
Skrevet

huff det hørtes alvorlig ut... kan det være dødelig? som sagt har han vært irritabel i dag, men virka helt frisk ellers.. Anonymous poster hash: 73e51...1fe

Abstinensene i seg selv er ikke dødelige, men dehydrering kan føre til døden om det ikke korrigeres. Det er nok den største bekymringen. Alvorlige krampeanfall kan også ha dødelig utgang, men den risikoen kan ikke virderes fra hva som er kommet frem i tråden.

Det er ikke ivanlig med irritabilitet og aggresjon i avgiftningsfasen.

Jeg synes du heller burde søke råd hos lege/legevakt enn på et nettforum.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

burde jeg få han til å drikke nok, da? er det fordi man glemmer å drikke nok?

føler liksom at jeg "sladrer" litt, men jeg er bare bekymra... vel, da har han vertfall overlevd første døgnet, så da er vel det verste over håper jeg <3

AnonymBruker
Skrevet

burde jeg få han til å drikke nok, da? er det fordi man glemmer å drikke nok?føler liksom at jeg "sladrer" litt, men jeg er bare bekymra... vel, da har han vertfall overlevd første døgnet, så da er vel det verste over håper jeg <3 Anonymous poster hash: 73e51...1fe

Det er ofte vanskelig å holde på noe som helst i den verste abstinensfasen. Gi ham saft, cola e.l. Rent vann bidrar bare til ytterligere dehydrering hvis han ikke spiser, fordi kroppen litt enkelt forklart forbruker salter for å kvitte seg med væske. Salt og sukker holder maskineriet litt bedre i gang, og hjelper med væskebalansen. Om han får store abstinenser kan det godt være han må legges inn for oppvæsking.

Uansett hva han sier, skal du ikke nøle med å oppsøke helsehjelp for ham. Du skal ha lav terskel for å ringe legevakt eller 113. Og ikke pynt på situasjonen, men fortell hva han har brukt.

AnonymBruker
Skrevet

Å gå av Sub er jeg blitt fortalt at er helt j***** å gå av.

8 mg er i utgangspunktet ikke mye. Abstinensene vil nok rive i kroppen i ca en uke før det avtar og vil nok vise seg som hodepine,frysninger,kaldsvette,ømme ledd og muskler samt depresjon.

Det verste er over på en uke og når det står på som verst, så går det over, selv om det virker som det tar en evighet. Ønsker dere lykke til. Dette klarer dere, med støtte og motiverende ord.

All ære til deg som velger å stå i dette!

Anonymous poster hash: f36c7...6af

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering for i dag: de siste 36 timene har foreløpig de verste bivirkningene vert at han har vert irritabel. han spiser og drikker osv. men nå etter et og et halvt døgn burde vel de verste abstinensene være over? kanskje det vil gå "smertefritt" for seg likevel?

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering for i dag: de siste 36 timene har foreløpig de verste bivirkningene vert at han har vert irritabel. han spiser og drikker osv. men nå etter et og et halvt døgn burde vel de verste abstinensene være over? kanskje det vil gå "smertefritt" for seg likevel? Anonymous poster hash: 73e51...1fe

Det er vanskelig å si, når vi ikke vet forbruket hans fra tidligere. Buprenorfin (virkestoffet i subutex) brytes langsomt ned, og det kan nok ta noe tid før abstinensene kommer. Om han bare har hatt disse ti dagene (hvilket jeg tviler sterkt på), er det ikke sikkert abstinensene blir så kraftige, men at han har tolererert en dose på 8 mg. sier meg at det har vært et visst forbruk en tid.

Du får bare observere.

AnonymBruker
Skrevet

han har hatt noen sånne "runder" tidligere, og jeg vet at det er langt ifra ofte. det vet jeg også fordi vi er sammen omtrent hver dag og jeg merker på han når han har tatt noe. men det jeg reagerer litt på her, er at han aldri har hatt slike abstinenser som blir beskrevet her,... bare at han blir irritabel og deppa noen dager, og så er det over. ifølge han kjøpte han 46 mg andre juledag. 46 mg delt på 8 dager er i snitt 5.75 mg om dagen i 8 dager. snakka sist med han i formiddag, og han sier han er deppa... men han sover og spiser osv. jeg kan liksom ikke forstå at det kan bli så ille som beskrevet, håper inderlig ikke det... er det noe jeg kan gjøre for han? noen her med erfaringer? tusen takk for alle svar :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

...

AnonymBruker
Skrevet

han har hatt noen sånne "runder" tidligere, og jeg vet at det er langt ifra ofte. det vet jeg også fordi vi er sammen omtrent hver dag og jeg merker på han når han har tatt noe. men det jeg reagerer litt på her, er at han aldri har hatt slike abstinenser som blir beskrevet her,... bare at han blir irritabel og deppa noen dager, og så er det over. ifølge han kjøpte han 46 mg andre juledag. 46 mg delt på 8 dager er i snitt 5.75 mg om dagen i 8 dager. snakka sist med han i formiddag, og han sier han er deppa... men han sover og spiser osv. jeg kan liksom ikke forstå at det kan bli så ille som beskrevet, håper inderlig ikke det... er det noe jeg kan gjøre for han? noen her med erfaringer? tusen takk for alle svar :blomst:Anonymous poster hash: 73e51...1fe

Er du sikker på at han noen sinne holder helt opp, da?

Hvorfor velger han akkurat subutex?

Bruker han kanskje noe annet ved siden av (benzodiazepiner, kodein....)?

Det er noe her som ikke stemmer helt.

• Liker 1
Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få, og jeg fraråder på det sterkeste å basere noen avgjørelser på informasjon man henter på et internettforum.

I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege, evt ringer legevakten for å spørre for råd.

Vennlig hilsen

Bond, forumansvarlig

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...