AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Hei Jeg har bestemt meg for å få studiekompetanse på denne måten fordi jeg mangler noen karakterer i fra VGS, og de 6 fagene som går inn under 23/5 har jeg karakter i. Eneste jeg mangler er 5 år med praksis, men jeg er i jobb å skal jobbe til jeg oppfyller kravet. Lurer på om det er noen her som har fått studiekompetansen igjennom 23/5 regelen? om den telles som vanlig studiekompetanse? Leste at løse fag regnes som halve år? vil det si at de fagene jeg har karakter i fra VGS teller som et halvt år? feks Kjemi og fysikk som jeg har karakter i blir 1 år til sammen? All informasjon taes imot med stor takk!! Anonymous poster hash: e5d63...d65
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 Bare sånn til info så er det begrenset med plasser for de som søker etter 23/5 regelen, og helt opp til studiestedet om de vil ta inn noen etter dette, så du har bedre sjanser dersom du får karakter i de fagene du mangler. Anonymous poster hash: c1d74...36f 2
goldenchanel Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 i 23/5 regelen så MÅ du ha jobbet i 5 år og du ta eksamen i * Norsk hovedmål, sidemål og muntlig * Engelsk muntlig og skriftlig * Samfunnsfag * Matematik * Naturfag Løse fag hjelper deg ingenting annet enn at du får realfag poeng for dem om det er fag som gir realfagspoeng 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 Les her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Anonymous poster hash: 6671a...56b
amadine Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Bare sånn til info så er det begrenset med plasser for de som søker etter 23/5 regelen, og helt opp til studiestedet om de vil ta inn noen etter dette, så du har bedre sjanser dersom du får karakter i de fagene du mangler. Anonymous poster hash: c1d74...36f Jeg trodde de som søkte 23/5 hadde like stor sjanse som andre? At poengene var avgjørende. 1
amadine Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 i 23/5 regelen så MÅ du ha jobbet i 5 år og du ta eksamen i * Norsk hovedmål, sidemål og muntlig * Engelsk muntlig og skriftlig * Samfunnsfag * Matematik * Naturfag Løse fag hjelper deg ingenting annet enn at du får realfag poeng for dem om det er fag som gir realfagspoeng Så når du går opp til privatist i norsk så må du avlegge tre eksamener? Har du søkt med 23/5 regelen?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Så når du går opp til privatist i norsk så må du avlegge tre eksamener? Har du søkt med 23/5 regelen? Ja, som privatist må man ha eksamen i alle fag man tar, og i norsk er det tre eksamener,Anonymous poster hash: 8d543...7c8 1
goldenchanel Skrevet 4. januar 2015 #8 Skrevet 4. januar 2015 Så når du går opp til privatist i norsk så må du avlegge tre eksamener? Har du søkt med 23/5 regelen? Ja, i Norsk har du tre eksamener. Jeg har ikke søkt med 23/5 regelen men jeg har forbedret karrakterer som privatist og vært MYE i kontakt med privatist kontoret. Slik jeg har skjønt det søker du på lik linje som alle andre med poengene dine. Får du 4 på alle eksamene dine så får du 40 poeng. Er du 25 får du itilegg 0.8 alderspoeng slik at du havner på 48 studiepoeng. Har du 60 studiepoeng fra høyere utdanning får du 0.2 poeng til og havner på 50 poeng Men om man bare mangler noen fag ville jeg nok tatt de fagene jeg manglet istedenfor alle fagene i 23/5 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #9 Skrevet 4. januar 2015 Ja, i Norsk har du tre eksamener. Jeg har ikke søkt med 23/5 regelen men jeg har forbedret karrakterer som privatist og vært MYE i kontakt med privatist kontoret. Slik jeg har skjønt det søker du på lik linje som alle andre med poengene dine. Får du 4 på alle eksamene dine så får du 40 poeng. Er du 25 får du itilegg 0.8 alderspoeng slik at du havner på 48 studiepoeng. Har du 60 studiepoeng fra høyere utdanning får du 0.2 poeng til og havner på 50 poeng Men om man bare mangler noen fag ville jeg nok tatt de fagene jeg manglet istedenfor alle fagene i 23/5 Du var heldig som kunne forbedre karakterer i enkelte fag. Mitt vitnemål fra vgs er så dårlig at for min del hjelper det ikke å kun forbedre noen fag. Så da blir det 23/5 regelen istedet. Driver å jobber stumpen av meg nå for å rekke å ta eksamener til våren :/ Anonymous poster hash: a604d...6c5
goldenchanel Skrevet 4. januar 2015 #10 Skrevet 4. januar 2015 Du var heldig som kunne forbedre karakterer i enkelte fag. Mitt vitnemål fra vgs er så dårlig at for min del hjelper det ikke å kun forbedre noen fag. Så da blir det 23/5 regelen istedet. Driver å jobber stumpen av meg nå for å rekke å ta eksamener til våren :/ Anonymous poster hash: a604d...6c5 Jeg hadde MYE å forbedre jeg begynte å forbedre alt når jeg gikk siste året på vgs med å ta opp fag fra 1 og 2 året. Jeg ville ikke anbefale å ta alle 23/5 eksamene til våren om du ønsker god karrakter i alle. Samfunsfag og matte er de letteste eksamene, men i de 3 andre har du MYE pensum du skal sette deg inn i. I Norsk er det pensum fra alle 3 årene på vgs som brukes.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #11 Skrevet 4. januar 2015 Jeg hadde MYE å forbedre jeg begynte å forbedre alt når jeg gikk siste året på vgs med å ta opp fag fra 1 og 2 året. Jeg ville ikke anbefale å ta alle 23/5 eksamene til våren om du ønsker god karrakter i alle. Samfunsfag og matte er de letteste eksamene, men i de 3 andre har du MYE pensum du skal sette deg inn i. I Norsk er det pensum fra alle 3 årene på vgs som brukes. Jeg vet det er mye, men må bare prøve. Vil søke høyere utdanning til høsten. Kjedelig å vente enda et år. Vet du hva som skjer hvis man melder seg opp til eksamen og man ikke føler seg klar og trekker seg, blir det regnet som stryk? Anonymous poster hash: a604d...6c5
goldenchanel Skrevet 4. januar 2015 #12 Skrevet 4. januar 2015 Blir regnet som ikke møtt og du får ikke noe karrakter, du må betale og eventuelt betale for ny eksamen til høsten.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #13 Skrevet 4. januar 2015 Ja, i Norsk har du tre eksamener. Jeg har ikke søkt med 23/5 regelen men jeg har forbedret karrakterer som privatist og vært MYE i kontakt med privatist kontoret. Slik jeg har skjønt det søker du på lik linje som alle andre med poengene dine. Får du 4 på alle eksamene dine så får du 40 poeng. Er du 25 får du itilegg 0.8 alderspoeng slik at du havner på 48 studiepoeng. Har du 60 studiepoeng fra høyere utdanning får du 0.2 poeng til og havner på 50 poeng Men om man bare mangler noen fag ville jeg nok tatt de fagene jeg manglet istedenfor alle fagene i 23/5 Dette er feil. Når du søker med 23/5 regelen får du alderspoeng fra fylte 23, dvs 2 alderspoeng når du er 23, 4 alderspoeng når du er 24 osv. M.a.o 6 alderspoeng når du er 25 Og 23/5 regelen er på lik linje med fullført vitnemål. Har man f.eks både fullført vitnemål OG er kvalifisert til 23/5 regelen (som meg f.eks) så kommer du inn med den poengsummen som er høyest Anonymous poster hash: cde24...25f 2
Adelia Skrevet 4. januar 2015 #14 Skrevet 4. januar 2015 Fagene teller ett år, så du må ha 4 år praksis. Hvis du har vært hjemme med barn, så telles dette også. Det varierer fra sted til sted hvor streng dem er med praksisen. Noen av mine venner manglet halvt år og kom ikke inn, mens en annen manglet et helt år og kom inn
goldenchanel Skrevet 4. januar 2015 #15 Skrevet 4. januar 2015 Dette er feil. Når du søker med 23/5 regelen får du alderspoeng fra fylte 23, dvs 2 alderspoeng når du er 23, 4 alderspoeng når du er 24 osv. M.a.o 6 alderspoeng når du er 25 Og 23/5 regelen er på lik linje med fullført vitnemål. Har man f.eks både fullført vitnemål OG er kvalifisert til 23/5 regelen (som meg f.eks) så kommer du inn med den poengsummen som er høyest Anonymous poster hash: cde24...25f Beklager feilen, det du påpeker her er selvfølgelig helt riktig Men du får alderspoeng fra og med det året du fyller 24, ikke 23!
Siljemo Skrevet 4. januar 2015 #16 Skrevet 4. januar 2015 Men 23/5 regelen betyr jo bare at man slipper programfaget? Skjønner ikke helt denne regelen, for det er jo nøyaktig samme fag som alle andre må ha når de søker høyskole...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå