Gå til innhold

Knasende knær - hva og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Teksten er kanskje for lang for at alle orker lese hele greia, så jeg peisa på med en oppsummering nederst i saken.

Les den om du ikker orker lese resten :) :)

_____


Her er det både idrettsfolk og folk med livserfaring som har opplevd mye og hørt mye. Så jeg håper at noen her kan hjelpe meg litt med et spørsmål jeg har hatt en stund.

I noen år har jeg ikke kunnet reist meg opp lydløst etter å ha sittet på kne. Det knaser så utrolig i knærne. Men det har aldri gjort vondt, så jeg har lært å leve med det.

Men de siste par månedene har det blitt MYE værre. Jeg kan så vidt bøye dem uten den lyden, som forresten har blitt mye, mye høyere.

Kjæresten min grøsser hver gang han hører det, som begynner å bli litt for ofte :P Kan ikke en gang reise meg opp fra sofaen!

Jeg kan ikke en gang ri typen uten at det sier "knas, knas, knas" hele veien. Det høres litt ut som om jeg holder på med noe plastikkembalasje :P

Det gjør fortsatt ikke vondt, men det er veldig ubehagelig å reise seg.

Jeg har googlet problemstillingen, men føler ikke at jeg finner ut av hva som har skjedd eller hva jeg kan gjøre. Bare at "det er ikke så uvanlig blant kvinner"??

Jeg har også spurt et familiemedlem som er lege, og hun sa bare at "om det ikke gjør vondt, så er det ikke så farlig". Hun visste ikke hva det var.

Men at det blir værre gjør at jeg tror det kanskje kan bli til en skade, sånn at det blir vondt en dag. Eller at jeg rett og slett ikke kan sitte på knærne lengre.

Føler egentlig bare for å få smurt leddene med olje :P

Jeg har forresten alltid hatt god fysisk helse. Aldri hatt noen store skader eller vondt noen steder. Er heller ikke et idrettsmenneske og er ikke overvektig (50 kg), så tviler på at knærne er overbelastet.

OPPSUMMERING:

Knærne mine knaser veldig når jeg bøyer dem. Gjør ikke vondt, men er ubehagelig.

Hva kan det skyldes, og hvordan kan det bli bedre?


- Jente, 24.



Anonymous poster hash: 1f363...729
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lege-venninen din sier. Det er helt ufarlig. Årsaken kan være så enkel som rikelig med leddvæske, noe som er et sunnhetstegn :)



Anonymous poster hash: b5024...b03
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lege-venninen din sier. Det er helt ufarlig. Årsaken kan være så enkel som rikelig med leddvæske, noe som er et sunnhetstegn :)

Anonymous poster hash: b5024...b03

Takk for svar :)

Betyr det at jeg har lite leddvæske og ikke er "sunn nok"? Hva er det da man mangler i kostholdet? :)

Anonymous poster hash: 1f363...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimposebetennelse?

Takk for svar : )

Har aldri hørt om slimposebetennelse, så googlet det.

Tror nok ikke det er det jeg har, siden jeg ikke har noen av symptomene :)

"Slimposebetennelse gir de klassiske betennelse -symptomene med smerte, rødme, varme og hevelse. Feber kan også oppstå."

Anonymous poster hash: 1f363...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Betyr det at jeg har lite leddvæske og ikke er "sunn nok"? Hva er det da man mangler i kostholdet? :)

Anonymous poster hash: 1f363...729

Nei, motsatt. Ved knekking, knitring osv i ledd betyr det at du har mye leddvæske, som er bra

Anonymous poster hash: b5024...b03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det sånn med mange ledd (ikke fingrene ironisk nok) men vet at det bare er ledvæske, iallfall det jeg har blitt fortalt og lest. Får det og når jeg rir mannen :P

Anonymous poster hash: 8c3f6...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar : )

Har aldri hørt om slimposebetennelse, så googlet det.

Tror nok ikke det er det jeg har, siden jeg ikke har noen av symptomene :)

"Slimposebetennelse gir de klassiske betennelse -symptomene med smerte, rødme, varme og hevelse. Feber kan også oppstå."

Anonymous poster hash: 1f363...729

Du har nok ikke det da. Når det gjelder "min" slimposebetennelse, knaser det litt i kneet når jeg reiser meg opp fra sittende stilling og når jeg klemmer lett på stedet der betennelsen sitter, kjennes det ut som potetmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knaser noe verre her også, herregud det er så ekkelt! Men tydeligvis helt normalt. Begge foreldrene mine har det på samme viset, så jeg har hvertfall inntrykk av at det er genetisk, men det trenger jo ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn har mine knær vært i flere år, så lenge at jeg føler de alltid har vært sånn (begynte sikkert på u.skolen)



Anonymous poster hash: b185a...af7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne knasingen i knærne. Jeg pleier å si at det høres ut som når man slipper småsteiner under vann og de treffer bunnen. Sånne lyse KNAS. Det startet en sommer jeg syklet mye. Jeg gikk til legen og fikk bare beskjed om å slanke meg fordi det sannsynligvis var fordi jeg er overvektig. Jeg har ikke syklet siden... Det høres bare så feil ut når det knaser for hvert tråkk jeg tar.



Anonymous poster hash: d801c...8c1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fint" å høre at andre også har det sånn. Føler meg ikke redd, men det er veldig upraktisk. Litt flaut. Kan ikke sette meg ned på knær for å se i nederste butikkhylle, snakke med barn, vaske gulvet, ri kjæresten and you name it.

Det kan jo ikke være "sunt"/et bra tegn? Man må da kunne gjøre noe?

Hilsen oppgitt :haar:



Anonymous poster hash: 1f363...729
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar du tran/omega3? Det kan hjelpe til å "smøre" leddene.

Det er nok av leddväske når knasing, knepping og knaking er tilstede. Bortkastet å hive innpå omega 3 da.

Anonymous poster hash: b5024...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten denne. Tviler litt på AB som påstår at det er for mye leddvæske og et sunnhetstegn at det knaser altså... Denne artikkelen snakker om tørre ledd med en lyd som minner mer om gnissing enn klikking.

Så jeg tror heller på at mer omega-3 er gunstig for knasingen. De aller fleste nordmenn får i seg for lite omega-3 og for mye omega-6.



Anonymous poster hash: d801c...8c1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nok av leddväske når knasing, knepping og knaking er tilstede. Bortkastet å hive innpå omega 3 da.

Anonymous poster hash: b5024...b03

Ikke nødvendigvis, min knasing ble mye bedre av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg begynte det med litt knasing, spesielt i det ene kneet. Husker jeg syntes det var flaut å gå opp trapper sammen med andre, pga at det "bråkte" i knærne mine... Etter et par år begynte det å gjøre vondt, det stakk veldig hver gang jeg belastet kneet.

Etter å ha prøvd fysioterapi, og fått MR der de konstaterte artrose, fikk jeg kikkhullsoperasjon og de fjernet mye viltvoksende brusk der inne, som var med på å lage disse lydene. Lydene har gått ned nå, men kneet blir aldri som før, så jeg må være forsiktig når jeg går opp trapper.

Tror det er vanlig meg knirkende(knasende knær, og hos de fleste går det nok over igjen av seg selv. Å bygge opp muskler i foten, rundt kneet (uten å overbelaste kneet med knebøy etc), kan uansett aldri skade, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten denne. Tviler litt på AB som påstår at det er for mye leddvæske og et sunnhetstegn at det knaser altså... Denne artikkelen snakker om tørre ledd med en lyd som minner mer om gnissing enn klikking.

Så jeg tror heller på at mer omega-3 er gunstig for knasingen. De aller fleste nordmenn får i seg for lite omega-3 og for mye omega-6.

Anonymous poster hash: d801c...8c1

Tusen takk for bra link!

Ifølge den virker det som at jeg har slitasje i knærne, og at lege ikke trenger å bli kontaktet før det gjør vondt. Håper jeg slipper det :P

Takk igjen : )

Anonymous poster hash: 1f363...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...