Gå til innhold

Stygg eller forvrengt kroppsbilde?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann dere! Jeg er skikkelig nedfor om dagene. Mye avvisninger og for lite sosial kontakt i julen har gått inn på meg, og reflektering over min egen psyke har det blitt mye av...

Har følt meg stygg siden barneskolen og så meg selv på film for første gang. Lite pent ansikt og unormale proporsjoner er det som slår meg når jeg ser bilder eller film. Har knapt turt å se på meg selv på bilder på Facebook eller ved andre anledninger. Føler jeg ser bra ut i speilet da. Kan ordne meg, kle meg bra, har en veltrent kropp, og da føler jeg meg bra. Men så ser jeg meg selv på bilde dagen etterpå, og lurer på hvordan i helvete jeg kan være så stygg på bildene når jeg så såpass bra ut i enhver refleksjon jeg fant av meg selv.

At jeg har nærmest 0 erfaring med jenter til tross for et ellers halveis funksjonelt liv, føler jeg er bekreftelse på at jeg er stygg. Samtidig så var vi ute 2. juledag, og da satt vi en gjeng ved et bord. Etterhvert kom søsteren til en kompis og venninna hennes og hilste på oss. Pratet med venninna en stund, men merket etterhvert at søstra satt og så på meg og pekte i skjul mot meg. Kompisen min ropte da "Hei xxx, søstra mi syns du ser bra ut". Hun begynte umiddelbart å bortforklare seg og se bort," Neeeeei det var ikke det jeg saaaa" osv. og stakk straks for å hilse på noen andre. Jeg tenkte umiddelbart at nå kødder de med meg, faen så stygg jeg er. Var ikke noen peking eller snakk om resten av gjengen ved bordet, og vi var en svært variert gjeng utseendemessig, noen forholdsvis pene, andre langt mindre... Da søstra hans stakk, hoppet venninna etter 10 sekund over til kompisen istedet. Han var klart den mest fysisk tiltrekkende tenkte jeg (Han ser skikkelig bra ut), og at jeg ikke var pen nok.

Likevel har det vært jenter som snakket om hvor digg jeg var, hvor mye de har lyst på meg. Det har dog aldri blitt noe med disse, til tross for forsøk fra min side. Jeg mistenker at de egentlig bare har sagt det for å leke med meg og få selvbekreftelse, men mente det aldri, ellers ville de ikke vært så unnavikende når jeg ville mer enn bare flørting. Eventuelt at de har gjenkjent meg i innlegg som dette på nettet, og ville øke selvtilliten min. De har sagt disse tingene over chat selvfølgelig. Få som tør å si slikt ansikt til ansikt.

Ser tilbake på bilder av meg selv fra barndommen hvor jeg hadde de samme tankene, og ser da en ganske normal gutt, ikke like stygg som jeg husker å ha følt meg.. Ser jeg dog på bilder fra tenåra, ser jeg en mindre pen fyr... Liker tanken på at jeg bare er særs lite fotogen, men finner få eksempler på ellers pene mennesker som ser dårlig ut på bilder.

Jeg vet ikke jeg.. Lengter etter bekreftelse, da det er hardt å være i 20-årene med så lite bekreftelse fra andre oppigjennom åra. Føler utseendet mitt har gjennom livet formet meg til en usikker person, og jeg blir bare mer og mer misfornøyd når jeg ser hvor enkelt andre har det med å bli kjent med folk, sjarmere jenter i senk osv. Føler ingen jenter vil ha meg da det kryr over av digge gutter som de kan ha sex med men likevel ikke klarer bli i forhold med. Jeg får ikke til sex eller forhold. Har lyst å bli begjært, men føles som om jeg er den som begjærer og andre blir frastøtt meg.

Umulig for dere å vite riktignok, men lider jeg av forvrengt kroppsbilde, eller er jeg bare stygg?

Anonymous poster hash: 88b37...975

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får inntrykk av at du har dårlig selvtillit. Slik merkes igjen av andre og selvom det ikke er et bevisst valg, vil de skygge banen.

Du er nok ikke stygg, men du er kanskje nødt til å se at det er 100 andre ting en utseende som definerer hvem du er. Lykkelige og selvsikre mennesker tiltrekker andre, så jeg råder deg til å "dyrke" deg selv litt.

Gjør ting som gjør deg lykkelig og som gir deg en følelse av mestring.

Jeg er sikker på at når du slutter å være selvkritisk og heller bygger deg selv opp, vil du også få øynene opp for hvor mange som plutselig vil bedre trives i ditt selskap. Lykke til! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle kan være fotogene, det er jeg et bevis på! :P Jeg tar meg bedre ut i natura, liker jeg selv å tro hvertfall....hehe:p

Tankenes kraft har stor makt, hvis du tror du selv er stygg så vel... Da tror du det da, enkelt og greit, men det er ikke nødvendigvis sannheten, right? Du er din egen venn og fiende. Du er hva du forteller deg selv, men det er ikke hva andre ser. Det andre kan se er at du virker litt lukket? Prøver å holde folk litt på avstand? Da blir andre usikre på deg og vet ikke helt hva de skal si eller gjøre.

Assa, hvis du er usikker på deg selv så sender du gjerne ut signaler, ikke sant. Jeg har hatt mange oppturer og nedturer. Når jeg har vært i en god periode så ser jeg at folk blir mindre usikre på meg og tør å ta kontakt med meg, jeg tar også mer kontakt med dem, men det går begge veier. De gangene jeg har en dårlig periode blir jeg mer usikker på meg selv, selvbildet og selvtilitten synker til bunn og folk blir usikre på meg, fordi jeg sender ut signaler jeg ikke er helt klar over selv engang. Nå har jeg fått rydda opp litt i hodet og ser det klarere nå.

Jeg vet jeg prøver å komme unna, og vet at de signalene jeg sender ut kan tolkes som at jeg ikke vil ha kontakt, ikke er interessert og at jeg ikke egentlig bryr meg om de jeg er med eller noe som helst. alt fordi jeg er usikker på meg selv og er i en dårlig periode. Kan si at jeg har sosial angst og har depressive perioder. De to går litt hånd i hånd. Jeg får angst for alt som heter omverdenen og menneskene i den, har også et tungt sinn i bunn og blir enda mer deppa av at jeg freaker helt ut med alt som har med det sosiale å gjøre. Her syns jeg også selv at jeg er ekkel og motbydelig og at andre sikkert syns jeg er ekkel...

Du har sikkert et forvrengt selvbilde av deg selv og sålenge du ikke godtar deg selv og hvordan du ser ut så kommer du ikke så langt. Når man er tilfreds med seg selv så utstråler man noe helt annet enn når man er usikker på seg selv. Det betyr ikke at du skal være selvgod og bedreviter, men at du trives med den du er. Sånne mennesker er utrolig behagelig å være sammen med!

Det er ikke noe som heter "stygge mennesker", for vi alle liker så mye forskjellig! =) Selv syns jeg ikke de som er såkalt "perfekte" er veldig tiltrekkende, kan si de er pene, men er ikke det jeg går etter.. Det kan være et spesielt glimt i øyet, hvordan en person snakker og hvordan den er i kroppsspråket, et smil, latter, det kan være så veldig mye man kan falle pladask for og det er ikke sikkert vennegjengen syns personen man faller for er et såkalt "wooow", men det kan være noe ved den personen du bare elsker!

Langt innlegg og sikkert noe rotete, men følte for å dele litt tanker her, hehe :P

Jeg er helt sikker på at hvis du gjør noe med synet på deg selv så vil alt bli betraktelig mye bedre!=)

Noen tips er jo å skrive positive ting til seg selv, gjenta positive ting til seg selv, helt til hjernen faktisk tror på det. For det du sier til deg selv nå er jo at du er stygg, du har jo gått rett på den ;) Så si heller til deg selv at du er smashing og akkurat sånn du skal være, og hey, ingen er som deg! Det er nå ganske kult ;)

Anonymous poster hash: 15d69...556
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...