Gå til innhold

Dere med fibromylagi!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp fått diagnosen av revmatolog.

Det jeg lurer på er om noen av dere har har prøvd/bruker de anti dep. som visst skal funke greit/bra på smerter og søvnplager? Legen ville st jeg skulle prøve det ut, så hvordan funker/funket det for dere?

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Seajewel
Skrevet

Slenger meg på denne. Er det noe bivirkninger ved den?

Skrevet

Slenger meg på denne. Er det noe bivirkninger ved den?

Legen sa i forbifarten at det er bivirkninger ved den, men man skulle trappe opp til man merket de, for å også trappe ned til fungerende nivå? :) Har ikke lest på bivirkningene ennå :P

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken medisin?

Har du lest i Felleskatalogen?

Anonymous poster hash: 8349c...e07

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det er bivirkninger ved de fleste/alle medisiner.

Jeg har ikke brukt antidep.-medisiner selv, men jeg synes det er litt merkelig at du ikke leser på pakningsvedlegget til dine medisiner før du spør fremmede på et forum om tips. Hør på det legen sier. Var jeg deg ville jeg lest gjennom pakningsvedlegget nå, og bite meg merke i bivirkningene. Så tenker du over disse daglig fremover, og skriver ned hvilken dato du fikk eventuelle bivirkninger slik at du kan fortelle legen din hvilke bivirkninger du har fått hvor mange ganger i hvilken periode.

Hvordan medisinene dine har fungert for andre mennesker har egentlig ikke så veldig mye å si for din del. Det er den generelle statistikken på bivirkningene som er aktuell for deg. Den finner du sannsynligvis i pakningsvedlegget.

Skrevet

Sarotex? Kjenner flere som bruker den for smerter, de er fornøyde. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok Sarotex ja. Kjent for å gi en haug bivirkninger.

Anonymous poster hash: 33185...64c

Skrevet

Sarotex vil jeg ikke anbefale, den gjorde meg careless, følelesesløs og generelt bare helt care i livet. Følte nesten den medisinen gjorde meg deprimert! Men man reagerer selvfølgelig forskjellig, alle som en :)

Skrevet

Det er bivirkninger ved de fleste/alle medisiner.

Jeg har ikke brukt antidep.-medisiner selv, men jeg synes det er litt merkelig at du ikke leser på pakningsvedlegget til dine medisiner før du spør fremmede på et forum om tips. Hør på det legen sier. Var jeg deg ville jeg lest gjennom pakningsvedlegget nå, og bite meg merke i bivirkningene. Så tenker du over disse daglig fremover, og skriver ned hvilken dato du fikk eventuelle bivirkninger slik at du kan fortelle legen din hvilke bivirkninger du har fått hvor mange ganger i hvilken periode.

Hvordan medisinene dine har fungert for andre mennesker har egentlig ikke så veldig mye å si for din del. Det er den generelle statistikken på bivirkningene som er aktuell for deg. Den finner du sannsynligvis i pakningsvedlegget.

Jeg skrev ikke at jeg har fått det utskrevet enda ;)

Revmatologen nevnte at det brukes noen type anti-dep. mot fibromyalgi.

Hun nevnte ikke navn, fordi hun skulle sende skriv over til fastlegen slik at det blir hun som evt skriver de ut til meg.

Ettersom hun nevnte at dette er det fler som bruker mot smerter og stivhet, lurte jeg derfor på hva slags effekt de som har erfaring med det har hatt? :)

Funker det? Evt på hvilke plager? Legens formening og pasienters oppfatning er jo ikke alltid den samme :)

Skrevet

Jeg har hatt fibrodiagnose i snart tre år. Fikk tilbud om Sarotex, men synes den har for mange bivirkninger og ville ikke ta den. Begynte i stedet på LDN (lavdose naltrekson), info om virkning her: http://www.ldn.no/

LDN har få bivirkninger, man kan drømme en del rare ting i starten, men det roer seg. Har virket fint for meg. I perioder med veldig dårlig søvn så tar jeg Melatonin i tillegg. Det viktigste for å holde fibro i sjakk er trening. Gåturer og svømming f.eks.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt fibrodiagnose i snart tre år. Fikk tilbud om Sarotex, men synes den har for mange bivirkninger og ville ikke ta den. Begynte i stedet på LDN (lavdose naltrekson), info om virkning her: http://www.ldn.no/

LDN har få bivirkninger, man kan drømme en del rare ting i starten, men det roer seg. Har virket fint for meg. I perioder med veldig dårlig søvn så tar jeg Melatonin i tillegg. Det viktigste for å holde fibro i sjakk er trening. Gåturer og svømming f.eks.

Tusen takk for et flott og informativt svar! :) Jeg har tatt meg litt i nakken, og har begynt å være mer aktiv, nå som jeg vet at det ikke påvirker sykdommen negativt, men heller positivt :) Veldig spennende lesning, og nå har jeg et alternativ jeg kan ta med til legen min. Tusen takk :)

Skrevet

Det eneste som har hjulpet meg er et sunnere kosthold og trening.Før var jeg svært overvektig og veldig lite aktiv. Etter 6 år med sykdommen, søkte legen min meg til Jeløy kurbad i Moss. Jeg var der i 4 uker og aldri har jeg hatt bedre utbytte av noe enn dette oppholdet. Der er de eksperter på fibromyalgi og du lærer utrolig mye om fibro, smerte mestring, trening, kosthold.Jeg har holdt på med trening og et rimelig sunt kosthold i snart 8 år og smertene er minimale i forhold til det de pleide å være. Når det er snakk om smertestillende, er det veldig individuelt fordi det som virker godt på smertene hos en person,ikke virker på en annen person i det hele tatt. Dette er bare et av mysteriene ved å ha fibro.

De såkalte gammeldagse antidepressiva holder jeg meg langt unna. De gir bare en gedigen vektøkning blant annet, noe som absolutt ikke er en fordel ved å ha fibro. Pluss at det ikke er ønskelig å gå rundt som en levende død.

Jeg anbefaler på det varmeste alle med denne sykdommen om å søke om et opphold på Jeløy og at dere melder dere inn i Norsk Fibromyalgi forbund.

AnonymBruker
Skrevet

Kutta ut anti.dep og begynte med D3 og magnesium, samtidig som jeg begynte å trene og spise renere mat. Og jeg er et helt annet menneske nå :bolledeig:

Tar 2-3000 IE D3 og maks dose Magnesium hver dag. Trener mye yoga og styrke men også kardio. Begynte å spise lavkarboish også. Mista 10 kg og har ikke vondt mer, samtidig som jeg bobler over av energi.

Jeg ville aldri anbefalt anti.dep men heller en sunnere livsstil.

Anonymous poster hash: c8415...7f1
Skrevet

Jeg har prøvd Sarotex mot både smerter og for bedre søvn uten gode ergaringer. Blir bare skikkelig dopa og helt zombie dagen etterpå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...