Gå til innhold

arver barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dukket opp et spørsmål her, men jeg har ikke svaret.... Kan dere hjelpe?

Enkemann Per dør i en alder av 85 år. Han etterlater seg to voksne barn, en barnløs datter, og en sønn med tre barn.

Er det kun barna til per som vil arve, eller vil og barnebarna arve noe?



Anonymous poster hash: e7adb...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel kun barna. Dersom en av barna er død, vil dens livsarvinger få det barnet skulle hatt

Anonymous poster hash: 06476...706

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare barna arver om ikke annet er testamenterte. Får ta godt vare på tante så ikke alt hennes en dag går til ett hjem for gamle katter ;)

Anonymous poster hash: 0e939...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barna av avdøde lever så arver kun barna.

Har avdøde barn som er død, som igjen har barn. Altså barnebarn til avdøde, så arver de sin døde foreldres del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Bare barna arver om ikke annet er testamenterte. Får ta godt vare på tante så ikke alt hennes en dag går til ett hjem for gamle katter ;)

Anonymous poster hash: 0e939...0bb

Mannen er enkemann ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos farmor og fått beskjed om at alt jeg vil ha må jeg hente før hun dør. Hun ga meg alle smykkene sine. Min far er enebarn, gift på nytt og farmor nekter at noe skal gå til "den nye" familien og vet at jeg aldri vil arve noe videre etter hun dør. Utover det arver barna. Barnebarn kan få ut fra testament eller som gaver før død.



Anonymous poster hash: 1420f...e17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arverekken er wom følger forutsatt av at der ikke er skrevet testamente

Ektefeller som er gifte arver hverandre, (uaktuelt her).

Tre barn av avdøde f.eks. der ett av barna er død. De to gjenlevende arver. Hadde avdøde søsken barn arver disse den 1/3 den avdøde søskenen skulle hatt.

Arverekken følger til tanter og onkler og slutter ved søskenbarn av avdøde.

Se lovdata.no > arveloven.

Anonymous poster hash: 31337...457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som det sies her: Det fordeles etter loven likt på avdødes barn, helt uavhengig av om disse har egne barn eller ikke. Her går altså halvparten til den barnløse datteren og halvparten til sønnen med tre barn, man får ingen "bonus" for å ha egne barn, og barnebarna får ingen direkte arv hvis deres far er i live idet bestefar dør. Dette er da arv etter loven, ikke etter testamente.

Det er naturligvis likevel ikke slik at de tre barnebarna går glipp av all arv hvis faren deres dør før både sin søster og sin far. Dersom bestefaren deres dør etter faren deres, men før tanten deres, vil disse barnebarna tre inn i sin fars sted og dele på hans halvpart. Da ville det vært halvparten til den barnløse datteren til avdøde og en sjettedel (en tredjedel av fars halvpart) til hver av avdødes barnebarn.



Anonymous poster hash: e25d1...27e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her som skriver om testamentet, husk at man ikke kan testamentere bort pliktdelsarv som i mange tilfeller dekker hele dødsboet.



Anonymous poster hash: 811b1...383
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare barna, som nevnt over, uavhengig om de selv har barn eller ikke. Pliktdelsarven er 2/3 deler av fars (eller mors) formue. Den frie tredjedelen har man imidlertid råderett over, og kan således testamentere denne vekk til for eksempel barnebarn - eller andre.

Pliktdelsarven er imidlertid aldri større enn 1.000.000 til hvert av barna.

Endret av Ingeborg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukket opp et spørsmål her, men jeg har ikke svaret.... Kan dere hjelpe?

Enkemann Per dør i en alder av 85 år. Han etterlater seg to voksne barn, en barnløs datter, og en sønn med tre barn.

Er det kun barna til per som vil arve, eller vil og barnebarna arve noe?

Anonymous poster hash: e7adb...491

Så lenge begge barna er i live så går det til dem. Er det skrevet testamente kan Per gi penger til hvem han vil, foruten pliktandelen som går til barna hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her som skriver om testamentet, husk at man ikke kan testamentere bort pliktdelsarv som i mange tilfeller dekker hele dødsboet. Anonymous poster hash: 811b1...383

Eier man et hus i dag eller en leielighet av litt verdi så er dette litt mer enn pliktdelsarven om det ikke er en stor søskenflokk til å arve.

Men for å svare på ts spørsmål. Barnebarn arver ikke besteforeldre så lenge barnebarnets far/mor er i livet. Barn arver foreldre.

Anonymous poster hash: 31337...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun barna som arver, skal barnebarn arve må barna gi fra seg litt av sin arv.



Anonymous poster hash: a015f...cf8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...