Gå til innhold

Jobb og referanser - litt hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter noen års studier i utlandet flytter jeg hjem (er 24) og skal finne en jobb i Oslo. Har tidligere hatt en jobb i en butikk her over et par år, da jeg var 17-18. I mellomtiden har jeg hatt internships og kortere oppdrag i England.

Det jeg lurer på er hvordan jeg ordner ting ift. referanser - eller mangel på sådan. Etter jobben i Oslo fikk jeg en anbefaling, det samme fikk jeg på vgs fra noen fag der jeg gjorde det bra.

Men eksempelvis var jeg ansatt ved et firma i London over en kortere periode der jeg ikke fikk noe i etterkant. Firma ble lagt ned og jeg ble avskjediget over en kort epost fra sjefen (som jeg ellers ikke hadde en god tone med dessverre). Jeg har ingen anbefaling, eller en gang attest.

I London har jeg i grunnen ikke blitt bedt om dette når jeg har kommet til intervju - det er spm. om studier og erfaring og ellers en analyse av min personlighet, men jeg har egentlig sjelden lagt noen papirer på bordet. Jeg forstår derimot at det er vanlig hjemme.

Hvordan 'takler' dere dette dersom dere ikke har noe "bevis" på en stilling dere har hatt? Er det som regel et krav om attester og helst også referanser fra alle punkter på CVen?



Anonymous poster hash: 41339...d91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanligvis ikke krav om attester og referanser fra alle stillingene du har hatt, men hvis du har flere stillinger oppgitt på CVen, bør du ha 2-3 referanser til sammen fra noen av jobbene - gjerne fra de nyeste. Du kan for eksempel oppgi en fra Oslo-jobben du har hatt siden du var der i et par år, selv om det er noen år skden. Har du ingen fra internshipene eller disse oppdragene du kan oppgi som referanse? Du ringer, sender sms eller sender mail for å høre om det er i orden at noen kontakter dem i forbindelse med jobbsøking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligvis ikke krav om attester og referanser fra alle stillingene du har hatt, men hvis du har flere stillinger oppgitt på CVen, bør du ha 2-3 referanser til sammen fra noen av jobbene - gjerne fra de nyeste. Du kan for eksempel oppgi en fra Oslo-jobben du har hatt siden du var der i et par år, selv om det er noen år skden. Har du ingen fra internshipene eller disse oppdragene du kan oppgi som referanse? Du ringer, sender sms eller sender mail for å høre om det er i orden at noen kontakter dem i forbindelse med jobbsøking :)

Jeg har en anbefaling fra jobben i Oslo, og fra en tidligere underviser, men ingenting utover det. Er litt redd for å be noen tidligere om dette - en stilling valgte jeg selv å slutte i relativt tidlig da jobben ikke var helt slik den ble presentert. Og sjefen i firma som ble lagt ned fikk jeg jo ikke svar fra overhodet.

Er litt redd for hvordan dette vil utspille seg ift. jobb her.

Anonymous poster hash: 41339...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt ikke har andre kollegaer og kontakter som bedriften kan ta kontakt med og prate med, så har du vel ikke noe annet valg enn å be disse to du nevner om å stille som referanse for deg - det er sikkert nok i og med at du er nyutdannet og skal inn i arbeidslivet :)

PS. Du velger selv hvem du ønsker å oppgi som referanser i de aller fleste tilfellene, og jeg tenker disse utfordringene du hadde i den ene jobben kan du ta opp under intervju dersom det blir et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt ikke har andre kollegaer og kontakter som bedriften kan ta kontakt med og prate med, så har du vel ikke noe annet valg enn å be disse to du nevner om å stille som referanse for deg - det er sikkert nok i og med at du er nyutdannet og skal inn i arbeidslivet :)

PS. Du velger selv hvem du ønsker å oppgi som referanser i de aller fleste tilfellene, og jeg tenker disse utfordringene du hadde i den ene jobben kan du ta opp under intervju dersom det blir et spørsmål.

Jeg har egentlig aldri "listet opp" referanser for telefonsamtale, kun gitt ferdigskrevne referanser de ga meg.

Har et spm. til - har lest igjennom en del guider ang. jobbsøknader. Jeg tok et fag i England kalt "Business Communication" som handlet spesifikt om jobbsøking. Der var de ganske strenge ang. hva man oppgir i søknad. Arbeidsgivere kan ikke spørre om alder, og man skulle heller ikke måtte oppgi det i søknad. Man får jo et et visst inntrykk utifra CVen, men det trenger likevel ikke nevnes i søknad. Vi fikk også beskjed om at man normalt ikke lenger skulle ha bilde, og dersom man har et navn som både kan brukes av menn og kvinner (slik er mitt), skal man heller ikke måtte skrive mann eller kvinne.

Når jeg leser eksempler på søknader på nett er alt veldig rett frem, casual og utleverende. F.eks. på "CVnerden" har han startet alle søknadene med "Hei! Jeg er en 30 år gammel mann som...", nesten som om alderen var det viktigste.

Merker at det er uvant for meg å skrive søknad på norsk, og at det er litt fremmed. Er dette normen?

Anonymous poster hash: 41339...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...