Gå til innhold

Feil styrke på linsene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en relativt ny linsebruker. Har hatt linser i over ett år, men bruker det sjeldent. Årsaken til det er at jeg alltid føler ubehag kort tid etter at jeg har tatt på meg linsene. Ubehaget består i hodeverk og etter hvert kvalme. Det går som regel over når jeg tar av meg linsene og tar på meg brillene.

Skyldes dette at jeg har fått linser som ikke passer meg, eller er det fordi jeg ikke har blitt skikkelig vant til å gå med linser?

Anonymous poster hash: 18d03...a68
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være både og. Du bør ta deg en ny linsekontroll og fortelle om dette til optiker. Kan godt være at du har fått feil styrke.

Skrevet

Siden det er over et år siden du fikk den originale linsetilpasningen, kan synet ditt ha endret seg ganske mye uten at du har merket det.

Hodepine og småkvalme er også veldig vanlig om du har korrigering for astigmatisme (skjeve hornhinner) i brillene, men har for svake verdier til at du får det i linsene (dette har jeg selv, får ølbriller i fem minutter hver gang jeg bytter fra linser til briller igjen)

Og en av faktorene kan også være at du rett og slett aldri har vent deg til linsene siden du ikke bruker dem så ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Start med en linsekontroll hos optiker så du er sikker du har riktig styrke nå. Synet kan ha endret seg. Deretter er det 3-6 ukers tilvenningsperiode

Anonymous poster hash: c8eba...8dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...