Gå til innhold

burde jeg kontakte lege?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har vært forkjølet siden juleaften. Det har gradvis blitt værre, men etter en ganske kald og lang nyttårsfeiring, er jeg nå helt ødelagt. Smerter som sirkulerer mellom ribbein, sidene og i ryggen. Nå er det som om noen har sparket meg hardt i ryggen, grisevondt!! Jeg har også feber, men ikke skyhøy. 38,2 sist jeg målte. Litt tungpustet, men ikke veldig. Får vondt i ribbeina når jeg hoster eller snyter meg. Matlysten er også borte.

Er redd jeg kansje kan ha lungebetennelse eller bronkitt og trenger antibiotika? Legesenteret er stengt, så da må det bli legevakta, å det føler jeg ikke er helt innafor. Hva om det bare en en sterk forkjølelse liksom. Forkjølelse + legevakt er jo litt overdramatisk.

Noen synspunkt/erfaringer? :grine:

Anonymous poster hash: 9e396...528
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en telefon til legevakten og beskriv symptomene dine osv. De kan svare på om du bør ta turen. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt en telefon til legevakten. Det kan som du sier være lungebetennelse.

Anonymous poster hash: 41c2e...c56
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme som deg (ble syk lille julaften), men tenker at jeg venter over helgen.

Anonymous poster hash: e69be...3de
AnonymBruker
Skrevet

TS her. bestemte meg for å vente over helgen jeg og. Dumt om det ikke blir bedre å jeg får mye fravær på skolen, men å renne ned legevakta i disseferietider for noe som ikke er akutt, har jeg ikke samvittighet til. Ringte derfor ikke. Men takk for hjelp!

• Liker 3
Skrevet

Det skader da ikke å ringe til legevakten, slik at en person med mer kompetanse enn folk flest her på KG kan ta en vurdering av dine symptomer. Jeg er også slik som helst unngår å gå til legevakta dersom det virkelig ikke er nødvendig, men å ringe ser jeg absolutt ikke problemet i.

• Liker 3
Skrevet

Som noen over sier; ring legevakt så kan de vurdere om du bør komme inn eller vente til fastlegen åpner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. bestemte meg for å vente over helgen jeg og. Dumt om det ikke blir bedre å jeg får mye fravær på skolen, men å renne ned legevakta i disseferietider for noe som ikke er akutt, har jeg ikke samvittighet til. Ringte derfor ikke. Men takk for hjelp!

Det er jo bedre for helsen din å ringe fastlegen mandag morgen og få en akutt-time, enn å utsette deg for enda mer smitte på legevakten. Jeg fikk omgangssyke når jeg var på influensa med lungebetennelse og brukne ribbein engang.. Kjempegøy.

Det skader da ikke å ringe til legevakten, slik at en person med mer kompetanse enn folk flest her på KG kan ta en vurdering av dine symptomer. Jeg er også slik som helst unngår å gå til legevakta dersom det virkelig ikke er nødvendig, men å ringe ser jeg absolutt ikke problemet i.

Men hvis man ringer sier de alltid "du får komme inn, dette må legen avgjøre" så blir man sittende i 7 timer...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har og det samme, og venter til fastlege mandag. Klarer med på ibux, paracet, nesepray, hostesaft og masse vann i helgen.

Anonymous poster hash: f1cd2...aec
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er lov å ringe legevakten å be om råd:) hvis de anser det som at du trenger å komme inn før mandag så sier de det. Hvis ikke så ville jeg gått til legen på mandag om det ikke er bedre. Om du har slimhoste, så prøv å få opp slimet. Melkeprodukter gjør slimet seigerre og vanskligere å få opp. Sov med flere puter under hodet og ta febernedsettende når du har feber. God bedring!

Anonymous poster hash: 5e63d...1a0

Skrevet (endret)

Men hvis man ringer sier de alltid "du får komme inn, dette må legen avgjøre" så blir man sittende i 7 timer...

Det stemmer nok ikke alltid. De gangene jeg har ringt inn har jeg enten fått beskjed om å komme eller ikke. De gangene de har sagt jeg skal komme inn, har det vært såpass alvorlig at jeg har sluppet foran alle andre i køen. Dessuten har de nå timebestilling på legevakten i min by, slik at man skal slippe å komme inn og vente i så mange timer. Jeg forstår at det ikke er sånn overalt, men det skader virkelig ikke å ringe, spesielt ikke ved mistanke om lungebetennelse.

De tar vurderinger hele tiden om hvem som skal slippe inn først, og dette kan de også gjøre over telefon dersom man gir gode beskrivelser av symptomer.

Endret av drue
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer nok ikke alltid. De gangene jeg har ringt inn har jeg enten fått beskjed om å komme eller ikke. De gangene de har sagt jeg skal komme inn, har det vært såpass alvorlig at jeg har sluppet foran alle andre i køen. Dessuten har de nå timebestilling på legevakten i min by, slik at man skal slippe å komme inn og vente i så mange timer. Jeg forstår at det ikke er sånn overalt, men det skader virkelig ikke å ringe, spesielt ikke ved mistanke om lungebetennelse.

De tar vurderinger hele tiden om hvem som skal slippe inn først, og dette kan de også gjøre over telefon dersom man gir gode beskrivelser av symptomer.

Men hvis du var så syk at du slapp fremst i køen, var det vel strengt talt ikke nødvendig å ringe. I alle grensetilfeller er det den beskjeden man får. Lungebetennelse dør man ikke av i 2 dager, og det er helt vanlig ved influensa/forkjølelse at slutten av første uken kjennes ut som lungebetennelse for så at det gir seg igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...