Gå til innhold

Uføre reformen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

i 2014 hadde jeg etter skatt utbetalt kr 12400. nå i 2015 får jeg hele 7500 å leve for. jaja, og det skal dekke alt som er.

Den som sier at uføre får mye penger, de skulle bare visst



Anonymous poster hash: 72d81...317
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som ufør må man vel fra nå av gå på sosialkontoret for å kunne dekke alt?



Anonymous poster hash: ae702...336
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sier at uføre har "mye penger" sett i den store sammenhengen.

Poenget er at totalen av utbetalinger er massiv, vi trenger flere insentiver for at de som kan jobbe litt gjør det, og innstramminger må til for at ikke velferdssystemet kollapser fullstendig. Man vil alltid ha mindre når man ikke jobber, uavhengig av hva som er årsaken. Noe annet er urimelig. Uføre har det fortsatt langt bedre i Norge enn så og si hvilket som helst annet land.



Anonymous poster hash: 6a088...54a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 2014 hadde jeg etter skatt utbetalt kr 12400. nå i 2015 får jeg hele 7500 å leve for. jaja, og det skal dekke alt som er.

Den som sier at uføre får mye penger, de skulle bare visst

Anonymous poster hash: 72d81...317

Hva er grunnen til at du går såpass mye ned? Er du sikker på at du har sett på rett skattetabell og ikke bare prosenten for ekstrainntekt? De fleste med uføretrygd fikk fra januar tabelltrekk mot prosenttrekk som de fleste hadde før.

Og skatteprosenten er satt til 35 % hos de fleste på ekstra-/biinntekter. Men vet mange har oversett lenken til tabellen og kun sett prosenten.

Hva har du brutto i uføretrygd etter ny beregning? Står i brevet fra NAV. Og har du evt noen fradrag som gjeldsrenter eller slikt? Formue? Spør for å kunne hjelpe deg videre evt.

Anonymous poster hash: 492d2...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre har det fortsatt langt bedre i Norge enn så og si hvilket som helst annet land.

Anonymous poster hash: 6a088...54a

Vel, hvis problemet ditt er at uføre skal kunne leve, så får du bare emigrere da. Ingen hindrer deg!

Anonymous poster hash: db98b...c81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis problemet ditt er at uføre skal kunne leve, så får du bare emigrere da. Ingen hindrer deg!

Anonymous poster hash: db98b...c81

Hva babler du om...

Hvis du leser innstramminger som "de vil ikke at jeg skal leve", så trenger du psykisk hjelp.

Anonymous poster hash: 6a088...54a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva babler du om...

Hvis du leser innstramminger som "de vil ikke at jeg skal leve", så trenger du psykisk hjelp.

Anonymous poster hash: 6a088...54a

Ikke noe å bry seg om, det kryper bestandig giftige edderkopper inn i tråder om uføretrygd. Bare la dem være.

Hvis trådstarter har gått så mye ned i utbetaling så kan det vel neppe være uførereformen som er skyld i det? Det må være noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du går såpass mye ned? Er du sikker på at du har sett på rett skattetabell og ikke bare prosenten for ekstrainntekt? De fleste med uføretrygd fikk fra januar tabelltrekk mot prosenttrekk som de fleste hadde før.

Og skatteprosenten er satt til 35 % hos de fleste på ekstra-/biinntekter. Men vet mange har oversett lenken til tabellen og kun sett prosenten.

Hva har du brutto i uføretrygd etter ny beregning? Står i brevet fra NAV. Og har du evt noen fradrag som gjeldsrenter eller slikt? Formue? Spør for å kunne hjelpe deg videre evt.

Anonymous poster hash: 492d2...567

jeg har også en venn som opplever det samme, og det er sånn at når hun i tillegg har gjeldsordning, vel da blir det enda hardere

Endret av dansendealve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp alle tall stemmer etter å ha sittet i møte med skatteteaten.



Anonymous poster hash: 72d81...317
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var en drastisk nedgang! OK, de burde strammes inn, men for de som er vant til og har gjort seg avhengig av denne summen er ikke dette til å leve av (mener jeg), uansett sykdom. Andre får gjerne klage, men 7500 for en person er ikke greit!

Håper det ordner seg i forhold til dette. Om det kommer "giftige edderkopper" og sier noe annet i tråden, ikke bry deg. Vil virkelig si at en uføretrygdet skulle hatt mer enn det å leve for. Fra mitt ståsted ville det betalt husleie og strøm her. Hvem trenger vel mat i tillegg? (Sarkasme).



Anonymous poster hash: 1509e...884
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var en drastisk nedgang! OK, de burde strammes inn, men for de som er vant til og har gjort seg avhengig av denne summen er ikke dette til å leve av (mener jeg), uansett sykdom. Andre får gjerne klage, men 7500 for en person er ikke greit!

Håper det ordner seg i forhold til dette. Om det kommer "giftige edderkopper" og sier noe annet i tråden, ikke bry deg. Vil virkelig si at en uføretrygdet skulle hatt mer enn det å leve for. Fra mitt ståsted ville det betalt husleie og strøm her. Hvem trenger vel mat i tillegg? (Sarkasme).

Anonymous poster hash: 1509e...884

vel for meg ble det verre fordi jeg har fått innvilget startlån, slik at man kunne bygge huset til handicap vennlig, har fått en MS diagnose, som er rett før rullestol, men dette velter alt sammen.

Anonymous poster hash: 72d81...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også en venn som opplever det samme, og det er sånn at når hun i tillegg har gjeldsordning, vel da blir det enda hardere

Da MÅ hun straks ta kontakt med Namsmannen og få sett på saken sin igjen. Ved endring i inntekt kan betaling til kreditorer endres, både opp og NED. Hun skal jo ha igjen til bolig og livsopphold.

Jepp alle tall stemmer etter å ha sittet i møte med skatteteaten. Anonymous poster hash: 72d81...317

Men hva har du brutto nå fra januar? Summen du skriver tilsvarer jo +/- 50 % skatt, og det har ingen med så liten inntekt. Du må ha blitt villet av skatteetaten, for ingen skal ha så liten utbetaling.

Anonymous poster hash: 492d2...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel for meg ble det verre fordi jeg har fått innvilget startlån, slik at man kunne bygge huset til handicap vennlig, har fått en MS diagnose, som er rett før rullestol, men dette velter alt sammen.

Kan ikke tro at dette da kan være rett sum for deg i din situasjon!

Anonymous poster hash: 1509e...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 13000 brutto.

Anonymous poster hash: 72d81...317

Da skal du ikke betaler mer enn 23-26000 i skatt fordelt over året. Gitt at du ikke har noe formue, gjeld eller annet på selvangivelsen.

Endre skattekort på altinn, da ser de på det på nytt.

Det er viktig å huske at uføretrygd nå skal skattlegges lik lønnsinntekt, og ingen med så lav lønn betaler nærmere 50 % skatt.

Anonymous poster hash: 492d2...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 13000 brutto.

Anonymous poster hash: 72d81...317

Da skal du ikke kunne sitte igjen med 7500, med mindre du mener at det er etter lån feks er betalt. Om man legger inn 13000 i mnd og ganger med 12 mnd så ender du med en årsinntekt på 156000 (noe som igjen er veldig lite), men om du ikke har noe å trekke fra i det hele tatt (som gjeldsrenter o.l) så skal du skatte 23000 i året, og ha utbetalt 10.800 kroner pr mnd, og litt mer i juni som er skattefri og desember som er halv skatt. Har du tatt med oppjusteringen fra trygdekontoret inn i denne summen på 13000 i mnd brutto også? Alle gikk jo opp litt i trygt fordi man skal skatte mer fra 2015, men den summen du sier er jo høyere enn hva en som tjener 600.000 er (i prosent). Noe er garantert feil med skatten din. Jeg taper rundt 2200 utbetalt i mnd selv jeg, men jeg har vesentlig høyere trygd enn deg, så at du skal tape over 5000 i mnd henger bare ikke på greip.

Anonymous poster hash: 8e6a3...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...