AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #61 Skrevet 3. januar 2015 Etter hva du har beskrevet her, så tror jeg nok bestemt jeg ville valgt å avlive hunden. Det er utrolig vondt å ta disse avgjørelsene på vegne av dyrene våre, for "tenk om det kunne levd lenger med den og den behandlingen?". Dette blir jo tanker vi gjør oss på egoistisk grunnlag, uten å mene noe annet enn det beste - men det beste for dyret er stort sett å få avslutte på en verdig måte uten å tynes til det siste med store påkjenninger. Har selv vært der, dog med katter, men følelsene og tankene rundt blir jo akkurat de samme. De er familiemedlemmene våre. Vi hadde en katt som fikk påvist en sjelden kreftsykdom som det ikke var mye kjennskap til på katt. Dyrlegen mente jo det beste, og nevnte heller ikke avlivning med det første, men at det var mange tester og utredninger vi kunne gjøre for å forske på om dette var noe å gjøre med. Her hadde vi en ung, men noe redd og skeptisk katt, så vi tok valget om at pus ikke skulle utsettes for stress og påkjennelser som vi ikke kunne garantere at ville føre godt med seg. Da dette ble påvist var han relativt frisk og rask, og vi bestemte oss for at så lenge han levde normalt med sykdommen skulle han få henge med. Så fort han bar preg av å skrante skulle han få slippe. Pus fikk 2 år med sykdommen og det var aldri tvil om at han skulle avlives da vi så det ble verre. Virkelig vondt er det å vite at vi har tatt valget om at han ikke skulle leve lenger, jeg strigråt når dyrlegen kom. Men jeg visste at han hadde hatt et veldig godt liv mens han levde og at han ikke skulle lide mer. Huff dette ble lengre enn jeg hadde tenkt å skrive, og en litt annen situasjon enn din, men likevel, følte for å dele. Jeg veit så inderlig godt hvor mye man vil gi og ofre for å redde dyra, men ikke for enhver pris. Det er så viktig å ikke være egoistisk, og ikke tenkte "what if....?" Du kjenner hunden din, du ser hvordan situasjonen er, innerst inne veit du selv hvilket valg som er riktig og ta for hunden din. takk for at du delte historien din. veldig lei historie, men så sterke dere var som klarte å ta den avgjørelsen. gjør godt å høre slike historier også. så jeg vet at jeg ikke er aleine. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #62 Skrevet 3. januar 2015 Undertegnede ville nok ha avlivet hunden i så tilfelle. Har man ikke råd så har man ikke råd. Det skulle sannelig vært rent for ille å sette seg i gjeld over en firbent venn som sannsynligvis ikke blir eldre enn 15-16 år uansett, og som ei heller har et bevisst forhold til livet og til døden. Det er selvsagt trist for Dem, da en hund er en like god venn som noen, men det er vitterlig ikke noe De behøver å ha dårlig samvittighet for. En hund lever tross alt kun i nuet. takk for dine meninger. jeg er enig. det er veldig kipt å skulle ta opp et lån på 100 000 pga hunden, og kanskje den ikke overlever opperasjonen en gang. også stå der uten noe å kanskje aldri kunne fått tatt opp lån til hus eller noe. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #63 Skrevet 3. januar 2015 Lag en blogg om dette, facebookside, med pengeinnsamling. Presenter din historie, del denne overalt. Kontakt Medier. Rett og slett spør om hjelp. Dette har vært i mine tanker, og jeg lagde en fb-side. men den er lukket. men jeg vet ikke om jeg ønsker å utsette hunden min for denne påkjenningen en lang reise og en opperasjon vil utgjøre for hun. jeg trur ikke jeg har hjerte til å klare det. og jeg har virkelig ingen tru på at det vil være mulig å få så mye penger, så det dekker reise, bo, og opperasjon for hunden. men ingen dum ide. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #64 Skrevet 3. januar 2015 takk for dine meninger. jeg er enig. det er veldig kipt å skulle ta opp et lån på 100 000 pga hunden, og kanskje den ikke overlever opperasjonen en gang. også stå der uten noe å kanskje aldri kunne fått tatt opp lån til hus eller noe. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Se det heller på denne måten: Vil du virkelig ta opp opptil 100 000 i forbrukslån slik at hunden din kan få leve i et smertehelvete som den ikke skjønner noe av? Anonymous poster hash: f14a9...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #65 Skrevet 3. januar 2015 Jeg syns at du skal kontakte en eller flere dyrleger til for å få dems mening om saken, om du ikke har gjort det allerede. Det at dyrlegen din syns det er helt problemfritt å skulle reise til danmark med dødssyk hund for å gjennomføre en operasjon som man ikke får tatt i Norge, syns jeg høres fryktelig rart ut. Jeg kan tenke meg hvordan dette kan føles, men samtidig tror jeg ikke at jeg kan forstå det heller. Hadde det skjedd noe med mitt litt gull hadde jeg vært knust, og min første respons hadde vært å gjort alt i min makt for å redde henne. Men det er faktisk et viktig poeng noen her kom med tidligere, når man er død, så har man det ikke vondt lengre. Det kommer selvsagt til å være vondt for deg, men som du sa så har hunden reddet deg, nå må du gjøre som trengs for at hun skal ha det bra. Selv om vi elsker hundene våre og ser på dem som babyene våre, så må vi ikke glemme at de er helt uskyldige, uvitende skapninger. Sørg for at hunden din får den beste siste tiden av livet sitt, før du får en dyrlege til å komme hjem til deg for sette den siste sprøyten. Den kommer aldri til å få vite at den ikke skal leve mer, og når den ikke gjør det, så kommer den aldri til å kjenne den smerten den ville kjent om du hadde latt sykdommen gå lengre. Lykke til, det er verdens vanskeligste valg. Anonymous poster hash: 840c9...5ef jeg har vært i kontakt med en annen veterinær tidligere, som har sagt akkurat det samme som veterinæren nå sier. at det bare er en pacemaker som kan redde henne. og den veterinæren nå, skal ringe veterinærhøgskolen i oslo og ringe til en hjertespesialist for å høre hva de sier om situasjonen. så jeg synes det virker greit jeg. og det er litt betryggende med den veterinæren jeg har nå. for hun har hørt blokken med sine egne ører, noe ingen andre har gjort. så det er ingen tvil. den er der. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #66 Skrevet 3. januar 2015 Du er virkelig en fantastisk hundeeier som det skulle vært flere av. Du ønsker å gjøre alt for den og det er rørende. Har tenkt på deg, og håper du har det fint. En hund er ikke bare et dyr for de som knytter seg til den fantastiske vennen de blir for eieren sin. Du er sterk og uansett valg, det er riktig for deg å gjøre ut fra hva som er best for hunden. Du er virkelgi god. <3Anonymous poster hash: 2340a...380 tusen takk for fine ord. jeg gjør alt for hunden min, og hunden skal ha det bra hele livet. det er min mening om det. disse ordene varmet veldig TS Anonymous poster hash: f1b30...ead
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #67 Skrevet 3. januar 2015 Det innebærer også at man kan ta ett riktig valg i en slik situasjon! Det er altfor mange dyreeiere som holder liv i dyra sine altfor lenge, på bekostning av dyra, fordi de ikke greier å ta det vanskelige valget å la dem slippe! Selvom man har penger, så betyr ikke det at man alltid tar det rette valget. TS; Uff... Det er ikke enkelt å stå i en slik situasjon. Føler virkelig med deg. Hvor stor er prognosen for at dette går bra? Vil ikke selve reisen være en stor belastning for den syke hunden? Det virkelige spørsmålet blir jo ''hva er best for hunden'', uavhengig om man har råd eller ikke. Lykke til!! Anonymous poster hash: b62d6...442 takk for at du svarer. jeg vet faktisk ikke hva prognosen er. annet enn at jeg vet at hjertepasienter er vanskelige anestesipasienter. og bare det å legge hunden i narkose er en større risiko enn for de fleste andre. og ja. er redd det blir en stor påkjenning den reisen for hunden. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #68 Skrevet 3. januar 2015 Se det heller på denne måten: Vil du virkelig ta opp opptil 100 000 i forbrukslån slik at hunden din kan få leve i et smertehelvete som den ikke skjønner noe av? Anonymous poster hash: f14a9...7b9 nei. jeg vil absolutt ikke gjøre dette. derfor venter jeg på å høre mer om hvordan fremtiden ser ut. jeg vet egentlig svært lite. men jeg vet nok hva som vil skje. hva mine valg vil bli. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #69 Skrevet 3. januar 2015 nei. jeg vil absolutt ikke gjøre dette. derfor venter jeg på å høre mer om hvordan fremtiden ser ut. jeg vet egentlig svært lite. men jeg vet nok hva som vil skje. hva mine valg vil bli. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Har hunden det bra nå? Altså - jeg skjønner at den ikke er like livlig og aktiv som tidligere, men har den et godt hundeliv? Uten smerter, med masse kos og turer i dens tempo, klarer den å ta til seg næring og væske tilfredsstillende? Hvis ja, ville jeg latt den fortsette livet som nå, men med en gang den slutter å ha et godt hundeliv ville jeg latt den slippe fra, helst hjemme og helt stressfritt. Anonymous poster hash: f14a9...7b9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #70 Skrevet 3. januar 2015 Har hunden det bra nå? Altså - jeg skjønner at den ikke er like livlig og aktiv som tidligere, men har den et godt hundeliv? Uten smerter, med masse kos og turer i dens tempo, klarer den å ta til seg næring og væske tilfredsstillende? Hvis ja, ville jeg latt den fortsette livet som nå, men med en gang den slutter å ha et godt hundeliv ville jeg latt den slippe fra, helst hjemme og helt stressfritt. Anonymous poster hash: f14a9...7b9 jada. det går fint å vente. akkurat nå så har hun det greit. lenge siden sist hun besvimte og diverse. hun spiser OK. ikke bra. men OK. står ikke på matlysten. hun vil bare ikke ha hundematen sin. men jeg får hun til å spise den. og drikker greit. så ingenting står på hun sånn her og nå. hun har det greit. Anonymous poster hash: f1b30...ead
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #71 Skrevet 3. januar 2015 jada. det går fint å vente. akkurat nå så har hun det greit. lenge siden sist hun besvimte og diverse. hun spiser OK. ikke bra. men OK. står ikke på matlysten. hun vil bare ikke ha hundematen sin. men jeg får hun til å spise den. og drikker greit. så ingenting står på hun sånn her og nå. hun har det greit. Anonymous poster hash: f1b30...ead men når hun besvimer, så har hun det ikke greit. og det er det som er dødelig. for hjerte stopper hver gang hun besvimer og slikt. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå