Gå til innhold

Hva ville DU gjort?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En hund er et dyr. Ikke et menneske i pelsform. Den vil aldri skjønne noe av smerter og lidelse. Ergo ville jeg aldri utsatt for den type behandling. Vi har jakthunder, og eneste operasjon noen av de har vært igjennom var en enkel kneoperasjon. Større skader eller sykdom enn set, og dyret får slippe. Selv om det naturligvis er vondt for oss mennesker.

Anonymous poster hash: f14a9...7b9

Du har rett. Det er et dyr. ikke et menneske. men det er like vanskelig for meg. hun er som babyen min. men ja.

TS

Anonymous poster hash: f1b30...ead

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det for din del eller hundens del du vurderer dette?

Det innebærer mye reising, stress for hunden, ny plass, operasjon etc etc. Vinner hunden på det? Er den mentalt sterk nok til å tåle påkjenningene?

For min del iallefall går min vurdering av dyrets ve og vel først, og at den hverken kan gjøre valg eller forstå - den må leve med mine valg. At det er trist for meg når de kipe valgene må tas er mindre viktig.

Jeg vurderer dette, fordi veterinæren snakker som at dette ikke er noe problem. Hadde dyrlegen vært mer skeptisk, så hadde jeg også vært mer skeptisk. men jeg spør hva andre hadde gjort, fordi jeg ønsker å vite om hva som virker mest normalt å gjøre. hva ville andre gjort i min situasjon. jeg vet nok innerst inne hva som er det beste å gjøre. er bare vanskelig å innrømme det.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er det for din del eller hundens del du vurderer dette?

Det innebærer mye reising, stress for hunden, ny plass, operasjon etc etc. Vinner hunden på det? Er den mentalt sterk nok til å tåle påkjenningene?

For min del iallefall går min vurdering av dyrets ve og vel først, og at den hverken kan gjøre valg eller forstå - den må leve med mine valg. At det er trist for meg når de kipe valgene må tas er mindre viktig.

Alle har nok øyeblikkene sine hvor de tenker på seg selv, og ønsker å gjøre alt for at hunden skal overleve. men jeg vet nok innerst inne hva som er det beste. jeg trenger bare bekreftelse fra andre også.

TS

Skrevet

Åh, trist å lese TS. Klem til deg. :(

Det må gjøre utrolig vondt, og jeg kan ikke gjøre annet enn å skrive hva jeg selv ville gjort. I og med at denne operasjonen koster utrolig mye, er i utlandet, hunden din er liten og det er veldig risikabelt, så ville jeg nok avlivet istedet.

Dette viser jo hvor uforutsigbart livet er, og at man må nyte vært øyeblikk med kjæledyret sitt. Igjen: En klem til deg TS, og gjør det som føles riktig ut for deg. :klem:

Skrevet

Det hadde ikke vært noe å vurdere, jeg hadde avlivet hunden min... Pengene skulle jeg alltids klart å hoste opp på et vis, men jeg ville ikke utsatt en alvorlig syk hund for flyreise til USA og alt "kavet" som er med det, og det jeg regner med er en heftig operasjon siden hunden er dødssyk og må til USA for å ha en sjans til å overleve.

Stor klem til TS :troest:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åh, trist å lese TS. Klem til deg. :(

Det må gjøre utrolig vondt, og jeg kan ikke gjøre annet enn å skrive hva jeg selv ville gjort. I og med at denne operasjonen koster utrolig mye, er i utlandet, hunden din er liten og det er veldig risikabelt, så ville jeg nok avlivet istedet.

Dette viser jo hvor uforutsigbart livet er, og at man må nyte vært øyeblikk med kjæledyret sitt. Igjen: En klem til deg TS, og gjør det som føles riktig ut for deg. :klem:

tusen takk kjære deg.en klem gjør veldig godt nå. Det gjør kjempevondt og har en enorm klump i halsen og magen her jeg sitter.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke vært noe å vurdere, jeg hadde avlivet hunden min... Pengene skulle jeg alltids klart å hoste opp på et vis, men jeg ville ikke utsatt en alvorlig syk hund for flyreise til USA og alt "kavet" som er med det, og det jeg regner med er en heftig operasjon siden hunden er dødssyk og må til USA for å ha en sjans til å overleve.

Stor klem til TS :troest:

Nå har ingen sagt noe om USA. ihvertfall ikke meg. Det dyrlegen sa var at det kanskje finnes noen i Danmark. Men selv det er en stor påkjenning for hunden. Og jeg er enig. Jeg må bare høre hva dyrlegen finner ut etter å ha snakket med en hjertespesialist.

TS

Skrevet

Er skikkelig kipe valg, har gjort dem flere ganger.

Men hadde jeg ikke hatt pengene ville jeg ikke gjort det, og det ville jeg fortalt veterinæren og.

Klem til deg, er skikkelig kipt når de firbeinte blir syke.

Skrevet

Nå har ingen sagt noe om USA. ihvertfall ikke meg. Det dyrlegen sa var at det kanskje finnes noen i Danmark. Men selv det er en stor påkjenning for hunden. Og jeg er enig. Jeg må bare høre hva dyrlegen finner ut etter å ha snakket med en hjertespesialist.

TS

Herremin, beklager, hvordan jeg fikk "utlandet" til å bli "USA" skjønner jeg ikke. Unnskyld. Men det er jo fremdeles en "vanskelig" reise å ta, kontra dersom det kunne blitt gjort i Norge, med mindre man måtte ha reist langt i landet. Nå ble jeg egentlig litt i stuss, så her tror jeg at jeg måtte ha tatt det økonomiske med – ville jeg gjort meg til "evig gjeldsslave" eller ikke ved å gjennomføre en slik operasjon...

AnonymBruker
Skrevet

Er skikkelig kipe valg, har gjort dem flere ganger.

Men hadde jeg ikke hatt pengene ville jeg ikke gjort det, og det ville jeg fortalt veterinæren og.

Klem til deg, er skikkelig kipt når de firbeinte blir syke.

Ja. det er en vanskelig situasjon å ta. men jeg kommer nok til å fortelle veterinæren om det. Drittsituasjon.

Det gikk fint. Ikke beklag deg. Det er lett å ta feil. Men ja. Det er uansett en lang reise å ta. økonomien er en annen del av situasjonen.

ts

Skrevet

Hunden er 4 år. og har fått påvist AV-blokk på hjerte. Som vil si at hjerte ikke trekker seg sammen eller noe, og stopper noen sekunder, før det starter igjen. Jeg merker dette ved at hunden besvimer. Så dette er alvorlig, og hunden vil ikke kunne leve veldig lenge uten denne opperasjonen. Grunnen til at den trolig ikke gjøres i Norge, er fordi det må settes inn en pacemaker. En hjerteopperasjon som er så omfattende. direkte grunnen til at den trolig ikke utføres i norge, vet jeg ikke. Men det er vell en så stor opperasjon at norge ikke har mulighet til det av en eller annen grunn.

En hjerteopperasjon er svært risikofylt for små hunder, som det hunden min er.

TS

Da ville jeg nok avlivet hunden. Et utrolig vondt og vanskelig valg, men for meg fremstår det som det rette å gjøre i den situasjonen. Det er ikke bare-bare med hjerteoperasjoner heller.

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver vanligvis å være forsiktig med hva jeg sier i sånne saker som dette, for det er alltid opp til eier og det er et valg som utenforstående ikke alltid kan svare så bra på. Men siden overskriften etterspør hva vi ville gjort, så svarer jeg.

Hvis jeg hadde hatt 20 millioner på konto og pengene ikke var et problem, så ville jeg likevel ikke operert. Mange dyrleger har gått ut og sagt at jo lengere forskningen kommer og behandlinger dukker opp, jo lengere går vi for dyrene våre. Ofte går vi for langt.

Jeg elsker hundene mine, men jeg er generelt sett mot meget omfattende operasjoner på dyr. Ikke fordi jeg mener at de ikke er verdt det, men fordi jeg synes de fortjener bedre. Hunder er veldig kroppslige skapninger, de har ikke samme mentale evner som vi har, og når kroppen går i stykker så synes jeg de skal slippe.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

:hug:

Vet du hva? Jeg ville faktisk valgt å avlivet hunden, gitt den en verdig død hjemme i rolige, trygge omgivelser.

Det å måtte reise langt for en operasjon (som det ikke er noen garanti for at blir vellykket) er ikke noe jeg ville utsatt mitt dyr for.

Det er faktisk slik at når man er død er man død, man kjenner ikke smerte. Men de rundt, ts i dette tilfellet, vil kjenne på sorg og savn, men det vi ikke den som ikke lenger lever.

Prøv å se på det på den måten. Ikke tenk at du ikke tar deg tid/råd/arbeidet med å reise til utlandet for operasjonen. Tenk at du gir dyret en god avslutning på livet.

Anonymous poster hash: 568d7...e0b
  • Liker 3
Skrevet

Uff, jeg føler virkelig med deg. Det er ikke alltid like lett med disse dyra. Helt ærlig vet jeg ikke hva jeg selv ville valgt. Det kommer an på hvor stor påkjenning hele operasjonen og reisen hadde vært for hunden, og ikke minst hvor stor garanti det er for at hunden blir helt frisk i etterkant. Hadde tenkt på hva som er best for hunden uansett hvor vondt det hadde vært for meg. Lykke til med avgjørelse!

AnonymBruker
Skrevet

Risikofylt operasjon, påkjenning med reise og rekonvalesense, og eventuelt nye reiser ved komplikasjoner? Jeg hadde helt klart avlivet, samme hvor mye penger jeg hadde hatt på konto.

Var i situasjonen da forrige hund ble syk, hun ble akutt syk, og hadde det kjempevondt, jeg hadde mer enn nok penger til operasjon på konto, men valgte likevel å avlive, fordi hun ville lidd både frem til og lenge etter operasjonen, dersom hun hadde overlevd, og fordi hun var gammel nok til at risikoen var stor for at hun aldri ville nådd full livskvalitet igjen. Ville ikke utsette en trofast venn for det, og lot henne slippe med en gang.

Kjemepevondt der og da, og skulle jeg bare tenkt på meg selv hadde jeg holdt henne i livet så lenge som mulig, men i etterkant er det godt å vite at jeg prioriterte hennes beste, fremfor mine egne følelser.

Anonymous poster hash: 423cd...1b1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver vanligvis å være forsiktig med hva jeg sier i sånne saker som dette, for det er alltid opp til eier og det er et valg som utenforstående ikke alltid kan svare så bra på. Men siden overskriften etterspør hva vi ville gjort, så svarer jeg.

Hvis jeg hadde hatt 20 millioner på konto og pengene ikke var et problem, så ville jeg likevel ikke operert. Mange dyrleger har gått ut og sagt at jo lengere forskningen kommer og behandlinger dukker opp, jo lengere går vi for dyrene våre. Ofte går vi for langt.

Jeg elsker hundene mine, men jeg er generelt sett mot meget omfattende operasjoner på dyr. Ikke fordi jeg mener at de ikke er verdt det, men fordi jeg synes de fortjener bedre. Hunder er veldig kroppslige skapninger, de har ikke samme mentale evner som vi har, og når kroppen går i stykker så synes jeg de skal slippe.

takk for dine meninger og synet ditt. synes det er veldig bra at du er forsiktig med å svare på slikt. For helt sant. Det er mitt eget valg,og ikke noe andre egentlig kan bestemme for meg. derfor lurte jeg på hva akkurat du ville gjort. så jeg kan ta valg ut fra hva andre mener, og sjekke om hode mitt tenker riktig, eller om jeg bare er rar. og det virker som hode mitt tenker riktig, ut fra de fleste av svarene jeg får her. takk.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva? Jeg ville faktisk valgt å avlivet hunden, gitt den en verdig død hjemme i rolige, trygge omgivelser.

Det å måtte reise langt for en operasjon (som det ikke er noen garanti for at blir vellykket) er ikke noe jeg ville utsatt mitt dyr for.

Det er faktisk slik at når man er død er man død, man kjenner ikke smerte. Men de rundt, ts i dette tilfellet, vil kjenne på sorg og savn, men det vi ikke den som ikke lenger lever.

Prøv å se på det på den måten. Ikke tenk at du ikke tar deg tid/råd/arbeidet med å reise til utlandet for operasjonen. Tenk at du gir dyret en god avslutning på livet.

Anonymous poster hash: 568d7...e0b

takk for dine meninger :) Jeg har vært inne på tanken mange ganger at jeg er en dårlig hundeeier, som tenker å avlive hunden min, når det finnes andre løsninger. men jeg tenker også som du sier. at det er risikabelt. mye styr for hunden, en belastning å påkjenning. så egentlig så er det godt at de fleste av dere sier det samme, og jeg føler jeg får støtte av det.

Det gjør like vondt. men samtidig på en litt bedre måte.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg føler virkelig med deg. Det er ikke alltid like lett med disse dyra. Helt ærlig vet jeg ikke hva jeg selv ville valgt. Det kommer an på hvor stor påkjenning hele operasjonen og reisen hadde vært for hunden, og ikke minst hvor stor garanti det er for at hunden blir helt frisk i etterkant. Hadde tenkt på hva som er best for hunden uansett hvor vondt det hadde vært for meg. Lykke til med avgjørelse!

tusen takk for dine meninger. Ja, det er enormt vanskelig valg. Desverre. Men det viser kanskje at jeg er glad i hunden. for hadde det vært lett, så hadde jeg ikke vært like glad i hunden og ikke brydd meg.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Risikofylt operasjon, påkjenning med reise og rekonvalesense, og eventuelt nye reiser ved komplikasjoner? Jeg hadde helt klart avlivet, samme hvor mye penger jeg hadde hatt på konto.

Var i situasjonen da forrige hund ble syk, hun ble akutt syk, og hadde det kjempevondt, jeg hadde mer enn nok penger til operasjon på konto, men valgte likevel å avlive, fordi hun ville lidd både frem til og lenge etter operasjonen, dersom hun hadde overlevd, og fordi hun var gammel nok til at risikoen var stor for at hun aldri ville nådd full livskvalitet igjen. Ville ikke utsette en trofast venn for det, og lot henne slippe med en gang.

Kjemepevondt der og da, og skulle jeg bare tenkt på meg selv hadde jeg holdt henne i livet så lenge som mulig, men i etterkant er det godt å vite at jeg prioriterte hennes beste, fremfor mine egne følelser.

Anonymous poster hash: 423cd...1b1

så vondt å høre at du har vært borti en slik situasjon før. Det gjør ikke godt i det heletatt. Det er det aller værste med å ha hund. Nå er jeg i den heldige situasjonen at hun lider minimalt mens jeg venter på telefonen fra dyrlegen da. Hun har ikke besvimt på 2 uker i dag (noe som er ganske bra). Men det er i den periodene hun besvimer masse, at hun sliter veldig. Og det gjør så vondt å se hun slik.

Jeg kommer helt klart til å tenke på hennes beste fremfor mitt,selv om jeg tar meg i å kun tenke på meg selv i situasjoner. men da går tankene mer i retningen "hvorfor meg, hvorfor skjer dette" mer enn "hun skal leve for alt det er verdt".

TS

Skrevet

Jeg ville først og fremst tenkt på dyrets beste. Hundene kan dessverre ikke forstå hva de skal igjennom og hvorfor. De lever jo her og nå. En lang periode med kanskje smerter, å føle seg uvel, dårlig form etc etc er ikke noe liv for en hund synes jeg.

Om det skal settes inn pacemaker, hva om det skjer noe med denne? Kan da norske veterinærer ordne dette eller må du tilbake for å få ordnet det til 50.000 til? Og hvordan vil hunden takle reisen om den allerede er dårlig?

Tenk først og fremst på hundens beste. Om sjansene er veldig store for at alt går smertefritt og uten problemer og garanterer en "problemfri" fremtid noen år fremover ville jeg vurdert det. Men ofte gjør det dessverre ikke det.

Føler veldig med deg TS - dette er den vanskeligste, men i mine øyne en av de mest ansvarsfulle øybelikkene vi har som hundeeiere. Tenk deg godt om begge veier, og hør på veterinærens råd. I dette tilfellet ville jeg også fått second opinion hos en annen veterinær, minst. Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...