AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 Hei! Jeg har lyst til å reise på interrail til sommeren, men har ikke noen å dra med. Har hatt lyst til dette lenge og tenker nå at jeg kan dra alene. Om jeg har luftet det for andre har det vært utelukkende negative tilbakemeldinger. Det er farlig å reise alene, spesielt for jenter, dårlig idé osv. Jeg forstår jo at det å reise alene setter visse begrensninger og man må være litt mer forsiktig enn om man er en gruppe. Men alternativene er å bli hjemme eller reise på charter-tur ... Noen her som har reist på interrail alene? Har og tenkt muligheten for å oppsøke andre som ønsker å reise, men ikke har noen å reise med. Men jeg ønsker ikke å bli "låst fast" til andre heller. Anonymous poster hash: 886bf...7e3
Knirke Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 Jeg tenkte akkurat det samme som deg: At hvis jeg planlegger å dra sammen med noen og de trekker seg i siste liten, så går hele turen i dass. Jeg har reist alene flere steder, bla den trans-sibirske jernbanen, og har følt meg trygg hele tiden . De eneste stedene du bør unngå er Afrika, deler av Sør Amerika og visse lugubre strøk av store byer etter mørkets frembrudd. Når du reiser vil du treffe mange andre reisende, og de kjenner seg ikke igjen dette "farlige" som liksom skal være forbundet med å reise alene. Det er bare folk som sitter hjemme som tror det er farlig! 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #3 Skrevet 31. desember 2014 Det er ikke spesielt farlig å reise alene. God tur Anonymous poster hash: 17f26...85a
Aviale Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Jeg reiste alene på interrail i sommer, det gikk helt fint! Jeg reiste i over 2 uker til Paris og rundt i Italia, anbefales :D Gjør det! Om du bor på hostel er det kjempelett å komme i kontakt med folk, jeg var bla.a. rundt i Paris og spiste makroner med en australsk dame og en hel dag sammen med en kinesisk jente i Roma. Disse hadde jeg møtt samme dag eller dagen før. Når du bor på rom med folk er det bare å spørre om andre vil henge, de fleste jeg møtte reiste alene (og alle jeg delte rom med var kvinner). Personlig ville jeg slappe av litt innimellom, så da bestilte jeg hotell på forhånd noen steder. En måte man kan møte folk på, er med couchsurfing. Jeg fant ingen verter til min tur, men man kan også bli med på arrangementer via siden eller spørre om noen vil henge. Slik fikk jeg en super tur rundt i Paris med en hyggelig mann, som var 100% til å stole på. Kan anbefale å sjekke det ut, men pass nøye på hvem du velger å henge med, profilen deres viser gjerne om mange kan gå god for dem. Siden jeg reiste alene som jente var jeg ekstra oppmerksom når jeg reiste rundt, og jeg hadde pengene mine i en slags kortholder som jeg festet i bh-en. Med et par slike sikkerhetsløsninger følte jeg meg mye tryggere. I tillegg hadde jeg lagt opp hele ruta på forhånd, slik at jeg slapp å komme til en ny by sent på kvelden osv. Det fikk meg til å slappe av Det kan forresten lønne seg å sjekke om interrail-billetten faktisk VIL lønne seg, spesielt i Frankrike og Italia der du må betale ekstra for hver billett uansett. For meg lønte det seg å kjøpe billettene separat, det funket fint Det eneste jeg gruet meg for før jeg reiste, var å spise ute. I utlandet opplevde jeg derimot aldri det som noe problem, som oftest var det flere som spiste alene, og det er lett å finne fortauskafeer hvor man kan sitte å se på folk. GJØR DET! Du kommer til å angre hvis ikke! Jeg hadde samme situasjon som deg, og angrer IKKE på at jeg reiste nå, et halvt år senere. Bare send meg en PM hvis du lurer på noe mer konkret! 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Jeg reiste alene med 2 mindre barn i Italia og Frankrike i sommer med tog. Siden jeg dro med barn, var hotell og sånn litt planlagt på forhånd, jeg hadde alltid neste steds hotell bestilling på forhånd. Gikk veldig bra, folk er hjelpsomme. Og jeg kan ikke se helt hva som kan gå mer galt der, enn her hjemme. Anonymous poster hash: c563b...62c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Tusen takk for fine svar! Nå ble jeg gira igjen og gleder meg til å reise på egenhånd! Anonymous poster hash: 886bf...7e3 2
Gjest Linaria Skrevet 3. januar 2015 #7 Skrevet 3. januar 2015 Reiste selv rundt alene i fire uker nå i desember. Det var ikke interrail, men jeg tok busser på de britiske øyer. Det var helt fantastisk å reise alene. Jeg opplevde så mye morsomt! Jeg traff masse fantastiske mennesker, og gjorde ting jeg aldri hadde gjort ellers. Jeg var på Interrail med kjæresten (nå eksen) i sommer, og det var ikke det samme i det hele tatt. Opplevde ingenting i nærheten av skummelt heller, selv om jeg hele tiden fikk høre hvor modig jeg var som turte å reise alene. Det føltes så rart å høre at jeg var modig, for det føltes aldri skummelt. Litt common sense, og alt går bra! Ja, man kan være uheldig, men det er utrolig mange som reiser alene i forhold til de det faktisk skjer noe med.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #8 Skrevet 3. januar 2015 Jeg reiser alene. Ofte. Jeg skal reise alene til vinterferien. Jeg elsker det. Man får tid til seg selv enn å bare tenke på andre hele tiden Anonymous poster hash: 5d758...571
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #9 Skrevet 3. januar 2015 Åh jeg er i akkurat samme situasjon føler jeg! Eller er jo en venninne som var veldig gira på å være med og sånn, men hun er jo opptatt med sitt og føler liksom jeg hadde vært friere til å planlegge om jeg ikke hadde noen jeg måtte samkjøre med. Samtidig så tror jeg det hadde vært gøy å ha henne med! Pappa tok den transibirske-jernbanen da han var 22 (jeg er 19 nå da ) og han elsket det! Han sa også at han ble kjent med masse andre folk som reiste og at han alltid hadde mulighet til å være sammen med flere om han hadde lyst. Kan ikke komme med så mange svar siden jeg bare har reist "alene" med venninner og da med fly (ikke backpacking).... Må bare tjene litt penger før jeg planlegger reisen min da .... Lykke til TS! Håper du får mange gode råd Anonymous poster hash: a62fe...379
pinar Skrevet 3. januar 2015 #10 Skrevet 3. januar 2015 Kom akkurat hjem fra reise alene Angående det å bære verdi saker, jeg vil personlig alltid ha litt på meg i tilfelle jeg skulle bli ranet sånn at jeg faktisk har noe å gi. Tror det å ikke ha noe på seg kan skape en tøffere situasjon hvor de blir mer sinte. også pga språk. Har man noe å er de som regel fornøyde med det. Dette er også det jeg har hørt fra andre reisende. 1
Christiania_Oslo Skrevet 3. januar 2015 #11 Skrevet 3. januar 2015 Reiser ofte alene, det eneste som gjelder er å være street smart. Pass på verdisaker,ikke flash dem og ikke ta kontakt med menn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå