Gå til innhold

Badabings bedrøvelige babbel


Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Jeg har aldri vært noen skribent, og denne dagboken kommer nok hverken til å bli særlig vittig eller underholdende. Tenker derimot at den kanskje kan lette byrden på mine nærmeste og bidra til informasjon for de som skal gjennom samme utredning som meg.

Har vært en bruker her inne på Kvinneguiden i flere år, og er innom flere av underforumene. Aktuelle saker og politikk er kanskje det underforumet jeg har vært mest, i alle fall tidligere. Jeg er i begynnelsen av 30-årene, har samboer, hund og studerer.

Jeg er ikke syk, men jeg er heller ikke frisk.

For noen måneder siden fikk jeg blodpropper i lungene, en såkalt lungeemboli.

For ikke så lenge siden kunne jeg også lese en lignende sak som min:

http://www.nrk.no/magasin/fikk-blodpropp-i-lungene-av-p-piller-1.12063418

Jeg kjente meg veldig igjen i hennes historie. Jeg er kanskje ikke like aktiv som henne, men jeg går tur med hundene hver dag, har ingen hjerte- og karsykdommer i familien og er slank. Jeg ble sendt hjem fra legevakten, men på grunn av fortsatte pusteproblemer og sterke smerter i brystet, dro jeg til legen min noen dager senere. Hun tok det heldigvis på alvor, og jeg ble sendt til røntgen på sykehuset. Her tok de D-dimer, som viste mulig blodpropp. Ble derfor henvist videre til CT, hvor de kunne konstatere at jeg hadde blodpropp i begge lunger, og væske i den ene lungen. Ble satt på blodfortynnende medikamenter.

Ved blodpropp i lungene er det vanlig å undersøke om det kan være underliggende årsaker. Man undersøker blant annet for kreft og Faktor V Leiden (en slags mutasjon som gir økt risiko for blodpropp).

Jeg har ikke fått svar på sistnevnte, men undersøkes fortsatt for kreft. En forhøyet blodprøve som heter CA125, gjør at de sjekker meg ekstra nøye. Denne blodprøven er egentlig ingen god indikator, og den kan også være forhøyet pga lungeembolien.

Ved undersøkelsene på sykehuset, fant de en kul i brystet mitt. Jeg ble henvist til brystdiagnostisk senter, og fikk time kun få dager senere. Var gjennom mammografi, ultralyd og biopsi av kulen. Heldigvis var den godartet, det var en fibroadenom. Jeg har også tatt ultralyd av mage og urinveier, og der har det ikke vært noen funn.

Jeg måtte slutte på hormonprevensjon da jeg fikk lungeemboli. Hadde stått på Nuva-Ring i noen år. For noen år siden fikk jeg sterke smerter i magen, men disse forsvant da jeg startet opp igjen med hormonprevensjon. Gynekologen min mente det kunne være et myom i livmoren som gjør det. Et myom er egentlig bare en muskelknute, og som regel er de godartete.

Da jeg sluttet på prevensjonen, fikk jeg tilbake de sterke smertene. Det er vanskelig å forklare, men de kjennes rivende og såre samtidig. Jeg har opplevd å bli påkjørt av en bil og å ha ødelagt ryggen tidligere, noe som også var vondt. Men forskjellen er at smertestillende hjalp på de tingene, men fungerer dårlig på de smertene jeg nå har.

Jeg utsatte likevel timen hos gynekologspesialist på sykehuset fordi jeg ville greie å fullføre eksamenene mine. Satt på Blindern i Paralgin Forte-rus og magesmerter, men greide å ta begge muntlige eksamener før jul. 22. desember hadde jeg timen min, og var hos en veldig trivelig gynekolog. Hun var litt usikker på hva hun så, men hun tror jeg har en cyste på den ene eggstokken, og antagelig et myom i livmoren, slik som den tidligere gynekologen hadde sagt. Ellers turte hun egentlig ikke å si noe særlig, men hun mente bestemt at jeg ikke skulle bekymre meg for kreft siden jeg er så ung. Hun henviste meg til MR, og jeg ble innkalt allerede dagen etter! Så lille julaften lå jeg i den bankende MR-maskinen, prøvde å være musestille, og fikk tatt ok bilder. Så nå venter jeg på svar fra dem.

Jeg har fått utsatt en semesteroppgave, og jeg henger etter med SPSS-læringen min. Håper inderlig jeg kan få til å fullføre masteroppgaven min på normert tid.

Per nå har jeg tatt 4 Paralgin Forte og har fortsatt vondt i magen. Da jeg hadde ødelagt ryggen tok jeg en halv og sovnet. Finnes det virkelig ikke smertestillende som kan hjelpe på denne typen smerter?

Håper dere krysser fingrene for at legene greier å fikse dette fort! :) Gynekologen min skal ringe meg i morgen, så jeg håper alt vil skje raskt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Da har jeg snakket med legen, men jeg vet fortsatt minimalt. Jeg får vite mer på fredag, og er satt opp på operasjon allerede på mandag.

Jeg har ikke barn fra før, og jeg har vel egentlig ikke hatt særlig lyst på det heller. Men når man nå leser om at slike inngrep kan føre til at man må fjerne livmor, så tenker man jo litt på det. Bekymrer meg samtidig for blodproppen og blodfortynnende. Jeg må jo kutte den ut før operasjonen, bare synes at alt er litt skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Åh badeballen!(gammel bruker med nytt navn) *svær klem*

Dette hørtes jo absolutt ikke noe kult ut. Hva er prognosene om de finner godartet knute/svulst? Er det kun ved ondartet de fjernet alt?

Du vet jo sikkert ikke så mye selv enda....jeg ønsker deg iallefall hundretusenmillioner bra helsevibber ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Åh badeballen!(gammel bruker med nytt navn) *svær klem*

Dette hørtes jo absolutt ikke noe kult ut. Hva er prognosene om de finner godartet knute/svulst? Er det kun ved ondartet de fjernet alt?

Du vet jo sikkert ikke så mye selv enda....jeg ønsker deg iallefall hundretusenmillioner bra helsevibber ;)

Tusen takk! <3 Jeg vet utrolig lite enda ja, men tror ikke jeg skal bekymre meg for kreft. Er smertene som er det største problemet, og eventuelt barnløshet. Dette får jeg sikkert mer info om på fredag.

Har igjen hatt en natt hvor jeg våknet av forferdelige smerter, og de smertestillende lindrer utrolig dårlig. :/ Legen sa selv at det var lite de kunne gjøre med det, jeg må bare dope meg selv ned. Synes synd på dem som ender med å stå på lang venteliste for dette. Jeg kom jo kjapt i gang siden jeg allerede var inne i systemet på grunn av lungeembolien, for jeg ser på sykehusvalg at det er over ti ukers ventetid på slike utredninger og operasjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Tusen takk! <3 Jeg vet utrolig lite enda ja, men tror ikke jeg skal bekymre meg for kreft. Er smertene som er det største problemet, og eventuelt barnløshet. Dette får jeg sikkert mer info om på fredag.

Har igjen hatt en natt hvor jeg våknet av forferdelige smerter, og de smertestillende lindrer utrolig dårlig. :/ Legen sa selv at det var lite de kunne gjøre med det, jeg må bare dope meg selv ned. Synes synd på dem som ender med å stå på lang venteliste for dette. Jeg kom jo kjapt i gang siden jeg allerede var inne i systemet på grunn av lungeembolien, for jeg ser på sykehusvalg at det er over ti ukers ventetid på slike utredninger og operasjoner..

Øh....ja, du skriver jo cyste og ikke svulst :roll: *lære seg å lese* Herregud. Du skjønte sikkert at jeg blandet sammen noe grovt her.

Får du noe sånn skikkelig elefantdrugs?

Håper det blir best case altså. Selv om man kanskje ikke ønsker seg barn og ender opp som frivillig 0barnsforetak så er det jo alltid best å kunne ta valget selv begge veier.

Skal tenke masse på deg til fredag! Er det i Oslo du skal sjekke ting? Eller er det sånn lokalsykehusgreie?

Endret av Ludodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Øh....ja, du skriver jo cyste og ikke svulst :roll: *lære seg å lese* Herregud. Du skjønte sikkert at jeg blandet sammen noe grovt her.

Får du noe sånn skikkelig elefantdrugs?

Håper det blir best case altså. Selv om man kanskje ikke ønsker seg barn og ender opp som frivillig 0barnsforetak så er det jo alltid best å kunne ta valget selv begge veier.

Skal tenke masse på deg til fredag! Er det i Oslo du skal sjekke ting? Eller er det sånn lokalsykehusgreie?

Får "bare" Paralgin Forte, men kan ta opptil åtte, og to på en gang. Så de virker egentlig ikke som smertestillende, men som at jeg sovner en stund. :P

Ja... Jeg er jo over 30 og burde ha tatt stilling til det, men det har aldri passet med barn.. Samboeren min har ikke særlig lyst heller, men vi har vært sammen i snart ti år, og han har sagt at han ville gjort det for min skyld. Men jeg føler at det er noe begge må ønske, så jeg har bare lagt det bort. Hadde tenkt til å begynne å tenke mer på det når jeg er ferdig med studier til sommeren. Vil helst at det er et valg man kan ta selv ja.. :)

Tusen takk for gode tanker! :) Ble veldig glad i går, for jeg fikk vite at et familiemedlem som står meg veldig nær vil være med meg på sjekken på fredag. Føler jeg har stått veldig alene den siste tiden, så det var godt at hun er i Oslo for tiden. Jeg skal til mitt nærmeste lokalsykehus ja, men de virker veldig flinke der. Er det noe de er usikre på, sender de meg videre til et mer sentralt sykehus.

Ble litt nysgjerrig på deg forresten. ;) Er det deg jeg egentlig snakket en del med på KG for et par år siden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludodama

Jeg tror det er meg, du og Cornflake_girl som har en date tilgode ja :P Har hatt litt forskjellige brukernavn etter det du husker sikkert. Men det begynte med liten n.

Jeg synes iallefall å huske at du ikke bodde i Oslo sist vi PM'et og at du da vurderte videre studier som du tydeligvis har snart fullført :)

Det var sjukt mange piller, jeg hadde blitt ekstremt rusa om ikke fri for vondt :ler:

Så bra at du får noen med deg på sjekk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Så koselig at du fortsatt er her! :)

Det gikk greit på fredag. Han kirurgen jeg var hos, var egentlig ikke særlig trivelig. Sur og tverr da jeg stilte spørsmål, så jeg turte egentlig ikke å spørre om noe mer og aner faktisk ikke hva de skal gjøre i morgen. En temmelig dårlig opplevelse, men var i møte med verdens hyggeligste anestesilege etter det, så det hjalp litt på. Og sykepleierne eller hjelpepleierne jeg møtte var også utrolig koselige. Håper jeg kanskje får vite mer i morgen..

Sånn alt i alt vet jeg at det først blir laparaskopi og så vil de vurdere om de må åpne mer. Også vil de antagelig ikke fjerne myomet fordi det er en ganske stor operasjon som kunne være risikabel, spesielt for meg som er en risikopasient fra før. Føler det er litt skummelt at hverken de eller jeg vet hva som skal gjøres før de går inn der, og irriterer meg over min autoritetsangst som gjør at jeg ikke tør spørre mer når jeg møter irritasjon..

Opp kl 5, så jeg får forsøke å sove litt. Kryss fingrene for meg i morgen :)

PS: Håper alt er bedre på din kant enn på min! Livet ditt har vel endret seg ganske mye det siste året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Oæææ, nå ligger du vel ferdig operert på enelleranna sykehusseng på oppvåkning kanskje? :)

Håper det gikk så bra som det kunne gå altså......! Og at du fikk veldig mye kvalmestillende, ikke minst.

Liker ikke sure kirurger, men det er vel en grunn til at de liker best jobbe med folk som er neddopa. No social skills ;)

Jeg må innrømme at dette faktisk var så komplisert for meg å forstå at jeg fortsatt ikke helt har skjønt hva det nøyaktig gikk ut på....

Hadde jeg kjent deg sånn på ordentlig skulle jeg sendt deg en svær bukett "blifrisk" blomster og masse sjokolade. Ikke at du har lyst på det når du våkner, men altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Oæææ, nå ligger du vel ferdig operert på enelleranna sykehusseng på oppvåkning kanskje? :)

Håper det gikk så bra som det kunne gå altså......! Og at du fikk veldig mye kvalmestillende, ikke minst.

Liker ikke sure kirurger, men det er vel en grunn til at de liker best jobbe med folk som er neddopa. No social skills ;)

Jeg må innrømme at dette faktisk var så komplisert for meg å forstå at jeg fortsatt ikke helt har skjønt hva det nøyaktig gikk ut på....

Hadde jeg kjent deg sånn på ordentlig skulle jeg sendt deg en svær bukett "blifrisk" blomster og masse sjokolade. Ikke at du har lyst på det når du våkner, men altså.

Tusen takk, Ludodama! :)

Operasjonen hadde gått greit, og de fjernet et par cyster, men ikke myomet. De mente det var en for stor operasjon..

Jeg var sykt dårlig etterpå, men søsteren min satt hos meg fra jeg var der kl 7 om morgenen, til hun dro kl 22 om kvelden da jeg skulle legge meg. Snille søstre er godt å ha <3

Jeg måtte bli en ekstra dag pga komplikasjoner, men det rettet seg opp og jeg er hjemme igjen nå. Fortsatt skral, men det kjipeste er at jeg fortsatt har de samme smertene. Jeg merket ingenting på sykehuset hvor jeg fikk noen skikkelige doser, men hjemme igjen med Paracet og Paralgin Forte er det tilbake til det samme. :(

Jeg er redd det er snakk om endometriose, og etter å ha lest om det har jeg sett at de fleste kvinner gjennomsnittlig får diagnosen først etter ti år. Det er mye som stemmer dessverre. Jeg skal få satt inn hormonspiral, og siden andre hormonpreparater har holdt smertene unna, håper jeg hormonspiral gjør det samme. Hvis ikke er alternativene å gå konstant gravid og amme, og så fjerne livmor/eggstokker. Samboer har ikke særlig lyst på barn, så det er et litt vanskelig alternativ.. Skal dobbeltsjekke med indremedisineren min om hormonspiral er ok mtp blodpropper.

Jeg har jo bare et halvt år igjen på master, og jeg synes det er så synd om jeg ikke skal greie å fullføre. Har veldig gode karakterer i alle emner, og har ligget godt an ift masteroppgaven. Nå henger jeg allerede etter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Ganske kjipt å fortsatt ha de same smertene da :(

Men operasjon var vel også eneste måte å sjekke hvorvidt det lot seg fjerne?

Jeg tror den nye Jaydess skal passe for de som må være obs på blodproppfare; http://www.kk.no/annet/ny-spiral-kommer-p%C3%A5-markedet-23700

Den passer også i så fall fint for de som ikke har fått barn/skal ha barn.

Hm.........hvordan er utredning på endometriose egentlig?

Jeg skjønner veldig godt at du blir veldig stressa på det med innlevering av masteren altså. Jeg hang selv etter 2 år med studier pga sykdom og synes det var skikkelig fortvilende og kjipt. Var veldig nedtur der og da, for man blir jo engstelig for at det ikke skal gå som man hadde tenkt.

Kan smertene altså bedres med hormonspiral om det går å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Badabing

Lenge siden jeg har oppdatert her, jeg fikk skikkelig nedtur når operasjonen ikke hjalp. Lå med dobbelt vondt, både de vanlige smertene og i tillegg smertene etter operasjonen.

Men tusen takk for tipset om hormonspiral! Legene var veldig uenige om hvilket hormonpreparat som kunne være greit, men hormonspiral var det ingen som sa noe på. Så jeg ringte og maste så jeg fikk time ila få dager og fikk satt den inn ca en uke etter operasjonen. Den har av en eller annen grunn tatt noe av intensiteten på smertene, men etter å ha ført "smertedagbok" har jeg bare vært smertefri i 4 dager til sammen. Heldigvis er det slik at de smertestillende hjelper bedre, selv om jeg også blir veldig slapp. I alle fall veldig glad du skrev om spiral her, for ellers hadde jeg nok ikke tenkt på å teste det! :)

Har fortsatt ikke fått vite noe mer om hva det er som feiler meg, men vet i alle fall litt mer om hva det ikke er. Var nok litt groggy og rusa etter narkosen, så jeg hadde ikke helt tatt til meg infoen.

Men, jeg har ikke endometriose (hurra!), og ikke myom (hurra!).

Problemet er at jeg har en svart, avrundet flekk inni livmoren som de ikke vet hva er, og siden jeg er ung og ikke har fått barn, så vil de egentlig ikke gjøre noe særlig heller. De hadde opprinnelig trodd det var et myom (muskelknute), men etter å ha forsøkt å ta en biopsi av den og sett flere bilder, har de gått bort fra det.

Så nå skal jeg henvises videre til et sykehus der de har bedre spesialister på sånt (regner med Ullevål?), og så håper jeg inderlig at de greier å hjelpe meg der. Spesialisten jeg var hos i dag mente det skulle være mulig å gjøre noe, og hun mener også at det ikke bør ha noe å si for om man kan få barn eller ikke. I tillegg fortalte hun meg om et spesielt inngrep som de kan gjøre på oss som de ikke vil åpne livmoren på.

Litt kjipt å være en sånn sær case som ingen har sett før, men fint å vite at det ikke er de "standardtingene" som er kroniske. Da er det jo fortsatt en sjanse for at det er noe å gjøre med dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludodama

Lenge siden jeg har oppdatert her, jeg fikk skikkelig nedtur når operasjonen ikke hjalp. Lå med dobbelt vondt, både de vanlige smertene og i tillegg smertene etter operasjonen.

Men tusen takk for tipset om hormonspiral! Legene var veldig uenige om hvilket hormonpreparat som kunne være greit, men hormonspiral var det ingen som sa noe på. Så jeg ringte og maste så jeg fikk time ila få dager og fikk satt den inn ca en uke etter operasjonen. Den har av en eller annen grunn tatt noe av intensiteten på smertene, men etter å ha ført "smertedagbok" har jeg bare vært smertefri i 4 dager til sammen. Heldigvis er det slik at de smertestillende hjelper bedre, selv om jeg også blir veldig slapp. I alle fall veldig glad du skrev om spiral her, for ellers hadde jeg nok ikke tenkt på å teste det! :)

Har fortsatt ikke fått vite noe mer om hva det er som feiler meg, men vet i alle fall litt mer om hva det ikke er. Var nok litt groggy og rusa etter narkosen, så jeg hadde ikke helt tatt til meg infoen.

Men, jeg har ikke endometriose (hurra!), og ikke myom (hurra!).

Problemet er at jeg har en svart, avrundet flekk inni livmoren som de ikke vet hva er, og siden jeg er ung og ikke har fått barn, så vil de egentlig ikke gjøre noe særlig heller. De hadde opprinnelig trodd det var et myom (muskelknute), men etter å ha forsøkt å ta en biopsi av den og sett flere bilder, har de gått bort fra det.

Så nå skal jeg henvises videre til et sykehus der de har bedre spesialister på sånt (regner med Ullevål?), og så håper jeg inderlig at de greier å hjelpe meg der. Spesialisten jeg var hos i dag mente det skulle være mulig å gjøre noe, og hun mener også at det ikke bør ha noe å si for om man kan få barn eller ikke. I tillegg fortalte hun meg om et spesielt inngrep som de kan gjøre på oss som de ikke vil åpne livmoren på.

Litt kjipt å være en sånn sær case som ingen har sett før, men fint å vite at det ikke er de "standardtingene" som er kroniske. Da er det jo fortsatt en sjanse for at det er noe å gjøre med dette. :)

:klo: "Vi ser noe vi ikke aner hva er".....jeg antar de da må operere for å se hva det faktisk er - og eventuelt fjerne det om det lar seg gjøre og det ikke har innvirkning på evne til å få barn eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

:klo: "Vi ser noe vi ikke aner hva er".....jeg antar de da må operere for å se hva det faktisk er - og eventuelt fjerne det om det lar seg gjøre og det ikke har innvirkning på evne til å få barn eller noe sånt?

Ja, nå vet de ikke hva det er, så jeg vet egentlig ikke om det kan fjernes, selv om jeg innbiller meg det siden det jo er noe som ikke er normalt. :P Det hele er jo ganske diffust..hehe.. Hun sa at om det hadde vært utenfor livmor (f.eks på eggstokken), ville det vært slik en cyste så ut. Men da de forsøkte biopsi under operasjonen, skjønte de at det ikke var en cyste.

Ja, det var en spesiell operasjon som de ikke har utstyr til ved mitt sykehus. Jeg er liksom ferdigbehandlet der i forhold til hva de kan gjøre (et lokalsykehus), så da regner jeg med at jeg ikke kommer til å få vite noe mer før jeg har vært til en ny spesialist. Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...