Gå til innhold

Spenstig!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Godt nytt år Zenobia! Du er helt rå på treningen! Regner med du vil få et helt supert år om du fortsetter slik 🥳

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Amatariel skrev (3 timer siden):

Godt nytt år Zenobia! Du er helt rå på treningen! Regner med du vil få et helt supert år om du fortsetter slik 🥳

Takker! :lillesky: Jeg leker meg jo bare. Smaker på treningsglede. Det er dødfødt for meg å tvinge meg gjennom svette, harde økter. Dag én var mild og snill, og nå er jeg igang med å tøye meg til spagaten! Mitt andre mål for 2026 er å kunne gå opp i håndstående. Jeg må ha morsomme mål, ikke skal bli pen og slank og alt det der. Ja, jeg er forfengelig, men jeg trener fordi det former kroppen min sånn som jeg vil ha den: spenstig, smidig, sterk. Begynte med sterk, innførte smidig og i går begynte jeg å bygge opp spenst-delen. Det får ta den tiden det tar. Jeg har hele resten av livet foran meg :rodmer: 

- - -

Huskelapp til i morgen. Blir litt blandadrops:
5 hoppetau
15 brystpress, sammen og for seg
10 dype knebøy +
10 triceps +

Har ikke funnet ut hva denne tøyefiguren heter:  Jeg starter med å sitte på vristene/leggene (knær bøyd) på en pute. Så senker jeg overkroppen bakover (støttet med hendene) til skuldrene tar ned i gulvet. Knærne vippes noe opp fordi forside lår og mave tøyes. Hoften løs/slapp. @Sandum.PT ?

45 sek planke

De tre tøyeøvelsene til slutt.

Endret av Zenobia
Skrevet

Det ble 30 hoppetauhopp. Enkle, ikke doble

Får ikke belastet brystmuskelen når jeg tar brystpress fra gulv, så jeg prøver noe annet. Dette foreslo chapgpt:

Slik gjør du den: 
Ligg på ryggen
Hold to manualer presset hardt mot hverandre
Manualene skal være i konstant kontakt
Press dem rett opp over brystet
Senk rolig ned igjen
Fortsett å klemme manualene sammen hele tiden

Denne øvelsen skaper horisontal adduksjon → brystets primærjobb

Starter med 5 langsomme repetisjoner i overmorgen.

I morgen blir programmet:
8 hoppetau
3 Hink - step - hink-runder
10 dype knebøy +
10 sakte triceps +
Sittende fremoverbøy
45 sek planke
Øye/Tøyeprogram. Jeg synes jeg merker fremgang! Husker kontraksjonsteknikk: 6 sek tøy/6 sek stram x 3

Venstrehånden er bedre fordi jeg har vært forsiktig. Gleder meg til å ta fatt på mitt andre mål: Håndstående!

Her er en video imens:

Skrevet

Dag 28, og alt er vel.

Det ble 30 + 25 + 40 hopp.
Hink/hopp/step osv: mye bedre balanse allerede i dag.
Tok triceps + før knebøy +
Resten grei skuring. Tøying m/kontraksjon ble mindre intens. Fremgang!

I morgen
Brystpress m/manual (som beskrevet)
6 grunne armhevinger. Hvor grunne? Spent!
10 knebøy +
10 triceps +
Tøy, egenkomponert? Fremre lår
45 sek planke
Øye/tøy x 3 osv

Skrevet (endret)

I dag var det med nød og neppe det ikke glapp. Søkte til chatgpt, og den kom først med et trøstesvar à la 'gjør litt', som overhodet ikke var motiverende. I går hadde jeg trent sammenhengende i 4 uker, og resultatene lar (surprise, surprise) vente på seg. Mikrotrening. Mikrovane.

Så den foreslo å trøkke til på én av øvelsene (flere forslag)

Gjennomført:
Ny type brystpress x 6
6 armhevinger
15 knebøy +, 12 knebøy uten og 10 knebøy
10 triceps +
Egenkomponert(?) tøyefigur for fremre lår
30 sek planke + 30 sek planke
Øye/tøye m/kontraksjon. Jeg kommer til å sløyfe tilpasset sommerfuglish. Erstatte med annen.

Jeg har blitt mentalt låst fast på 45 sek planke, så i dag prøvde jeg noe annerledes.

Jeg er fornøyd, og litt knebøy-forskrekket.

Huskelapp til i morgen:
8 hoppetau
3 x hink/hopp/steprunde
6 armhevinger
10 triceps +
Sittende fremoverbøy
30 sek + 30 sek planke
Øye/tøy + ny figur

Endret av Zenobia
Skrevet

Det er så kult å lese øvelsene du gjør, for enkelte av dem er av typen jeg kan prøve meg litt på hjemme (dype knebøy osv). Enda gøyere er det å tenke på at jeg en dag kan prøve meg på de mer akrobatiske øvelsene som å prøve å stå på hender - de jeg gjorde litt av før jeg fikk 40 kilo ekstra på kroppen 😅 

Skal lese her ofte, for du motiverer. Du er rå! 👊💯

• Hjerte 1
Skrevet

Gleder meg til å følge deg på veien mot håndstående. 

Veldig inspirerende å lese hve du gjør. Kanskje jeg må finne frem hoppetauet igjen. 

• Hjerte 1
Skrevet
Kvantesprang --> skrev (21 timer siden):

Det er så kult å lese øvelsene du gjør, for enkelte av dem er av typen jeg kan prøve meg litt på hjemme (dype knebøy osv). Enda gøyere er det å tenke på at jeg en dag kan prøve meg på de mer akrobatiske øvelsene som å prøve å stå på hender - de jeg gjorde litt av før jeg fikk 40 kilo ekstra på kroppen 😅 

Skal lese her ofte, for du motiverer. Du er rå! 👊💯

Og her går jeg og tror at ingen leser det jeg skriver :ninja:  :laugh: Tusen takk for hyggelig innlegg! Sleng deg for all del på, om noen av øvelsene virker fristende, akrobatiske eller ei ❤️ 

Minimeg1234 skrev (20 timer siden):

Gleder meg til å følge deg på veien mot håndstående. 

Veldig inspirerende å lese hve du gjør. Kanskje jeg må finne frem hoppetauet igjen. 

Takker! Du er inspirerende selv ❤️ (tenker januargjennomgang av kjøkken/mat) Veldig hyggelig at du vil følge meg mot håndstående. Jeg bygger opp litt styrke i armene først. Har jo prøvd litt mot veggen (i fjor?), men hender og armer er så svake, at det blir rett ned igjen. 

Skrevet (endret)

Da har jeg trent sammenhengende i 30 dager :nordvesta: 

Hoppetau: Det var egentlig for langt, så jeg trodde jeg kunne korte det inn. Som sagt, så gjort. Men hoppetau skal vandre fritt i håndtaket, så det ikke krøller seg underveis. Etter innkortingen, vandret det ikke fritt på den ene siden. Så i dag er hoppserien preget av snubling (krøll) med påfølgende reparasjon. 12+20+47+4+4+2+20 = 109! Jeg liker enkelthopp, for da er det tempo.

Hink/hopp/step: I dag var bena tunge, og balansen dårlig. Og jeg merker at jeg er litt engstelig for å snuble i step-en. Men det går jo bra hver gang!

Armhevinger: kan bruke venstrehånden greit igjen, og kunne ta de dypere. 

Triceps + og sittende fremoverbøy: alt vel

Planke: 50 sek! Jeg greide å bryte 45-hinderet! Nå myser jeg mot minuttet. Plutselig er jeg der.

Tøying: Artig å merke fremgang. Den nye tøyefiguren falt ikke i smak, og jeg tror rett og slett at jeg holder meg til de to gjenværende, og heller hviler mellom. Nå alternerer jeg mellom å  tøye innsiden eller forsiden av låret før planken, og baksiden av lår/kne/legg mens øye. 

Huskelapp til i morgen:
6 brystpress opp
15 + 12, 10 knebøy, mer eller mindre sakte, dype og m/u vektskiver
NY øvelse: For maven. 
Ligg på ryggen, armene rett opp mot taket, hofter og knær i 90°, press korsryggen lett i gulvet.
Senk høyre arm + venstre ben samtidig
Beveg deg sakte, 4–5 sek ned. Stopp rett før korsryggen slipper gulvet
Før arm og ben rolig tilbake
Bytt side
12 Triceps +
Min tøyefigur
50 sek planke
Øye/tøye (10 min)

Video av den nye øvelsen:

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Skrevet

Da har jeg trent i en hel måned = 31 dager på rad. En beskjeden begynnelse begynner å flaske seg :trene: 

Startet med knebøy +. Saktere og dypere i dag. 15, 12, 10. (De to siste uten)
10 brystpress. Det tar fremdeles mest i armer og skuldre. Jeg har konferert med chatgpt, og i overmorgen justerer jeg igjen.
Den nye øvelsen "dødt insekt", var morsom! Og jeg kjente det i maven. 6 rep
Ellers alt etter oppsatt program. 

I morgen:
8 hopp
Hink/hopp/step
Brystpress, justert
6 armhevinger
Sittende fremoverbøy
50 sek planke
Øye/tøy

Jeg har noen kilo for mye, derfor prøver jeg affirmasjoner. Jeg bruker en blanding av den mot overvekt, og den mot fedme.

Fra boken 'Helbred din kropp' av Louise Hay. (De psykiske årsakene til fysisk sykdom, og hvordan du med tankens kraft kan få et bedre liv)

Psykisk årsak til overvekt:
Frykt. Behov for beskyttelse. Løper bort fra
følelser. Usikkerhet, selvfornekting. 
Søker oppfyllelse.

Helbredende affirmasjon:
Jeg har fred med mine egne følelser.
Jeg er trygg der jeg er. Jeg skaper min egen
sikkerhet. Jeg elsker og godtar meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...