Gå til innhold

Shoppestopp 2015 - hvem er med?


Schadenfreude

Anbefalte innlegg

Sikkert litt teit å lage en egen slarvetråd for dette, men tenkte å se om det var noen flere som vil benytte det nye året til å ta stålkontroll over privatøkonomien og forbruket.

Jeg har planer om full shoppestopp i 2015, med følgende regler:

- ingen unødvendige innkjøp

- forbruksvarer er okå (kremer, strømpebukser og annet som blir slitt)

- bare helt nødvendige innkjøp til barna (sko, klær)

- ingen utekaffe

- litt frislipp i ferien er i orden (i tilfelle det er noe man ikke får kjøpt hjemme feks)

- bursdagsgaver til familie går utenom

For at det ikke skal føles alt for håpløst, er følgende greit:

- størstemann kan få en lommepenge iblant, fritt frem for hva som kjøpes for den

- kinoturer og andre utflukter er å regne som familietid og dermed også akseptable utgifter. Det inkluderer is og snop til mini.

Tror jeg det går fint? Absolutt. Vi hadde full shoppestopp fra januar til april i fjor og det var egentlig befriende.

I og med at det kommer en liten tass til i løpet av året kommer nok den største utfordringen å være impulsshopping av babyklær, men i teorien har vi alt vi trenger.

Så, hvem er med? Og hva er dine regler og utfordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bli med i den andre Shoppestopp 2015-tråden i stedet for å lage en ny...

Anonymous poster hash: 0cdfe...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bli med i den andre Shoppestopp 2015-tråden i stedet for å lage en ny...

Anonymous poster hash: 0cdfe...e5a

Hadde jeg sett den, hadde jeg jo gjort det. Ligger den et annet sted?

Ingen vits å komme med så sleivete kommentar anonymt, vel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sett den, hadde jeg jo gjort det. Ligger den et annet sted?

Ingen vits å komme med så sleivete kommentar anonymt, vel.

Var absolutt ikke sleivete ment!

Den ligger under klær, sko og mote. Side to tenker jeg, for jeg så den ikke på førstesiden men gadd ikke å bla.

Anonymous poster hash: 0cdfe...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også at det kan være vanskelig å finne fram til allerede opprettede tråder selv om man leter lenge og vel. Skulle ønske at moderatorene kunne rydde litt her inne slik at like tråder fra noen år tilbake i tid ble slettet, og de nye trådene ble mye mer synligere.



Anonymous poster hash: ec1ab...601
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var absolutt ikke sleivete ment!

Den ligger under klær, sko og mote. Side to tenker jeg, for jeg så den ikke på førstesiden men gadd ikke å bla.

Anonymous poster hash: 0cdfe...e5a

Ah, det forklarer hvorfor jeg ikke har sett den. Jeg er aldri innom det underforumet. ;)

Jeg tenker altså på en generell shoppestopp. Klær og slikt er det uansett ikke mye jeg kjøper til vanlig. Bøker, leker og andre dilldallting derimot...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med på shoppestopp for impulskjøp og andre unødvendige innkjøp. Siden mai 2014 har jeg kuttet drastisk i nesten all type shopping, men det gjenstår en fortsatt noe.

Jeg skal bli flinkere til å:

- planlegge matinnkjøp slik at mindre mat kastes (kaster lite mat, men kan bli bedre)
- ikke kaste bort penger på taxiturer
- ikke kjøpe masse dyr lunsj på lesesalen :glare: (dette punktet syndes det mye mot)

- være mindre fokusert på merker og mer på kvalitet

- ikke kjøpe interiørnips

- ikke kjøpe masse unødvendig neglelakk og øyenskygger, men heller bruke det jeg har.

Men! Alle penger tjent på salg av ting på Finn.no er fritt vilt. Foreløpig har jeg spart 1400 kr i en liten krukke som jeg skal bruke uten dårlig samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, finn-tjente penger var lurt! :nigo:

I perioder har vi vært nede i 4000 i måneden på mat og husholdning, det håper jeg å komme ned på igjen med gode ukesplaner og ukeshandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg er med i den andre tråden også, men skal ikke ha full shoppestopp. Bare begrense meg kraftig.

Det jeg har tenkt så langt er:

-begrense kleskjøp. Sette opp en liste og holde meg til den.

-unngå å handle ting jeg ikke trenger på netthandel. Altfor lett å slenge oppi flere ting som jeg ikke trenger.

-bli flinkere til å sette middagsplan. Ikke kjøpe ting vi ikke kommer til å spise. Begynne å skrive handleliste. Kanskje handle sjeldnere?

-spare litt hver måned.

-rett og slett bli flinkere til å skrive opp hva jeg/vi trenger og sette opp et budsjett. Kanskje ta ut en sum som skal gå til mat, for det er lett å trekke kortet uten å tenke over hvor mye som faktisk går ut.

Tenker at jeg også da kan få råd til ting jeg faktisk trenger. For eksempel ny laptop. Det er jo noe jeg ikke klarer å spare opp til fordi jeg bruker for mye på fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet en shoppestopp-tråd i moteforumet 19.12. Grunnen til at jeg la den der, var at jeg antok at kjøp av klær er en betydelig shopping-utgift for mange, inkludert meg selv. Men shoppestoppen min innebefatter også andre ting enn klær. Gjør jo ikke noe med flere tråder, man kan jo selv velge hvor man evt vil joine. Jeg vil følge med her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg hatt i over 20 år, kan ikke helt se problemet med å bare gjennomføre det på egen hånd.

Anonymous poster hash: 100aa...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Slik har jeg hatt i over 20 år, kan ikke helt se problemet med å bare gjennomføre det på egen hånd.

Anonymous poster hash: 100aa...8f5

Ja, selvsagt kan man det, men er jo også greit å dele det med noen.

Selv om man skriver her, så er det fortsatt bare en selv som kan gjøre endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med 😊

- Jeg skal bruke mindre penger på mat, så jeg må bli flinkere til å planlegge ukemeny.

- kun det nødvendigste av klær/ utstyr til barna

- kun det nødvendigste av klær til meg selv, da mener jeg truser/ sokker osv hvis noe blir ødelagt

Det jeg er mest spent på, som det er knyttet størst utfordring til, er mat. Her er jeg en stor synder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal dere bruke pengene dere tjener på shoppestoppen til?

I mitt tilfelle skal de brukes til å betjene gjeld, og til å bygge opp igjen sprekontoen, eventuelt ferie hvis jeg tar meg råd til det, og neste jul 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg hatt i over 20 år, kan ikke helt se problemet med å bare gjennomføre det på egen hånd.

Anonymous poster hash: 100aa...8f5

Oi, du må ha spart sykt mye penger? Hva har du evt. brukt dem på isteden? :)

Anonymous poster hash: 256d8...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikkert litt teit å lage en egen slarvetråd for dette, men tenkte å se om det var noen flere som vil benytte det nye året til å ta stålkontroll over privatøkonomien og forbruket.

Jeg har planer om full shoppestopp i 2015, med følgende regler:

- ingen unødvendige innkjøp

- forbruksvarer er okå (kremer, strømpebukser og annet som blir slitt)

- bare helt nødvendige innkjøp til barna (sko, klær)

- ingen utekaffe

- litt frislipp i ferien er i orden (i tilfelle det er noe man ikke får kjøpt hjemme feks)

- bursdagsgaver til familie går utenom

For at det ikke skal føles alt for håpløst, er følgende greit:

- størstemann kan få en lommepenge iblant, fritt frem for hva som kjøpes for den

- kinoturer og andre utflukter er å regne som familietid og dermed også akseptable utgifter. Det inkluderer is og snop til mini.

Tror jeg det går fint? Absolutt. Vi hadde full shoppestopp fra januar til april i fjor og det var egentlig befriende.

I og med at det kommer en liten tass til i løpet av året kommer nok den største utfordringen å være impulsshopping av babyklær, men i teorien har vi alt vi trenger.

Så, hvem er med? Og hva er dine regler og utfordringer?

Høres strengt ut med ingen vin og kaffe ute!!!

Ellers enig i det med sko og klær, kan alltids reduseres!

Anonymous poster hash: 11b91...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kålrot

Jeg blir med- må bare få meg meg salget først men blir med fra mandag!😊skal følge alle gjerriknark tråder også, er vel en av dem som ikke har lagt noe særlig i sparing selv så ikke så mye å bidra med av gode tips-enda😊klær skal ihvertfall ned, ingen nye kremer før jeg har skviset ut siste rest av den jeg har, ikke la meg rive med av reklame, spise mer restemiddager og ikke kaste mat. Matpakke på jobben- hver dag uansett om varmmaten i kantinen lukter godt! Slutte helt å røyke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med- må bare få meg meg salget først men blir med fra mandag!😊skal følge alle gjerriknark tråder også, er vel en av dem som ikke har lagt noe særlig i sparing selv så ikke så mye å bidra med av gode tips-enda😊klær skal ihvertfall ned, ingen nye kremer før jeg har skviset ut siste rest av den jeg har, ikke la meg rive med av reklame, spise mer restemiddager og ikke kaste mat. Matpakke på jobben- hver dag uansett om varmmaten i kantinen lukter godt! Slutte helt å røyke!

Matpakke på jobben må jeg bli flinkere på også... Jobber i matbutikk, lett å la seg friste av annen mat enn matpakka da, så her sløser jeg bort masse penger. Det er det slutt på nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med

- Jeg skal bruke mindre penger på mat, så jeg må bli flinkere til å planlegge ukemeny.

- kun det nødvendigste av klær/ utstyr til barna

- kun det nødvendigste av klær til meg selv, da mener jeg truser/ sokker osv hvis noe blir ødelagt

Det jeg er mest spent på, som det er knyttet størst utfordring til, er mat. Her er jeg en stor synder..

Jeg er også med , og for meg og gjelder det å skjerpe seg inn på mat!!! Fastfood/ kjøp av mat ute tror jeg er største utgiftspost når det gjelder luksus, og jeg skulle heller ønske det var klær/ sparing!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...