Gå til innhold

Hva er galt med de med borderline?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mye snakk om denne diagnosen, og at de får dårlig behandling av helsevesen, blir nektet innleggelse på psykriatisk avdeling, folk skygger unna dem osv. Men jeg har aldri forstått hva borderline egentlig er, og hvorfor det er så ille?

Er det en tung psykriatisk diagnose? Er de "gale"? (Gal er jo ikke en ordentlig betegnelse, men på folkemunne kan diagnoser som szhizofreni og psykose bli omtalt som gal). Er de farlige? Hvorfor er denne diagnosen så unik?

-----

Jeg sliter selv med angst, og var innlagt to uker på psyktriatisk avdeling. Der kom det inn en ung jente som var ganske ufokusert og hadde litt rar oppførsel. Hun hadde kjemperaske og litt "hakkete" bevegelser og var veldig rastløs. Jeg overhørte at hun fortalte en ansatt at hun ble innlagt for å ha brent ned leiligheten sin, men hun visste ikke at hun hadde gjort det før etterpå. Kan hun ha vært borderline?

Det er flere her på forumet som har skrevet at de har borderline, så jeg håper på noen svar her. :)

Anonymous poster hash: a41ca...e95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye snakk om denne diagnosen, og at de får dårlig behandling av helsevesen, blir nektet innleggelse på psykriatisk avdeling, folk skygger unna dem osv. Men jeg har aldri forstått hva borderline egentlig er, og hvorfor det er så ille?

Er det en tung psykriatisk diagnose? Er de "gale"? (Gal er jo ikke en ordentlig betegnelse, men på folkemunne kan diagnoser som szhizofreni og psykose bli omtalt som gal). Er de farlige? Hvorfor er denne diagnosen så unik?

-----

Jeg sliter selv med angst, og var innlagt to uker på psyktriatisk avdeling. Der kom det inn en ung jente som var ganske ufokusert og hadde litt rar oppførsel. Hun hadde kjemperaske og litt "hakkete" bevegelser og var veldig rastløs. Jeg overhørte at hun fortalte en ansatt at hun ble innlagt for å ha brent ned leiligheten sin, men hun visste ikke at hun hadde gjort det før etterpå. Kan hun ha vært borderline?

Det er flere her på forumet som har skrevet at de har borderline, så jeg håper på noen svar her. :)

det går det neppe an å forklare til en i et sånt tilfelle. men ja. det er litt på kanten ja.

Anonymous poster hash: afc1b...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går det neppe an å forklare til en i et sånt tilfelle. men ja. det er litt på kanten ja.

Anonymous poster hash: afc1b...a96

Dette svaret forsto jeg ikke helt?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline pasienter er "umulig" å hjelpe. De er verken psykotisk eller det som i gamle dager kaltes nevrotisk.

Borderline er nesten den værste diagnosen noen kan få i psykiatrien, wlik jeg har fått dette forklart.

Anonymous poster hash: 6fed2...b7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline pasienter er "umulig" å hjelpe. De er verken psykotisk eller det som i gamle dager kaltes nevrotisk.

Borderline er nesten den værste diagnosen noen kan få i psykiatrien, wlik jeg har fått dette forklart.

Men hva nøyaktig er det de feiler? Hallusinerer de? Blir de voldelige? Får de anfall av noe, eller er de bare syke hele tiden?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva nøyaktig er det de feiler? Hallusinerer de? Blir de voldelige? Får de anfall av noe, eller er de bare syke hele tiden? Anonymous poster hash: a41ca...e95

De er uten sosiale antenner, uten evne til å ta hensyn til eller innordne seg andre personer, de vil ha hjelp for så å styre hjelpen selv får de ikke det så er det feil ved den som skal hjelpe. Og da blir de fornærmet og skal ikke ha hjelp, og forteller andre at de ikke får hjelp. Vanskeligste pasientene en kan komme ut for.

Så i korte trekk, etter en søvnløs natt....her vil sikkert, garantert sikkert komme noen som skal korrigere dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er uten sosiale antenner, uten evne til å ta hensyn til eller innordne seg andre personer, de vil ha hjelp for så å styre hjelpen selv får de ikke det så er det feil ved den som skal hjelpe. Og da blir de fornærmet og skal ikke ha hjelp, og forteller andre at de ikke får hjelp. Vanskeligste pasientene en kan komme ut for.

Så i korte trekk, etter en søvnløs natt....her vil sikkert, garantert sikkert komme noen som skal korrigere dette.

Ja, noe av det du sier der stemmer med det en trådstarter skrev i en tråd som inspirerte meg til å starte denne tråden. Der var det en jente som ville innlegges, og hadde blitt lovet det, men så fikk hun diagnosen borderline og fikk ikke bli innlagt likevel. Da ble hun kjempesint og nektet å snakke med behandleren mer.

-----

Så helsepersonell misliker dem fordi de lyver? Er lyving et generelt trekk ved borderline? Er det bare behandling de lyver om, eller er de notoriske løgnere og lyver om andre ting også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe av det du sier der stemmer med det en trådstarter skrev i en tråd som inspirerte meg til å starte denne tråden. Der var det en jente som ville innlegges, og hadde blitt lovet det, men så fikk hun diagnosen borderline og fikk ikke bli innlagt likevel. Da ble hun kjempesint og nektet å snakke med behandleren mer. ----- Så helsepersonell misliker dem fordi de lyver? Er lyving et generelt trekk ved borderline? Er det bare

behandling de lyver om, eller er de notoriske løgnere og lyver om

andre ting også? Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

a41ca4e71685585dfe4fae5eb4d31e95"] a41ca...e95

Vil ikke si at de lyver, de er manipulerende, egenrådig, ganske enkelt vanskeligere enn en 4 åring i verste trassalderen. De er umulig å behandle fordi de tar ikke til seg andres korrigeringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at de lyver, de er manipulerende, egenrådig, ganske enkelt vanskeligere enn en 4 åring i verste trassalderen. De er umulig å behandle fordi de tar ikke til seg andres korrigeringer.

Ok. Har borderline noen likheter med psykopati da? Du har jo kommet med beskrivelser som manipulerende, skal selv styre hjelp fra andre - hvis ikke er det noe galt med den som hjelper, lyving, uten evne til å innordne seg andre mennesker.

Jeg sier ikke at borderlinefolk er psykopater, men jeg lurer bare på om det kan være en viss likhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline er en spesifisering av emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelser, og som i diagnoser er heterogeniteten, altså forskjellene mellom de som har lidelsen enormt stor.

Kjernen er likevel en svart-hvitt tenkning, enormt stor smerte, impulsivitet og tomhetsfølelse.

En behandling som fungerer for en del er dialektisk atferdsterapi som foregår i grupper.

Og folk kan bli bra!

Anonymous poster hash: 7edea...27d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan tenke meg at "slike" mennesker, vet så altfår godt at de er alene og at livet er kjipt, og at de på en eller annen måte har bestemt seg for å gjøre det "beste" ut av ting (dvs. hva de føler for) uansett hva situasjonen er.

Har fint sans for generelle forklaringer i form av karakteristikker om andre mennesker (som om det engang var mulig å vise sitt "sanne jeg", som noen dessverre nok liker å si), det blir så altfor enkelt og i grunn livsfjernt vil jeg si, hvis man så ikke vil forholde seg til de litt rare individene, som man gjerne gjør med andre mennesker.

Mennesker endrer vel seg gjerne over tid liker jeg å tro, så det ville vært interessant å få forstått seg på disse livene til disse menneskene over veldig lang tid; og så se om ikke der var noen spor av intitiativ som kunne vitne om en besemt verdensforståelse og om et gryende intellekt, som en kunne forsøke trekke fram som noe positivt.

Anonymous poster hash: d5d09...2a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon nedenfor, jeg skrev feil over som AB:

"Har fint lite sans for generelle forklaringer i form av karakteristikker om andre mennesker (som om det engang var mulig å vise sitt "sanne jeg", som noen dessverre nok liker å si), det blir så altfor enkelt og i grunn livsfjernt vil jeg si, hvis man så ikke vil forholde seg til de litt rare individene, som man gjerne gjør med andre mennesker."

Anonymous poster hash: d5d09...2a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner et par som har fått denne diagnosen, og har lest litt om det også.

Det er vel det at mange har et veldig svart/hvit syn på verden. Noe er enten riktig eller galt. Man har det enten bra eller dårlig. Man kan være fryktelig impulsiv. Bruke mye penger, reise, foreslå mye rart, ting skjer veldig fort. Man har ustabile relasjoner til andre. Vanskelig for å opprettholde vennskap. Noen ruser seg. Noen driver med selvskading. Noen har en uro i kroppen.

Denne gruppen skal vel generelt sett ikke legges inn, fordi det hjelper ikke. De blir avhengige av å være innlagt, og det ønsker man ikke. Det er noe med det at de generelt sett blir mer avhengig av folk som er rundt dem. Det er vanskelig med forandringer.

Har også lest (mener jeg) at slike personlighetsforstyrrelser kan komme som følge av utfordrende oppvekst, altså det er noe som ikke er som det burde være. Foreldre som ikke burde hatt barn, kanskje det er vold, rus osv.

Vil legge til at jeg ikke kan dette helt sikkert, men at det jeg har skrevet er det jeg har snappet opp etter å ha lest, blitt forklart og hatt samtale med psykolog om. Og som sagt, jeg kjenner et par med denne diagnosen. Men som ellers er det viktig å tenke på dette er en gruppe bestående av individer, slik at man kan ikke si at alle er på samme måte.

Anonymous poster hash: f34b7...9da
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig slik folk tenker om folk med borderline? Jeg er sjokkert... Her er det virkelig mye uvitenhet :-(

Jeg jobber i helsevesenet og kjenner ikke igjen det dere forteller her. Mennesker med birderline er ofte svært sårbare, kritiserer seg selv, har lavt selvbilde, kan slite med selvskading, rus, etc. Av noen blir borderline kalt for "flink-pike-syndromet". De prøver for hardt å være "flink" fordi at de aldri føler seg gode nok. Så mye at de blir fullstendig utslitt.

Nei, dette var trist lesing. Det er mye uvitenhet der ute, det blir altfor lite opplyst om dette, altfor lite undervisning i skolen, så jeg klandrer ikke dere. Men stigmatisering hjelper heller ei. Dissen menneskene sliter nok fra før av.

Anonymous poster hash: d5abe...7aa
  • Liker 24
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ovenfor, kan du peke på hva som er feil med det som står nevnt i denne tråden?

Kanskje du kan oppklare for oss som ikke helt forstår hva borderline er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig slik folk tenker om folk med borderline? Jeg er sjokkert... Her er det virkelig mye uvitenhet :-(

Jeg jobber i helsevesenet og kjenner ikke igjen det dere forteller her. Mennesker med birderline er ofte svært sårbare, kritiserer seg selv, har lavt selvbilde, kan slite med selvskading, rus, etc. Av noen blir borderline kalt for "flink-pike-syndromet". De prøver for hardt å være "flink" fordi at de aldri føler seg gode nok. Så mye at de blir fullstendig utslitt.

Nei, dette var trist lesing. Det er mye uvitenhet der ute, det blir altfor lite opplyst om dette, altfor lite undervisning i skolen, så jeg klandrer ikke dere. Men stigmatisering hjelper heller ei. Dissen menneskene sliter nok fra før av.

Hvorfor blir du lei deg? Jeg visste ikke hva borderline er, men googlet og leste valide sider, hvor det sto forklart hva "borderline" var og der sto det mye av det som folk har skrevet her.

Anonymous poster hash: 5889b...8c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om forvetninger til seg selv, syns det er ganske merkelig å sammenligne en alvorlig personlighetsforstyrrelse med "flink-pike-syndromet".

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ovenfor, kan du peke på hva som er feil med det som står nevnt i denne tråden?

Kanskje du kan oppklare for oss som ikke helt forstår hva borderline er.

Noen sider om diagnosen "borderline."

http://www.nimh.nih.gov/health/topics/borderline-personality-disorder/index.shtml

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/borderline-personality-disorder/basics/definition/con-20023204

https://sml.snl.no/borderline

Og til slutt Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De er uten sosiale antenner, uten evne til å ta hensyn til eller innordne seg andre personer, de vil ha hjelp for så å styre hjelpen selv får de ikke det så er det feil ved den som skal hjelpe. Og da blir de fornærmet og skal ikke ha hjelp, og forteller andre at de ikke får hjelp. Vanskeligste pasientene en kan komme ut for."

Mye fakta i tråden, men mye uvitenhet og stigma. At de er uten sosiale antenner eller evne til å ta hensyn er meget feil. Det er kanskje den psykiatriske diagnosen det er mest stigma rundt, -dÈt er et faktum

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...