Gå til innhold

Fastlege og listereduksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fastlegen min har redusert listen sin, og jeg er en av de "heldige" som har fått tildelt ny. Vet at det gjøres ved tilfeldig uttrekk, og noen må jo selvfølgelig bytte. Jeg har imidertid flere kroniske sykdommer, og det er derfor viktig for meg å vite at jeg har en fastlege som tar meg alvorlig når jeg kommer.

Jeg er myndig, men bor hjemme fortsatt. I følge forskrift om fastlegeordningen i kommunene §35 (3), så skal familie registrert på samme adresse holdes samlet ved listereduksjon. Min mor og søster har samme fastlege, men har ikke fått tildelt ny. Har helfo lov til å tildele meg ny, men ikke dem? Kan dette brukes som evt. begrunnelse for å komme inn på listen igjen?

Anonymous poster hash: 1dcd2...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale deg å ta kontakt med Pasient- og brukerombudet i fylket du bor i. Der får du spesialisthjelp fra jurister. Disse jobber til dagen med helserelaterte spørsmål. De vil og kunne hjelpe deg med å klage dersom dere blir enige om å klage.

Anonymous poster hash: fe57c...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler virkelig med deg ts, har nettopp vært gjennom det samme. Har også kroniske sykdommer som trenger oppfølging (men det har jo forsåvidt mange), og er dessuten midt i en langvarig utredning der gamle fastlegen virkelig har gjort en grundig og god jobb, og føler meg litt på gyngende grunn nå som det må overtas av en annen. Kontaktet foruten fastlege både Helfo, brukerorganisasjoner og pasientombud for å be om hjelp, men det var ingenting de kunne gjøre. Er du myndig kan du byttes, og sånn var det. Så lenge du er over 18 har du ikke lenger rett på å følge en av foreldrene dine som fastlege, fordi de ikke er ansvarlig for deg. Dermed kan du byttes selv om du bor på samme adresse. Men å så kjipt ja, forsøkte mange ulike vinklinger for å komme meg tilbake på listen uten hell. Det eneste du kan gjøre er å følge med på nettsidene til Helfo og bytte tilbake når listen en gang bli åpnet for pasienter igjen. Varierende hvor lang til det kan ta, vet at legelisten.no har en tjeneste der du kan varsles når legen du ønsker blir ledig, kan være verdt et forsøk.

Mitt råd til deg er å bestille time hos legen du nå har fått og møte han/henne for å se hvordan kjemien er, og snakke litt om deg og dine sykdommer, og hvordan du pleier å trenger hjelp. Hvis du tenker det er verdt et forsøk anbefaler jeg at du får overført journalen fra din gamle fastlege, så den nye fastlegen kan lese seg opp på sykehistorien din og vite hva som er gjort, hvilken behandling du får og har fått, og hva du pleier å trenge når du kontakter lege. Du kan også lese på legelisten.no og se hvilke erfaringer andre har gjort med vedkommende. Er kjemien dårlig kan du bytte til en annen lege, du får et ekstra bytte når du blir sparket av en liste. Hør med kjente, les på nett og sjekk Helfo for hvem som har ledig. Evt kan du jo høre her inne om noen har erfaringer å dele fra leger i ditt område, jeg har fått god hjelp til det her tidligere.

Føler veldig med deg, når man er kronisk syk blir fastlegen fort en alliert mot sykdommen og verden, som det er vanskelig å miste. Tror ikke mange kan forstå hvor hardt slag i magen det kan gi. Heldigvis finnes det mange flinke leger, gjelder bare å finn en som har kjemi med deg :) Masse lykke til!



Anonymous poster hash: 18f79...6ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom noe av det samme, ikke pga liste-reduksjon, men litt flytting frem og tilbake.

Min tidligere fastlege hadde ikke noe imot å fortsatt ta meg imot, til tross for at jeg ikke lengre stod på listen hans. Jeg må bare gjøre rede for dette når jeg ringer bestiller time :)



Anonymous poster hash: 91c63...c8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...