Gå til innhold

Er jeg norsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du er norsk :) Jeg er halvt fransk, halvt tysk, født i tyskland, likevel føler jeg meg norsk. Jeg har bodd her siden jeg var 1 år. Jeg husker kun livet fra Norge så ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et spørsmål man får utrolig mange forskjellige svar på. Juridisk er det veldig enkelt, mens hva folk "føler" at du er varierer veldig. Selv ville jeg ikke syntes det var noe som helst rart i det hvis du kalte deg norsk, men jeg synes også at hele problemstillingen er ganske kunstig. Det har jo ingen praktisk betydning.

Selv har jeg en etnisk norsk forelder og en forelder fra Asia, og begge var norske statsborgere da jeg ble født. Jeg kaller meg norsk, men gidder ikke bry meg med hva andre måtte anse meg som.

Anonymous poster hash: 8beb6...066
  • Liker 1
Skrevet

Merkelig rart dette. Mange amerikanere har jo masse forskjellige bakgrunner og stolte er de som få. Jeg kjenner amerikanere med irske, franske, og spanske bakgrunner og dette liker de å poengtere at de har. Så kommer vi til Norge, og der skal alle være norske uansett hva de egentlig måtte ha av bakgrunn. En jeg kjenner hvis far er pakistaner, sier at han selv ikke ser på seg som en nordmann. Han føler seg ikke særlig norsk heller, men tror det er lettere for vestlige/nordiske føle seg norske enn andre.

Skrevet

En interessant tråd. Jeg er vel litt mer slik at er man (født) og/eller oppvokst i Norge. Statsborgere, Norsk skole, kan kulturen, kan språket etc. De er Norske. Jeg bryr meg ikke om foreldrene er fra Iran. Men jeg ser på de som Norske. Men selvsagt er de OGSÅ Iranske. Men etnisk Norsk blir de aldri. Like lite som jeg kan bli etnisk same.

Skrevet

Merkelig rart dette. Mange amerikanere har jo masse forskjellige bakgrunner og stolte er de som få. Jeg kjenner amerikanere med irske, franske, og spanske bakgrunner og dette liker de å poengtere at de har. Så kommer vi til Norge, og der skal alle være norske uansett hva de egentlig måtte ha av bakgrunn. En jeg kjenner hvis far er pakistaner, sier at han selv ikke ser på seg som en nordmann. Han føler seg ikke særlig norsk heller, men tror det er lettere for vestlige/nordiske føle seg norske enn andre.

Kanskje det kan ha noe å gjøre med at de fleste av oss synes det var en tragedie når de opprinnelige amerikanske folk ble en minoritet i egne land, slik at det masseinnvandringsskapte kontinent Amerika ikke nødvendigvis oppfattes som et ideal for landene i den gamle verden? Med massinnvandring kommer enklavedannelse og folk som tviholder på opprinnelseslandets identitet i generasjon etter generasjon, mens det i vår del av verden har vært så moderat bevegelse over landegrensene at etterkommerne av de som har flyttet til et annet land kjapt har blitt tatt opp i befolkningen og føler seg som norske, svenske, franske osv. Les mitt innlegg på forrige side i tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...