Gå til innhold

Er jeg norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er halvt finsk, moren min er finsk, født i finland etc. Men er jeg norsk?

Anonymous poster hash: 1a4a1...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er halvt norsk, hvis du er norsk statsborger er du norsk

• Liker 2
Skrevet

Hva føler du deg som?

Anonymous poster hash: 1b803...84e
Skrevet

Du er halvt norsk, hvis du er norsk statsborger er du norsk

Jeg er norsk statsborger, født i Norge. Så jeg er norsk?

Hva hvis en av foreldrene mine var fra Irak eller Pakistan?

Skrevet

Hvis du er født før 1. september 2006 i Norge, ble du norsk ved fødselen hvis

-moren din var norsk, eller

-faren din var norsk og gift med moren din da du ble født, eller

-faren din var død da du ble født, men var norsk statsborger og gift med moren din da han døde

-Hvis faren din var norsk, men ikke gift med moren din, ble du ikke automatisk norsk. Hvis du er under 18 år, kan du imidlertid enkelt bli det ved å sende en melding om norsk statsborgerskap.

http://www.udi.no/ord-og-begreper/norsk-ved-fodsel/

Anonymous poster hash: 6b661...da9

Skrevet

Hva hvis en av foreldrene mine var fra Irak eller Pakistan?Anonymous poster hash: 1a4a1...f23

Hvis du er av norsk avstamning er du nordmann, er du norsk statsborger er du norsk. Hvis ikke er du halvt, kvart.. Osv

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er født før 1. september 2006 i Norge, ble du norsk ved fødselen hvis

-moren din var norsk, eller

-faren din var norsk og gift med moren din da du ble født, eller

-faren din var død da du ble født, men var norsk statsborger og gift med moren din da han døde

-Hvis faren din var norsk, men ikke gift med moren din, ble du ikke automatisk norsk. Hvis du er under 18 år, kan du imidlertid enkelt bli det ved å sende en melding om norsk statsborgerskap.http://www.udi.no/ord-og-begreper/norsk-ved-fodsel/Anonymous poster hash: 6b661...da9

Så da er jeg norsk. Er født på 80-tallet, norsk far som var gift med utenlandsk mor. Har jo norsk statsborgerskap, men blir jeg ansett som norsk av "mannen i gata"?

Skrevet

Du er halvt norsk og halvt finsk (og norsk statsborger.)

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er av norsk avstamning er du nordmann, er du norsk statsborger er du norsk. Hvis ikke er du halvt, kvart.. Osv

Så statsborgerskapet avgjør alene om man er norsk? Er jeg etnisk nordmann da?

Skrevet

Så statsborgerskapet avgjør alene om man er norsk? Er jeg etnisk nordmann da? Anonymous poster hash: 1a4a1...f23

Etnisk nordmann er etter det jeg vet en hvis begge foreldre (og gjerne noe mer bakover) er norske.

Skrevet

Etnisk nordmann er etter det jeg vet en hvis begge foreldre (og gjerne noe mer bakover) er norske. Anonymous poster hash: 6b661...da9

Ok. Hvor langt tilbake da? Er en person med norske foreldre etnisk nordmann, eller må alle besteforeldrene og oldeforeldrene også være helnorske alle sammen?

Skrevet

Noen vil si at nordmenn er en etnisk gruppe, på lik linje med samer. Samer i Norge er norske statsborgere, men ikke nordmenn (selv om de har bodd her i ørten år.)

Skrevet

Hva hvis en av foreldrene mine var fra Irak eller Pakistan?

Vet du ikke hvor foreldrene dine er fra?

Anonymous poster hash: 1f7c7...20b

• Liker 2
Skrevet

Vet du ikke hvor foreldrene dine er fra? Anonymous poster hash: 1f7c7...20b

Du skjønner at det dumme spørsmålet ditt bare slår tilbake på deg selv? :P tror du skal være rimelig glad for at du ikke turte å poste det med nick.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner hva du spør om her.... ;)
Jeg mener du er norsk dersom du føler deg norsk. Om du har foreldre som er født i Sverige, Hedmark, Pakistan eller på Nordpolen for den slags skyld. I min verden er det ikke statsborgerskap eller aner som gjør deg norsk, men om du selv føler deg som en del av det norske folk.
Jeg har venner som har foreldre som er født i andre land, men som selv etter bare 10-15 år i Norge kaller seg norske. Jeg har også bekjente som har bodd i Norge siden de var små, men som selv titulerer seg som amerikanere. Altså er det ikke noe fasitsvar på når man er norsk eller ikke, det vil variere fra person til person.

Sånn rent juridisk er man vel norsk dersom man er norsk statsborger, men jeg vet flere med norsk statsborgerskap som aldri har bodd i Norge og som dermed ikke føler seg som norske...

• Liker 1
Skrevet

Du er halvt norsk, akkurat som meg.

P.S. Kudos for at din bedre halvdel eide min bedre halvdel i vinterkrigen :D

Anonymous poster hash: ede4e...b66

Skrevet (endret)

Du er halvt finsk, men med mindre din mor har jobbet for at du skal ha en nasjonal identitet knyttet til hennes hjemland kan det godt være at du føler deg helt norsk. Og slik har det fungert gjennom århundrer. Det har alltid vært en viss bevegelse over landegrensene i Europa, det er mange av oss som har en dråpe spansk, hollandsk, tysk eller engelsk blod i årene, men så lenge det ikke var masseinnvandring var de som kom utenfra nødt til å la sine barn vokse opp og bli tatt opp i befolkningen i landet de hadde bosatt seg i. Det tilhengere av den harde multikulturalisme så foraktfullt kaller assimilering.

For så lenge det bare kommer en hollender nå og en da vil det ikke være mulig å opprette en hollandsk enklave i Norge der man tviholder på den hollandske identitet og prøver å føre denne identitet videre hos barn og barnebarn født i Norge. Enklavedannelsen hører masseinnvandringen til, enklavedannelse er noe man har sett mye av i det masseinnvandringsskapte kontinentet Amerika. Jo flere som kommer samtidig av samme etnisitet, jo større er faren for at man ikke skal tas opp i befolkningen, men danne egne enklaver, egne minisamfunn basert på opprinnelseslandets kultur.

Om jeg og min kjære bestemmer oss for å flytte for godt til Frankrike vil det være stor forskjell på om vi lever med franskmenn og lar våre barn vokse opp til å bli franske eller om vi er så mange nordmenn som klumper oss i Paris at vi kan dyrke den norske identiteten, danner en norsk enklave der vi stort sett omgås andre nordmenn, snakker norsk og absolutt skal ha barna til å føle seg norske, og når tiden kommer for å gifte seg vil ta det som en selvfølge at de drar til Norge for å finne en å gifte seg med. Om de da ikke finner en i det norske miljøet i Frankrike. Med mindre det er en betydelig strøm av innvandrere fra samme land vil det ikke oppstå enklaver i det nye landet, og innvandrernes barn har derfor mulighet til å vokse opp og bli fullt integrert (eller assimilert som tilhengerne av den harde mulitkulturalisme vil kalle det).

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Noen vil si at nordmenn er en etnisk gruppe, på lik linje med samer. Samer i Norge er norske statsborgere, men ikke nordmenn (selv om de har bodd her i ørten år.)

Jeg mener samer er nordmenn men ikke det jeg kaller etnisk norsk. Men etnisk samisk.. Det blir kanskje feil uansett?

Gjest Belle âme
Skrevet

Eg meiner at om du er født i Norge eller har vært her sida du var lita/ganske mange år, så er du norsk.

Skrevet

Jeg mener samer er nordmenn men ikke det jeg kaller etnisk norsk. Men etnisk samisk.. Det blir kanskje feil uansett?

Jeg har en samisk venninne som selv sier at hun ikke er en nordmann. Hun er same og hun kan aldri bli en nordmann fordi det har med etnisitet å gjøre. Så vidt henne bekjent kan man ikke skifte etnisitet. Hun har en mastergrad i sosialantropologi så jeg regner med vedkommende vet hva hun snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...