Gå til innhold

Alkoholproblem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener mannen min har et begynnende alkoholproblem (eller det har vel vært der ganske lenge. )

Han synes tydeligvis ikke det er så stort problem og bagatelliserer det når jeg tar det opp.

Hvordan går man frem nå?

Vi har barn i barnehage-og småskolealder.

Hilsen Anne

Anonymous poster hash: 5a3b7...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er kanskje bare en midlertidig uvane? Altså, tanken var her at hvis man innordner seg med en vane, fordi man liker det i hverdagen, så kunne man kanskje ane at dette endret seg til det bedre etter en tid når man bytter på ting igjen. En kunne da med fordel, tenker jeg, å på forhånd se for seg hvordan dette kom til å endre seg, så har man noe å forholde seg til hvis det blir en endring, eller hvis dette uteblir.

Eventuelt, ville jeg kanskje begynt å lure på om vedkommende kanskje sitter og sturer på en måte.

Skal påpekes at jeg er ikke kjent med slik problematikk fra før, så det er mye mulig at de andre her har helt andre ting å ville påpeke.

Skrevet

Dette er ikke noe som bare har vært i jula.

Han har alltid vært glad i øl. Jeg har lenge tenkt at han bør kutte ned på forbruket. Det er øl så og si hver dag. Han er sjelden kjørbar på kveldstid. Han kan si at jeg sløser penger for at jeg kjøper ekstra vottepar til ungene f.eks, mens han bruker langt mer penger på øl hver uke. Ungene forbinder øl med pappa.

Han er aldri slem, det skal sies.

I tillegg har jeg funnet gjemte tomflasker når jeg vasker, spritfkasker som står i barskapet kan være tomme på kort tid uten at det har vært noen anledning til å ta en osv.

Han har løyet om alkoholforforbruket også. Dette er bare noe..

Så det er ikke bare i jula, men jeg kjenner mer på det nå. I går drakk han seg så full at han var så og si bevisstløs. (Han skulle ta et par øl med kompiser) det kan vel skje.. I dag skal han på fest. Han skal noe i morgen dom gjør at han må være i form, kjørbar osv fra morgenen i morgen, men å være sjåfør er visst helt utelukket i kveld.

Dette er en voksen mann. Det er ikke lenger bare snakk om å kose seg..

Ble langt dette, men måtte bare få ut litt.

Anne

Skrevet

Det høres ut som du har rett ja.. Hva er begrunnelsen hans på at han drikker så ofte? Det er utrolig vanskelig å få mennesker til å innse at de har et alkoholproblem, men det er nesten det så må til for å få han ut av det. Hva med å foreslå at dere skal kutte yt det dere bruker mest penger på i 2015 og spare det til en familieferie? Eks. Nå vet jeg jo ikne hva du bruker penger på men interiør/sjokolade/osv og han må kutte ned på øl. Kanskje han innser det når han ikke har "lov" til å kjøpe alkohol? Evt. Kan du snakke med legen hans for å få råd. Legen kan ikke gi deg sensitive opplysninger, men du kan uttrykke din bekymring. Det er også ulike organisasjoner du kan kontakte og spør om råd. Lykke til!

Anonymous poster hash: 0da8e...7f0

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er ikke et begynnende alkoholproblem - det er et godt utviklet et.

Hva skjer hvis du foreslår en hvit uke - f.eks fra og med mandag?

Det er ikke normalt å ikke kunne avstå fra alkohol når man vet man skal noe dagen etter som krever at en er opplagt dagen etter.

Kanskje du skal stille et ultimatum: alkoholen eller deg, hva vil han velge?

Han kommer til å trenge hjelp så foreslår at du kontakter blåkors eller lignende i nærheten slik at du har klart noen han kan kontakte.

Det er greit at det er jul, men det er nå likefullt mandag og en tid der de fleste ønsker å prioritere tiden de har sammen med sine barn. Aktiviteter sammen med barn pleier de fleste å være edru til.

Skrevet

Du må stille et ultimatum, og slutter han ikke så er det bare å pakke sakene å dra. Ofte er det kun når alkoholikere når "rock bottom" at de skjønner at de ikke kan fortsette.

Anonymous poster hash: 2645e...356
Skrevet

Jeg har en tidligere kollega som misbrukte alkohol og tabletter. For han ble det en oppvekker da han ramlet ned en trapp, måtte på sykehus og videresendt på åpen psykiatrisk avdeling. For ham ble Anonyme Alkoholikeres 12-trinnsopplegg redningen. Han holdt seg edru i14 år og hadde en sprekk i sommer, men det ble med den sprekken.

Jeg vil si at jeg føler veldig med deg og barna dine, og håper det blir en løsnning.... :storklem:

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har virkelig fått noe å tenke på!

Anne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...