Gå til innhold

Folk med barn, som ikke resirkulerer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forklarer hvorfor i startinnlegget.

Fordi at om man ikke bryr seg ellers, så burde man bry seg for barnas skyld. Man burde gjøre det man kan for å sikre fremtiden deres. Og helt ærlig er min erfaring at småbarnsfamilier ikke gidder å resirkulere, mens single gjør det.

Og som en annen sa; det handler like mye om verdier. Å overføre gode holdninger til barna sine. En dag, ganske snart, er jorda brukt opp. Kanskje allerede i dagens småbarns senere voksenliv. Hvorfor fremskynde dette? Hvorfor ikke prøve?Anonymous poster hash: 07fb4...9ba

Jeg resirkulerte før jeg fikk barn også. Det er noe jeg gjør og ikke tenker stort over. Tror ikke det handler om hva slags familiesituasjon man har, men heller om hva slags type person man er.

Hvorfor skal ikke single eller eldre bry seg om å ta vare på miljøet og fremtiden til dem yngre generasjon? De burde jo bry seg like mye som de som har små barn. De fleste har jo familie.

Jeg skjønner hva du mener, alle burde sortere avfallet sitt, men skjønner ikke hvorfor du mener barnefamilier er verstingene på å sluntre unna på dette området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Resirkulering er gjennom renholdsverkene et spill for galleriet. Det hjelper null og niks. Det blir blandet og eller brent uansett og det forurenser og krever mer ressurser å behandle det separat.

Unngå å kaste ting i naturen så har du kommet langt.

Stemmer ikke i det selskapet jeg jobber i som driver med avfallshåndtering nei.

Deponi og brenning uten å ha vært gjennom andre ressurser først er ikke lov.

Dessuten kan man på mottak sortere på anlegget(eks etter posefarge).

Det største problemet er at folk ikke sorterer, eller sorterer dårlig.

Anonymous poster hash: e06a9...3b8

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Kilde?

Anonymous poster hash: 1fee7...47e

Det sto i lokalavisa for litt mindre enn eit år sidan. Eg henvisar ikkje til den avisa her.

Skrevet

Flaut med folk som føler seg sååå flinke fordi de resirkulerer -- samtidig som de tar opptil flere lange flyreiser i året. Det er de 'store' vanene, som flyferie til syden etc, som dreper miljøet. Ikke man resirkulerer eller ei.

Anonymous poster hash: e29bf...828

• Liker 2
Skrevet

Flaut med folk som føler seg sååå flinke fordi de resirkulerer -- samtidig som de tar opptil flere lange flyreiser i året. Det er de 'store' vanene, som flyferie til syden etc, som dreper miljøet. Ikke man resirkulerer eller ei.

Anonymous poster hash: e29bf...828

Ja,og http://www.nordlys.no/nyheter/article6858370.ece

Man må også tenke på all energien man bruker på å sortere og transportere i alle ledd. Egentlig er det økonomisk tullete å resirkulere, noe som tilsier at energibruken er høyere hvis man resirkulerer og sorterer, hvilket som oftest betyr større forurensning...

Man må gjenvinne husholdningsplast i 50 år for å gjøre opp for en flyreise tur / retur Oslo–Bergen.

Anonymous poster hash: 2736b...347

Skrevet

Da har vi altså en artikkel om matavfall som brennes sammen med annet brennbart husholdningsavfall. Kan noen forklare hva dette har med papir/papp/kartong sortering å gjøre?

Jeg forstår godt at befolkningen ikke gidder å sortere når det lokale renovasjonsverket gir så sløve svar.

Med dagens løsninger svarer det seg ofte ikke å sortere ut matavfall. Men det blir jo ganske tynt grunnlag når dette blir brukt som grunn for å ikke å sortere noe.

Plastgjenvinning er dessverre fortsatt i sun barndom. Meningen er som sagt å skape en bærekraftig materialgjenvinning. Hovedproblemet er i dag for dårlig sortering som følge av at plasten er ikke rengjort eller at ting som ikke er amballasje er blandet inn.

Anonymous poster hash: 17188...922

Skrevet (endret)

Vi er en familie på 5 og bor i et borettslag som kun har resirkulering/kildesortering for glass, metall og papp. Alt annet går i bosset. Å kalle noen egoistisk fordi de ikke gjør ting på samme måte som deg blir litt korttenkt, synes jeg. Så lenge folk kaster fra seg bosset der det hører hjemme og ikke i naturen, så burde man jo faktisk være glad for det.

Når vi går tur i området rundt borettslaget, så ser jeg boss som er kastet her og der, og noen er også så hjernedøde (ja, faktisk) at de setter fra seg bossposen ved boss-nedkastet når det er fullt, og så kommer det rotter, fugler og andre dyr, spiser av det og kaster det utover gaten. Det irriterer meg mye mer enn om folk resirkulerer eller ikke. Enkelte folk gidder rett og slett ikke å ta ansvar for ting de gjør...

Endret av Kittykat
Skrevet

Jeg resirkulerte før jeg fikk barn også. Det er noe jeg gjør og ikke tenker stort over. Tror ikke det handler om hva slags familiesituasjon man har, men heller om hva slags type person man er.

Hvorfor skal ikke single eller eldre bry seg om å ta vare på miljøet og fremtiden til dem yngre generasjon? De burde jo bry seg like mye som de som har små barn. De fleste har jo familie.

Jeg skjønner hva du mener, alle burde sortere avfallet sitt, men skjønner ikke hvorfor du mener barnefamilier er verstingene på å sluntre unna på dette området.

Til siste setning;

Jeg mener ikke at de alltid er de verste, selv om min erfaring tilsier det. Jeg mener derimot at motivasjonen for å ville sortere å sikre fremtiden for sine barn burde gjøre at man sorterer.

Anonymous poster hash: 07fb4...9ba

Skrevet

Vi er en familie på 5 og bor i et borettslag som kun har resirkulering/kildesortering for glass, metall og papp. Alt annet går i bosset. Å kalle noen egoistisk fordi de ikke gjør ting på samme måte som deg blir litt korttenkt, synes jeg. Så lenge folk kaster fra seg bosset der det hører hjemme og ikke i naturen, så burde man jo faktisk være glad for det.

Når vi går tur i området rundt borettslaget, så ser jeg boss som er kastet her og der, og noen er også så hjernedøde (ja, faktisk) at de setter fra seg bossposen ved boss-nedkastet når det er fullt, og så kommer det rotter, fugler og andre dyr, spiser av det og kaster det utover gaten. Det irriterer meg mye mer enn om folk resirkulerer eller ikke. Enkelte folk gidder rett og slett ikke å ta ansvar for ting de gjør...

Jeg burde vært mer spesifikk;

At man ikke sorterer det man ikke lett kan sortere er én ting. Men her i kommunen har vi tre poser i forskjellige farger til forskjellig avfall. Veldig enkelt system, uten noen form for ekstra arbeid. Har man ikke plass til tre poser (plast, mat og restavfall), greit nok. Men da er det jo en grunn til at man ikke sorterer. Jeg har bare et problem med å forstå de som ikke gidder. At det bare er fordi de er late.

Skrevet

Kilder?

Kommunale renholdsverk, ssb, statens forurensningstilsyn. Dette er ikke noen hemmelighet. Men få er interessert i å prate om det siden det ikke ser bra ut for endel politikere og organisasjoner. Et enkelt Googlesøk og du finner disse umiddelbart.

Skrevet

Jeg vil si at de som ikke har barn er minst like store syndere.

Skrevet

Vi resirkulerer ikke mer enn at vi ikke kaster ting som er farlige i søpla, kaster glass sammen med glass og klær gir vi til de mindre heldige.

I stedet snakker vi om strøm og det å slå av lyset når vi forlater et rom, vi snakker om hva som kan skje når vi forsøpler og vi snakker om hvorfor vi ikke kan kjøpe alt vi måtte ha lyst på.

Gjenbruk og det å skape nye ting ut av brukte ting gjør vi også.

(Vi er over middels kreative og løsningsorienterte, også selv om vi voksne jobber innen økonomiske yrker)

Det å resirkulere er jo bare en dråpe i havet i forhold til det store bildet.

Anonymous poster hash: c232f...1ae
Skrevet

Kommunale renholdsverk, ssb, statens forurensningstilsyn. Dette er ikke noen hemmelighet. Men få er interessert i å prate om det siden det ikke ser bra ut for endel politikere og organisasjoner. Et enkelt Googlesøk og du finner disse umiddelbart.

Og jeg som trodde du var en seriøs debbatant her inne. Påstanden om at det blir blandet uansett er ganske drøy uten noen form for kilder. Og å be oss google det er på nivå med den jevne konspirasjonsteoretiker.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri resirkulert noe som barnløs, og det eneste jeg kaster på rett plass nå er papp. Sånn gjør vi det. Har ikke plass til en haug med poser og slikt hvor jeg kan kaste alt, og det er alt for langt for oss å gå å kaste glass og slikt på gjenvinningsstasjonen. Så da går alt i samme smørja. Det er enklest og best for oss.

Anonymous poster hash: 0f01b...fbe
Skrevet

Jeg googlet og fant denne videoen;

http://www.renovasjonsetaten.oslo.kommune.no/kildesortering_av_matavfall_og_plastemballasje/hva_skjer_med_blatt_og_gront_avfall/

Jeg velger å tro at Oslo kommune ikke juger meg rett opp i trynet.

Skrevet

Har aldri resirkulert noe som barnløs, og det eneste jeg kaster på rett plass nå er papp. Sånn gjør vi det. Har ikke plass til en haug med poser og slikt hvor jeg kan kaste alt, og det er alt for langt for oss å gå å kaste glass og slikt på gjenvinningsstasjonen. Så da går alt i samme smørja. Det er enklest og best for oss.

Om du velger å sortere bare en fraksjon er det bedre om du sorterer glass og metall.

Skrevet

Om du velger å sortere bare en fraksjon er det bedre om du sorterer glass og metall.

Pga. Plassmangel og lang vei å gå så har jeg ikke mulighet til det. Her hvor vi bor har vi en fellesdunk til papp og en til resten.

Skrevet

Flertallet bor ikke i Oslo. Svaret mitt var Norge under ett.

Kom med kilder da, om dette er så lett som du sier. Jeg klarer ikke å finne dem.

Anonymous poster hash: cd8ea...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...