Gå til innhold

Folk med barn, som ikke resirkulerer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor ikke alle foreldre resirkulerer avfallet sitt.

Jeg har ikke barn, men tenker at jeg må gjøre det jeg kan for at kommende generasjoner skal ha noen av de samme privilegene jeg vokste opp med. Rent vann, frisk (nok) luft, osv.

Tenker foreldre som ikke resirkulerer at det ikke er vits siden det er så mye annen forurensing? Er det så stress å gjennomføre at de velger å leve i nuet og dropper det?

Jeg synes det er fryktelig korttenkt og egoistisk. Har alltid fått høreyat folk vil gjøre hva som helst for ungene sine, og det et derfor jeg blir så nysgjerrig på dette.

Anonymous poster hash: 07fb4...9ba

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!

Anonymous poster hash: 10bb5...2f8
  • Liker 2
Skrevet

Som om lille Norges resirkulering har noen betydning for miljøet. Har dere sett forurensningen som foregår i de store u-landene? Jada, alle bekker små. Men kom igjen!

Anonymous poster hash: fa4a1...f35
  • Liker 4
Skrevet

Som om lille Norges resirkulering har noen betydning for miljøet. Har dere sett forurensningen som foregår i de store u-landene? Jada, alle bekker små. Men kom igjen!

Anonymous poster hash: fa4a1...f35

Et sted må man begynne. Jo mer bevisst man blir, jo mer gjør man. Denne måten å forholde seg til mer bærekraftig utvikling på kan utvikle seg, hos enkeltmennesket og så i samfunnet generelt. DA får vi en endring. Først DA vil det bety noe globalt. Men vi må begynne et sted.

Hvorfor glemmer vi det? Skal vi gi blanke helt til det er for seint? Tror mange at vi allerede er for sent ute? Hvorfor ikke gjøre det man kan, når man kan?

• Liker 16
Skrevet

Resirkulering er gjennom renholdsverkene et spill for galleriet. Det hjelper null og niks. Det blir blandet og eller brent uansett og det forurenser og krever mer ressurser å behandle det separat.

Unngå å kaste ting i naturen så har du kommet langt.

• Liker 7
Skrevet

Resirkulering er gjennom renholdsverkene et spill for galleriet. Det hjelper null og niks. Det blir blandet og eller brent uansett og det forurenser og krever mer ressurser å behandle det separat.

Kilder?

Anonymous poster hash: 1fee7...47e

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke alle kommuner som har rutiner for resirkulering, noen steder flyter papir, plastikk og matavfall fritt. Hermetisk og glass kan man sortere selv, men utover det går alt i samme kasse.

Jeg sorterer og resirkulerer det jeg kan, men jeg tenker vel egentlig ikke på barna i generasjonen under meg. For min del tenker jeg på at det er et enkelt bidrag - om det ikke bare er et spill for galleriet som noen sier.

Skrevet

Hvorfor sikter du til de som har barn? Jeg tror at de som ikke har barn ofte er større syndere når det gjelder å ikke sortere avfall. Her vi bor har man ikke noe annet valg enn å sortere når man har små barn (bleiebarn). Da vil man ikke ha sjangs til å få plass i dunkene.

Tror restavfall tømmes 1gang i mnd. Vi sorterer rest, matavfall, plastikk, glass/metall, papp/papir.

Skrevet

Riktig sortert avfall er en verdifull resurs. Ingen i avfallsbransjen er så idiot at de brenner papir og melkekartong som kan selges til materialgjenvinning.

Papir går til blant annet produksjon av nytt avispapir, dette minsker behovet for skoghogst. Gammel drikkekartong blir ny drikkekartong. Brukt brun papp blir til ny papp eller såkalt lineboard: papiret på gipsplater.

Grønt Punkt sponser både plast og drikkekartong innsamling. De gjør dette for å skape en lønnsom industri. Det er ingen som oppretter et anlegg for å gjenvinne plast i håp om at de får inn råstoff til produksjonen - i stedet gjør Grønt Punkt jobben for dem med sponsede innsamlingsordninger slik at det på sikt kan bli god gjenvinning av disse. Noen tall om plast:

Blandet emballasjeplast - dvs begre, plastposer, påleggspakker osv - ca 50 % av det som er sortert ut blir til by plast, resten går til forbrenning (dvs energigjenvinning - det blir til strøm, vannbåren varme eller lignende).

Folieplast - dvs plastfilm, plastsekker, osv - har en svært stor materialgjenvinningsgrad. Jeg husker ikke tallet, men tror vi nærmer oss 80 %.

Husholdningene kan bidra til øket materialgjenvinningsgrad ved at man skyller plasten skikkelig (i kaldt vann) men jeg selv kaster kun rene plastposer og begre som blir ren etter et skyll med kaldt vann som emballasjeplast, da jeg ikke anser som masse bruk av varmt eller kaldt vann som spesielt miljøvennlig. Her brennes restavfallet og gir vannbåren varme til de som er tilknyttet nettet.

Noen steder i landet har man en søppeldunk der man hiver forskjellig fargede poser opp i for de forskjellige typene avfall. Disse blir automatisk sortert på mottaket og papir, plast, etc, blir skilt ut fra restavfallet.

Noen steder er det ikke plass til at alle husstandene kan ha to søppelspann hver. Da er det meningen at man skal ta sin papp og papir til et returpunkt. Visste du at du kan ringe til kommunens renovasjonsavdeling dersom dette er fullt når du kommer, så tømmer de det? Jeg visste ikke det før jeg begynte i avfallsbransjen.

Hvorfor skal lille Norge sortere avfallet sitt? Jo, det er fordi at vi skal være med på å skape en bærekraftig industri ut av avfallshåndtering. Det er med på å redusere behovet for uttak av nye resurser, og det er jo absolutt noe å tenke over. I den tiden jeg har jobbet i bransjen har jeg også sett at flere land nå kommer etter med sortering fordi de ser det som en nyttig bærekraftig utvikling å ta vare på resursene i avfallet.

Men Norge er fortsatt for et uland å regne i forhold til land som Tyskland, Nederland og Danmark. Dessverre er Storbritania og U.S.A. helt på 1900-tallet fortsatt når det gjelder avfall, men jeg tror også disse etterhvert blir nødt til å tenke nytt. China kjøper avfall fra vesten - dette går som returfrakter på skip som ellers ville gått tomme. Blant annet kjøper de papir.

Anonymous poster hash: 17188...922

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

Grunnen til at man er opptatt av at de som har barn skal kildesortere og resirkulere er at man skal lære opp den oppvoksende slekt til gode vaner.

Selv har jeg blitt mer opptatt av dette de senere år, men er vel så opptatt av avfallsreduskjon (ikke kjøpe ting jeg ikke trenger, ha med handlenett for å unngå plastposer, etc) som gjenvinning.

Skrevet

Unngå å kaste ting i naturen så har du kommet langt.

Dessverre kommer man ikke like langt når man er uviten.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor sikter du til de som har barn? Jeg tror at de som ikke har barn ofte er større syndere når det gjelder å ikke sortere avfall. Her vi bor har man ikke noe annet valg enn å sortere når man har små barn (bleiebarn). Da vil man ikke ha sjangs til å få plass i dunkene.

Tror restavfall tømmes 1gang i mnd. Vi sorterer rest, matavfall, plastikk, glass/metall, papp/papir.

Jeg forklarer hvorfor i startinnlegget.

Fordi at om man ikke bryr seg ellers, så burde man bry seg for barnas skyld. Man burde gjøre det man kan for å sikre fremtiden deres. Og helt ærlig er min erfaring at småbarnsfamilier ikke gidder å resirkulere, mens single gjør det.

Og som en annen sa; det handler like mye om verdier. Å overføre gode holdninger til barna sine. En dag, ganske snart, er jorda brukt opp. Kanskje allerede i dagens småbarns senere voksenliv. Hvorfor fremskynde dette? Hvorfor ikke prøve?

• Liker 3
Skrevet

Riktig sortert avfall er en verdifull resurs. Ingen i avfallsbransjen er så idiot at de brenner papir og melkekartong som kan selges til materialgjenvinning.

Papir går til blant annet produksjon av nytt avispapir, dette minsker behovet for skoghogst. Gammel drikkekartong blir ny drikkekartong. Brukt brun papp blir til ny papp eller såkalt lineboard: papiret på gipsplater.

Grønt Punkt sponser både plast og drikkekartong innsamling. De gjør dette for å skape en lønnsom industri. Det er ingen som oppretter et anlegg for å gjenvinne plast i håp om at de får inn råstoff til produksjonen - i stedet gjør Grønt Punkt jobben for dem med sponsede innsamlingsordninger slik at det på sikt kan bli god gjenvinning av disse. Noen tall om plast:

Blandet emballasjeplast - dvs begre, plastposer, påleggspakker osv - ca 50 % av det som er sortert ut blir til by plast, resten går til forbrenning (dvs energigjenvinning - det blir til strøm, vannbåren varme eller lignende).

Folieplast - dvs plastfilm, plastsekker, osv - har en svært stor materialgjenvinningsgrad. Jeg husker ikke tallet, men tror vi nærmer oss 80 %.

Husholdningene kan bidra til øket materialgjenvinningsgrad ved at man skyller plasten skikkelig (i kaldt vann) men jeg selv kaster kun rene plastposer og begre som blir ren etter et skyll med kaldt vann som emballasjeplast, da jeg ikke anser som masse bruk av varmt eller kaldt vann som spesielt miljøvennlig. Her brennes restavfallet og gir vannbåren varme til de som er tilknyttet nettet.

Noen steder i landet har man en søppeldunk der man hiver forskjellig fargede poser opp i for de forskjellige typene avfall. Disse blir automatisk sortert på mottaket og papir, plast, etc, blir skilt ut fra restavfallet.

Noen steder er det ikke plass til at alle husstandene kan ha to søppelspann hver. Da er det meningen at man skal ta sin papp og papir til et returpunkt. Visste du at du kan ringe til kommunens renovasjonsavdeling dersom dette er fullt når du kommer, så tømmer de det? Jeg visste ikke det før jeg begynte i avfallsbransjen.

Hvorfor skal lille Norge sortere avfallet sitt? Jo, det er fordi at vi skal være med på å skape en bærekraftig industri ut av avfallshåndtering. Det er med på å redusere behovet for uttak av nye resurser, og det er jo absolutt noe å tenke over. I den tiden jeg har jobbet i bransjen har jeg også sett at flere land nå kommer etter med sortering fordi de ser det som en nyttig bærekraftig utvikling å ta vare på resursene i avfallet.

Men Norge er fortsatt for et uland å regne i forhold til land som Tyskland, Nederland og Danmark. Dessverre er Storbritania og U.S.A. helt på 1900-tallet fortsatt når det gjelder avfall, men jeg tror også disse etterhvert blir nødt til å tenke nytt. China kjøper avfall fra vesten - dette går som returfrakter på skip som ellers ville gått tomme. Blant annet kjøper de papir.

Anonymous poster hash: 17188...922

Takk for et godt og informativt innlegg! :)

Du skriver at du jobber i bransjen, og det er godt å se at det faktisk er en vits i å resirkulere.

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at man er opptatt av at de som har barn skal kildesortere og resirkulere er at man skal lære opp den oppvoksende slekt til gode vaner.

Selv har jeg blitt mer opptatt av dette de senere år, men er vel så opptatt av avfallsreduskjon (ikke kjøpe ting jeg ikke trenger, ha med handlenett for å unngå plastposer, etc) som gjenvinning.

Godt poeng.

Alle leker og klær ungene aldri bruker/rekker å bruke før det har vokst fra det. Er kanskje like ille som å kaste alt avfallet i samme dunk.

Skrevet

Flere skulle reagere på "display-emballasje". Drit-plast i store flak som kun er der for å kunne henge opp noe billig skrot for å så displayflate i butikk/hylle.

Si nei takk ved å la være å kjøpe.

Legg igjen den emballasen i butikken kan signalisere, men trolig går det bare på svinnkontoen (til eieren, i form av medgått tid og ekstra mengde søppel).

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Eg slutta den dagen eg las ein artikkel der nokon hadde gått undercover og filma at all avfallet frå husstandene i min nærleik gjekk rett i den same brennbehaldaren. Anlegget hadde ikkje råd til alle dei ulike maskinene som trengtes for å behandla plast-, mat-, papp- og restavfall.

Skrevet

Eg slutta den dagen eg las ein artikkel der nokon hadde gått undercover og filma at all avfallet frå husstandene i min nærleik gjekk rett i den same brennbehaldaren. Anlegget hadde ikkje råd til alle dei ulike maskinene som trengtes for å behandla plast-, mat-, papp- og restavfall.

Kilde?

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg kjenner en som jobber i den industrien som sier at alt ender opp i den samme brenneren uansett. Hva som skjer i andre deler av landet er jeg ikke kjent med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber og i "den industrien" og kan bekrefte at det ikke skal ende opp i samme brenner og at i mitt distrikt ikke gjør det.

Men det er overraskende mange som tror det gjør det. Selv om de jobber i eller tett på bransjen.

• Liker 4
Skrevet

En årsak kan være at det tar plass, og tid, å resirkulere. Skulle gjerne hatt mer resirkulering enn det jeg gjør, men det ville tatt et areal jeg ikke har til å oppbevare ting. I perioder er det tiden som ikke strekker til.

Når det er sagt sørger jeg for en god del kildesortering av glass, metall, papir og plast.

Matavfall kildesorteres ikje her i byen.

Anonymous poster hash: b880f...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...