Northstar_ Skrevet 30. juli 2004 #1 Skrevet 30. juli 2004 Jeg ble litt interessert i noen av diskusjonene som var i tråden antall partnere… (Mellom Fighter og Ost&Kjeks ) Det var diskusjonen om hvorvidt vi alle pynter på sannheten (jenter trekker fra og gutter legger på) som fanget min interesse. Jeg har 2 påstander å komme med: 1. Kvinner pynter på sannheten i form av å ”dytte antallet ned” når det gjelder antall sex partnere. Kvinner pynter på tallet i minus! Kvinner er mer tilbøyelige til å trekke fra erfaringer med å si at: Neeeeei det teller ikke. Ikke nødvendigvis fordi de vil ”LYVE” men for å gjøre sannheten enklere og letter å akseptere. En av grunnene er at samfunnet forventer at kvinner skal være mer dydige enn menn. Man har det gøy med utfordrende og spennende jenter. Man gifter seg med den dydige. Dess færre dess bedre. Og dette er noe som blir prentet inn fra du er liten. 2. Menn synes de fleste seksuelle opplevelser er verdt å ta med seg og tar da med alt. Det er akseptert at mannen kan ha hatt mange sex partnere og en mann som har opplevd litt i livet virker ofte mer spennende på mange jenter. Han blir litt ”VERDENS VANT”. Eks. Drømmen om å omvende en rundbrenner? Mange som har brent seg på den… Hva er deres oppfatninger? Tar jeg totalt feil i mine antagelser? Jeg er kvinne selv, og må innrømme at jeg har pyntet på sannheten mange ganger. Ofte fordi jeg ikke ønsker at antallet mitt skal treffe taket, og fordi det føles bedre ut personlig på den måten. Jeg sier ikke at det er riktig, men det er min løsning på å være komfortabel med mye av det jeg har gjort. Noe av det jeg har gjort, prøver jeg rett og slett å glemme… Har forsøkt å slette det fra hukommelsen rett og slett. Hvis vi venninnene diskuterer sex partnere en gang og antall kommer opp, kan jeg være tilbøyelig til å ikke ta med hendelsen. Noen ganger fordi jeg ikke ønsker å tenke på den, andre ganger fordi jeg rett og slett glemmer det? Gjør dette meg til en løgner? Eller er det (som jeg tror) samfunnet som på en måte har satt reglene for meg…? Personlig skulle jeg nok ha slettet noen av opplevelsene mine og hatt litt færre partnere… Men jeg husker hvor nysgjerrig jeg var på sex og om det var like spennende med ev. Andre partnere når jeg bare hadde hatt 2 også… så det hadde ikke vært et alternativ for meg. All respekt til de som bare har hatt 1 el. 2, men jeg har vanskelig for å forstå at et forhold kan fungere når det er så mye ugjort og at dere ikke døøøøør av nysgjerrighet. Jeg hadde følt at jeg hadde gått glipp av mye. Så kanskje jeg ikke angrer så mye allikevel, når det kommer til stykket? :oops: Jeg tror at det som står i denne artikkelen er det mye sant i… http://www.forskning.no/Artikler/2003/juli...i/1058272603.82 HVA ER DIN MENING? :klø: Håper dere gidder å være med på denne diskusjonen, for jeg har følelsen av at det er mange I forskjellige kategorier her inne, og da mange interessante meninger og måter å belyse dette på.
aline Skrevet 30. juli 2004 #2 Skrevet 30. juli 2004 mulig det er det som er generellt riktig, for min del stemmer det ikke. Jeg har hatt mange seksualpartnere, flere en endel her inne synes er "akseptabelt", men pynter aldri på det. Jeg skammer meg ikke over fortiden min, jeg skammer meg ikke over at jeg hadde sex med så mange som jeg hadde, jeg skammer meg heller ikke over å med hånden på hjertet kunne si at jeg VET ikke hvor mange jeg har hatt sex med. Jeg har ikke prøvd å glemme noen, det har ikke skjedd ting jeg ikke vil vedkjenne meg, men noen har rett og slett vært så lite viktige at de har blitt skrekkelig perifere! Jeg ser ikke poenget med å pynte på sannheten, om man treffer mennesker som ikke tar deg for det du er, så er jeg like interessert i dem som de er i meg, så det spiller jo ingen rolle hva de synes. Og at du ikke tar deg selv for hva du er, synes jeg er ille!! Jeg sliter endel med tro på meg selv og andre problemer, men fortiden min, det jeg har valgt selv i mitt liv, der er det lite jeg skammer meg over og ingenting lyver vekk!! men jeg vet, hovedsaklig fra her inne, har møtt veldig lite av det iRL, at det er mange både menn og kvinner som fordømmer de av oss som har hatt mange seksualpartnere, dersom du er KVINNE så klart!! Så at det for de som også møter og omgåes disse menneskene iRL, så er det kanskje ENKLEST å lyve? ellers må man jo på ett tidspunkt innse at man har en omgangskrets som man ikke kan være seg selv i, som ikke godtar en som en er. og det er jo ubehagelig.
enhna Skrevet 30. juli 2004 #3 Skrevet 30. juli 2004 Jeg tror det kommer helt an på personen. Hvis jenta angrer på noe av det hun har gjordt, så lar hun kanskje vær å ta med den partneren. Men hvis hun har hatt mange positive erfaringer med forskjellige menn, så tror jeg det er større sannsynlighet for at hun tar med alle partnerene. Men som sagt, jeg tror også det har med personen å gjøre. Er den en veldig selvsikker person, så tror jeg hun har lettere for å si helt åpent og ærlig hvor mange sexpartnere hun har hatt. Men det er noe jeg tror Når det gjelder kvinner som bare har hatt en eller to sexpartnere, så betyr det kanskje at de har funnet den de vil tilbringe livet sitt med, og det er en stor sannsynlighet for at de har et fantastisk sexliv sammen. En som bare har vært sammen seksuelt med 1-2 stk. kan ha et bedre sexliv enn en som har vært sammen med 20. For å få et bra sexliv må du kjenne partneren, og vite hvordan du trykker på de rette knappene, er nå min erfaring :-) Men såklart, kjemien kan være der med en gang hos noen, men tror personlig ikke det er tilfelle så altfor ofte. Har opplevd det en gang.. Jeg synes at vi jenter bør begynne å si sannheten, bryte noen av de gamle "reglene" om at jenter er "løse på tråden" om de ligger med flere menn. Da ikke på en gang vel og merke
Gjest GreenSky Skrevet 30. juli 2004 #4 Skrevet 30. juli 2004 Det er ikke noe rart at jenter lyver. Senest i går hadde jeg en prat med en kamerat om jenter og antall sexpartnere. Kameraten min er åpen om de fleste ting, men stillte seg skeptisk til jenter som hadde hatt mange sexpartnere. Men det går den andre veien også. Det var faktisk en vond kamel å svelge da eksen ved en tilfeldighet fortalte at han hadde hatt flere jenter enn han kunne telle eller huske... 50 - 60, regnet han med. Min gyldne regel er å ikke spørre.
aline Skrevet 30. juli 2004 #5 Skrevet 30. juli 2004 ... Min gyldne regel er å ikke spørre. jupp. Jeg interesserer meg ikke for hvor mange mine tidligere og min kommende kjæreste har hatt før meg, og spør derfor ikke. Og dersom man ikke har lyst til å få ett svar som kan avvike fra hva man foretrekker, så lar man være å spørre!!
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2004 #6 Skrevet 30. juli 2004 Jeg har aldri løyet om antall sexpartnere. Nå har ikke jeg pult rundt heller da. Regner med det er de som ikke klarer å stå for sine egne valg som lyver om antallet. Eller de som kanskje hadde en veldig heftig ungdomstid og som angrer litt på at de har hatt sex med mer enn de ville gjort den dag i dag. Men det er nok mer sannsynlig at jenter trekker fra antallet enn at gutter gjør det. Slik er det jo bare enda. Jeg hadde ikke likt det om kjæresten min hadde hatt veldig mange partnere. Fordi da hadde han ikke hatt samme syn på sex som meg og da tror jeg det hadde blitt litt kræsj. Så om han hadde løyet og sagt at han hadde hatt FÆRRE partnere enn han hadde. Ja da hadde jeg blitt rasende. Har alltid visst hvor mange partnere kjærestene mine har hatt og de hvor mange jeg har hatt. Trodde det var vanlig informasjon i et forhold det.
Gjest Fighter Skrevet 30. juli 2004 #7 Skrevet 30. juli 2004 Jeg skammer meg overhodet ikke over antall sexpartnere. Og sppr noen får de svar. På dette forumet her stiller jeg i den andre enden enn for eksempel Aline. Jeg føler det samme som henne. At andre dømmer meg litt nord og ned fordi jag bare har ligget med mannen min. Som sagt så skammer jeg meg ikke over det, men det er ikke noe jeg skriver mye om her på kg. Dersom sprøsmålet skulle komme og jeg ikke vil at folk skal vite det, så lar jeg ganske enkelt være å svare. Det er noe av det som er bra med internett, man velger selv hva man vil si og ikke si. Derfor skjønner jeg ikke poenget med å fortelle noe annet enn sannheten her. Irl kan jeg forstå, men at folk gjør det på kg skjønner jeg ikke. Men om jenter som generelt pynter på sannheten, så tror jeg du har noe rett, Northstar. Men jeg tror også at det er noe i det de andre sier at det kommer veldig an på personen. Jeg tror at en person som er trygg på seg selv ikke ville pynta på sannheten om sånne ting. Men det er blitt gjort en del undersøkelser som viser at både kvinner og menn pynter på sannheten, bare motsatt vei. At mannfolka legger på og at kvinner tar av.
aline Skrevet 30. juli 2004 #8 Skrevet 30. juli 2004 ...Har alltid visst hvor mange partnere kjærestene mine har hatt og de hvor mange jeg har hatt. Trodde det var vanlig informasjon i et forhold det. Jeg har aldri vært borti å bli spurt eller spørre om nøyaktig antall tidligere seksualpartnere, og jeg har da vært i seriøse forhold, til og med samboer to ganger. verken de eller jeg vet antallet seksualpartnere til hverandre. Min siste kjæreste var nok litt mer typen som ville vite, og jeg svarte som sant er: mange. Jeg spurte aldri da heller om hans, da det som sagt faktisk ikke har noen interesse for meg. om det er vanlig informasjon eller ikke i ett forhold er derfor totalt forskjellig fra forhold til forhold. for noen er det dødsviktig, for andre totalt uinteressant.
aline Skrevet 30. juli 2004 #9 Skrevet 30. juli 2004 ... På dette forumet her stiller jeg i den andre enden enn for eksempel Aline. Jeg føler det samme som henne. At andre dømmer meg litt nord og ned fordi jag bare har ligget med ammen min..... ja, dette forumet er ganske snålt sånn sett... ikke skal man ha hatt mer en ti, men man skal haller ikke hatt færre en to... så er du perfekt, så har du visst hatt 5-8 seksualpartnere, og utav disse KAN 2 være ons, resten seriøse forhold!!!
Northstar_ Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2004 Helt enig i det enhna sa om at man kan være heldig eller ha et like godt sex liv med den man møter selv om det er den første eller andre i rekken. Det handler som du sa om å stole på hverandre og være åpent til å ta imot og gi... Men.. Jeg har jo vært der en gang (startet "karieren" med to laaaange forhold) og husker hvor utrolig nysgjerrig jeg var om det var det samme med alle... føltes det like bra osv... eller i et tilfelle like dårlig he he og det var en ting som jeg personlig måtte finne ut av. Jeg måtte ut å leve livet litt før jeg kunne finne ut hva jeg ønsket i livet og hva jeg helt sikkert ville ha. Jeg har jo vært singel i noen år og har fått min del av livet men jeg har nok i større grad enn Aline blitt et mer offer for "samfunnets regler". Har lurt på om det kan ha noe med oppdragelsen min å gjøre også... men ikke sikker. Jeg står for det jeg gjør overfor de nermeste, men for de fleste tenker jeg meg godt om før jeg svarer. Litt rart det der. Jeg føler meg ikke bundet av det, men gjør det uten å tenke. Helt enig med at det er ikke noen forskjell for gutter. Men grensen er større for gutter. Min kjære har hatt MANGE og jeg synes ikke var supert nei... Men det kom opp, og da måtte jeg bare vite
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2004 #11 Skrevet 30. juli 2004 Aline, du får det til å virke som at antall sexpartnere hos kjæresten ikke har noen interesse fordi du ikke selv vil oppgi hvor mange du har hatt. Jeg spør i et nytt forhold fordi jeg vil vite hvordan den personen er. Og jeg mener at antallet sexpartnere sier en del om personligheten til noen. Ikke om de er "løse" eller noe slikt. Bare rett og slett hvordan de tenker om et viktig spm som sex.
Gjest gjesta Skrevet 30. juli 2004 #12 Skrevet 30. juli 2004 Har alltid visst hvor mange partnere kjærestene mine har hatt og de hvor mange jeg har hatt. Trodde det var vanlig informasjon i et forhold det. Jeg har aldri opplevd at en partner har spurt og jeg har heller aldri spurt. Jeg vil ikke vite! Det som er naturlig å dele er hvor mange seriøse forhold du har hatt og det er noe helt annet enn antall sexpartnere
aline Skrevet 30. juli 2004 #13 Skrevet 30. juli 2004 Aline, du får det til å virke som at antall sexpartnere hos kjæresten ikke har noen interesse fordi du ikke selv vil oppgi hvor mange du har hatt. Jeg spør i et nytt forhold fordi jeg vil vite hvordan den personen er. Og jeg mener at antallet sexpartnere sier en del om personligheten til noen. Ikke om de er "løse" eller noe slikt. Bare rett og slett hvordan de tenker om et viktig spm som sex. Ja, de som synes det er viktig å vite, tenker gjerne slik som du, fordi du ikke forstår at det kan være uinteressant? At jeg ikke oppgir antall, har ingenting med at jeg ikke er villig til det, det har noe med at jeg faktisk ikke har telt, og det er noen jeg ikke husker helt, så å komme med ett tall vil allikevel ikke være sikkert. Derfor sier jeg som sant er: mange. Jeg forstår ikke din måte å være på, og for meg så virker det ganske merkelig å måtte vite hvor mange kjæresten har ligget med FØR han traff deg! Du sier du vil vite hvordan personen tenker om sex, det får du ikke vite ved å få greie på hvor mange sexpartnere en kjæreste har hatt fra h*n begynte å ha sex og frem til kanskje 13 år etterpå!! Jeg hadde ett syn på sex når jeg var mellom 19-23 som gjorde at jeg har hatt mange sexpartnere, det livet er ikke det livet jeg lever lenger, jeg har ikke samme tanker og samme væremåte som 30 som når jeg var 18, ergo er antallet sexpartnere fra den perioden uviktig informasjon om man vil vite hvordan jeg tenker om sex idag. see? man forandrer seg i løpet av årene, man får erfaringer, faktisk også fra å "ligge rundt". Man endrer verdier og meninger om ting, ihvertfall har jeg gjort det oppigjennom. så antallet seksualpartnere er i mine øyne en informasjon som ikke gir meg noe informasjon om en persons verdier selv om det har vært mange partnere. Dersom du etter en tid får vite at partnern har hatt mange, endres synet på ham da?
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2004 #14 Skrevet 30. juli 2004 [quote="aline" Dersom du etter en tid får vite at partnern har hatt mange, endres synet på ham da?
Northstar_ Skrevet 30. juli 2004 Forfatter #15 Skrevet 30. juli 2004 man forandrer seg i løpet av årene, man får erfaringer, faktisk også fra å "ligge rundt". Man endrer verdier og meninger om ting, ihvertfall har jeg gjort det oppigjennom. så antallet seksualpartnere er i mine øyne en informasjon som ikke gir meg noe informasjon om en persons verdier selv om det har vært mange partnere. Dersom du etter en tid får vite at partnern har hatt mange, endres synet på ham da? Dette har du veldig rett i... Men... :-? når jeg er forelsket i person (kanskje man akkurat har møtt hverandre) så sluker jeg mye informasjon på en gang. Alt interisserer meg om personen, jeg ønsker å vite mest mulig. Og da er det vanskelig å ligge unna informasjon som f.eks. antall partnere. I hvertfall hvis det dukker opp som et samtale emne... HELT ENIG i at det er lurt å ikke spørre, og at det egentlig ikke betyr noe på lang sikt, men det kan være litt vanskelig å se det rasjonelle i det med en gang. Men det er en annen ting som forundrer meg... Jeg synes det er supert at alle er stolte av fortiden sin, og man skal alltid ha et hevet hodet! Men at alle er like stolte av alt de har gjort? Her som med andre ting? At det ikke er noen som skulle ha gjort det annerledes? Er interessant. Det var et klokt hodet som sa: Man angrer på det man ikke har gjort, og ikke det mang gjør her i livet... Det stemmer vel... Northy
aline Skrevet 30. juli 2004 #16 Skrevet 30. juli 2004 [quote="aline" Dersom du etter en tid får vite at partnern har hatt mange, endres synet på ham da? Ja det ville endres om jeg hadde spurt og han hadde løyet. Og jeg senere fant ut noe annet. ...
enhna Skrevet 30. juli 2004 #17 Skrevet 30. juli 2004 Men det er en annen ting som forundrer meg... Jeg synes det er supert at alle er stolte av fortiden sin, og man skal alltid ha et hevet hodet! Men at alle er like stolte av alt de har gjort? Her som med andre ting? At det ikke er noen som skulle ha gjort det annerledes? Er interessant. Det var et klokt hodet som sa: Man angrer på det man ikke har gjort, og ikke det mang gjør her i livet... Det stemmer vel... Northy Klart mange har et par ting de gjerne ville gjordt annerledes, men så tenker jeg etter. Alle de tingene vi har gjordt, og opplevd, gjør oss til den vi er idag. Tror alle trenger å gjøre noen "feil", eller ting de ville forandret på den dag i dag. Men kanskje du ikke hadde vært den personen du er da, du lærer av alt du gjør! Ikke nødvendigvis bare feilene...
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2004 #18 Skrevet 30. juli 2004 Jeg har aldri pyntet på sannheten. Jeg står ved alle de jeg har nedlagt, selv om jeg nok gjerne skulle sett en del av dem ugjort, sånn i ettertid. Jeg har en rekke venninner som pynter på sannheten. De dater gjerne menn som ikke tåler å høre at dama deres har hatt flere enn dem selv. Jeg datet sterke menn som ikke er redd for kvinnelig seksualitet. Og er de det, så, tough for them. Spør de, får de sannheten. Spør de ikke, så forteller jeg det heller ikke. Forøvrig så spør jeg ikke selv, for jeg synes det er uinteressant.
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2004 #19 Skrevet 30. juli 2004 Mulig du VET at antall partnere ikke sier noe om hvem du er. Allikevel så VET jeg at fortiden til en person har MYE innvirkning på hvem den personen er i dag. Så for meg er fortiden til kjæresten min viktig. Også antall forhold og ca antall sexpatnere. At du VET at antallet ditt ikke er viktig for hvem du er tror jeg er sant. Men det er en annen side av det også... Det er klart at vi alle har gjort ting som nye kjærester kan ha vanskelig for å svelge, vi kan til og med selv ha vanskelig for å svelge endel man har gjort. Og det burde selvførgelig ikke ha noe å si for forholdet. Fordi som du sier så kan man være på en måte i en periode av livet og på en helt annen måte i neste fase. Allikevel så vil alt man har gjort og vært gjennom allitid være en del av fortiden til en person og den fortiden har vært med på å forme personligheten til den. Og dette kommer jeg neppe til å endre syn på heller. Det at fortiden kan si noe om hvem en person er. Vanskelig å forklare synes jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2004 #20 Skrevet 30. juli 2004 Mulig du VET at antall partnere ikke sier noe om hvem du er. Allikevel så VET jeg at fortiden til en person har MYE innvirkning på hvem den personen er i dag. Så for meg er fortiden til kjæresten min viktig. Også antall forhold og ca antall sexpatnere. At du VET at antallet ditt ikke er viktig for hvem du er tror jeg er sant. Men det er en annen side av det også... Det er klart at vi alle har gjort ting som nye kjærester kan ha vanskelig for å svelge, vi kan til og med selv ha vanskelig for å svelge endel man har gjort. Og det burde selvførgelig ikke ha noe å si for forholdet. Fordi som du sier så kan man være på en måte i en periode av livet og på en helt annen måte i neste fase. Allikevel så vil alt man har gjort og vært gjennom allitid være en del av fortiden til en person og den fortiden har vært med på å forme personligheten til den. Og dette kommer jeg neppe til å endre syn på heller. Det at fortiden kan si noe om hvem en person er. Vanskelig å forklare synes jeg... Dette skulle være svar på Alines innlegg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå