AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #1 Skrevet 26. desember 2014 En bekjent er gjennom domsavsigelse fratatt foreldre-/samværsretten til barnet sitt. Forståelig nok vil hun ikke fortelle hva som lå til grunne for dommen. Etter det jeg har forstått, må det foreligge graverende forhold før en mor/far fratas rett til samvær med eget barn. Er det noen som vet hvilke forhold som må ligge til grunne for en såpass streng dom? Anonymous poster hash: 68fc6...11d
Gjest bustyvel Skrevet 26. desember 2014 #2 Skrevet 26. desember 2014 Ikke nødvendigvis. I en høyesterettsdom avsagt i fjor høst (mener jeg) ble en far fratatt samværsretten til et barn pga meget høyt konfliktnivå med mor. Er vedkommende fratatt omsorgen i fylkesnemnda må vilkårene i barnevernloven § 4-12 være oppfylte.
Gjest Phoenix Skrevet 26. desember 2014 #4 Skrevet 26. desember 2014 La det gå. Hun vil ikke dele det med deg. Svelg nysgjerrigheten og gå videre. 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #5 Skrevet 26. desember 2014 Ikke nødvendigvis. I en høyesterettsdom avsagt i fjor høst (mener jeg) ble en far fratatt samværsretten til et barn pga meget høyt konfliktnivå med mor. Er vedkommende fratatt omsorgen i fylkesnemnda må vilkårene i barnevernloven § 4-12 være oppfylte. At fedre blir fratatt samværsrett er da virkelig ikke en unormal sak her i landet. Men at en mor blir det er ganske unormalt og tyder på noe alvorlig. Anonymous poster hash: ab69e...d8b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #6 Skrevet 26. desember 2014 La det gå. Hun vil ikke dele det med deg. Svelg nysgjerrigheten og gå videre. Signerer denne. Vi andre kan bare spekulere. Den typen saker er i tillegg unntatt offentligheten både mht hovedforhandling og dom, av hensyn til privatlivets fred.Anonymous poster hash: 8ff9d...38e 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #7 Skrevet 26. desember 2014 Hva som lå til grunne for dommen i min bekjents spesifikke sak er ikke interessant for meg. Hun får selv velge om hun ønsker å fortelle meg det selv. Min interesse er på generelt grunnlag, altså hva skal til for at en forelder fratas foreldreretten. Anonymous poster hash: 68fc6...11d
Sylvari Skrevet 26. desember 2014 #8 Skrevet 26. desember 2014 Veldig veldig mye, BV gjør mye for at barnet skal få være med foreldrene sine, men om det rett og slett ikke er forsvalig så må de ta barnet vekk, og det er ikke noe BV gjør med lett hjerte. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #9 Skrevet 26. desember 2014 Spør og grav videre, dette må vi komme til bunns i. Hold oss oppdatert. Anonymous poster hash: 97805...f73 3
Piri Formis Skrevet 26. desember 2014 #10 Skrevet 26. desember 2014 Er det en barnefordelingssak eller en barnevernsak? To forskjellige ting. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #11 Skrevet 26. desember 2014 Barnefordelingssak. Far tok ut tiltale mot mor. Anonymous poster hash: 68fc6...11d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #12 Skrevet 26. desember 2014 Veldig veldig mye, BV gjør mye for at barnet skal få være med foreldrene sine, men om det rett og slett ikke er forsvalig så må de ta barnet vekk, og det er ikke noe BV gjør med lett hjerte. Hvem har nevnt barnevern? En far (?) har mistet samværsretten - da er det vel mor som har ansvaret - og ikke barnevern?!! Nysgjerrig på hva konkret som går inn under "høyt konfliktnivå"? Veldig vag og vid betegnelse.Anonymous poster hash: 0569d...91f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #13 Skrevet 26. desember 2014 Far til mitt barn ble fradømt foreldreansvar og samværsretten. Bakgrunnen for det var mishandling av barnet. Først fikk han en dom for mishandling av meg. Da han slapp ut etter 2 år i fengsel fikk jeg ikke medhold på å nekte samvær. Det gikk som det gikk og far ble arrestert for mishandling av barnet:( Han fikk fengsel for det også og da han slapp trakk han meg for retten fordi han ville ha samvær igjen. Endte med at han ble fradømt alt. I ettertid har både jeg og barnet fått voldsoffererstatning, men jeg er bortsatt noe bitter på systemet som tvang barnet til en voldelig far. I dag lever vi på hemmelig adresse og har voldsalarm. Min erfaring er at det skal MYE til Anonymous poster hash: bb074...fb5
Gjest Zeitgeist Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 http://www.udiregelverk.no/no/rettskilder/underrettsavgjorelser/le-2012-162086/
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Far til mitt barn ble fradømt foreldreansvar og samværsretten. Bakgrunnen for det var mishandling av barnet. Først fikk han en dom for mishandling av meg. Da han slapp ut etter 2 år i fengsel fikk jeg ikke medhold på å nekte samvær. Det gikk som det gikk og far ble arrestert for mishandling av barnet:( Han fikk fengsel for det også og da han slapp trakk han meg for retten fordi han ville ha samvær igjen. Endte med at han ble fradømt alt. I ettertid har både jeg og barnet fått voldsoffererstatning, men jeg er bortsatt noe bitter på systemet som tvang barnet til en voldelig far. I dag lever vi på hemmelig adresse og har voldsalarm. Min erfaring er at det skal MYE til Anonymous poster hash: bb074...fb5 Jøss...utrolig at slike folk (menn) finnes blant oss i samfunnet! Men si meg...for at domstoler skal kunne dømme noen for vold må de vel ha bevis? Hvordan er det mulig, med bevis?Anonymous poster hash: 0569d...91f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Far til mitt barn ble fradømt foreldreansvar og samværsretten. Bakgrunnen for det var mishandling av barnet. Først fikk han en dom for mishandling av meg. Da han slapp ut etter 2 år i fengsel fikk jeg ikke medhold på å nekte samvær. Det gikk som det gikk og far ble arrestert for mishandling av barnet:( Han fikk fengsel for det også og da han slapp trakk han meg for retten fordi han ville ha samvær igjen. Endte med at han ble fradømt alt. I ettertid har både jeg og barnet fått voldsoffererstatning, men jeg er bortsatt noe bitter på systemet som tvang barnet til en voldelig far. I dag lever vi på hemmelig adresse og har voldsalarm. Min erfaring er at det skal MYE til Anonymous poster hash: bb074...fb5 HELT UTROLIG at norske systemet ikke gjør NOE når en far blir dømt for vold mot moren: stakkars barnet må LIDE FØRST også kan faren dømmes?! Dette ville ikke ha skjedd i Finland, UK, Tyskland eller USA!Anonymous poster hash: 0569d...91f 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 Jøss...utrolig at slike folk (menn) finnes blant oss i samfunnet! Men si meg...for at domstoler skal kunne dømme noen for vold må de vel ha bevis? Hvordan er det mulig, med bevis?Anonymous poster hash: 0569d...91f Han ble først dømt for vold mot meg og fikk fengsel for det (2år). Men ettersom han da ikke hadde mishandlet barnet så fikk han samvær. Retten kunne ikke si at selv om han var voldelig mot meg så ville han være voldelig mot barnet. Derfor fikk han samvær. Det er å gamble med barns liv og barnet ble utsatt for vold under samvær med far. Etter en dom på det forholdet og etter endt soning mistet han i en ny rettssak foreldrerett og samværsretten. Alt han fikk fengsel for kunne bevises. Anonymous poster hash: bb074...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Han ble først dømt for vold mot meg og fikk fengsel for det (2år). Men ettersom han da ikke hadde mishandlet barnet så fikk han samvær. Retten kunne ikke si at selv om han var voldelig mot meg så ville han være voldelig mot barnet. Derfor fikk han samvær. Det er å gamble med barns liv og barnet ble utsatt for vold under samvær med far. Etter en dom på det forholdet og etter endt soning mistet han i en ny rettssak foreldrerett og samværsretten. Alt han fikk fengsel for kunne bevises. Anonymous poster hash: bb074...fb5 Forstår...men ble litt nysgjerrig på hvordan man beviser slikt i Norge-har nemlig hørt at slikt ikke er mot å bevise og derfor blir så få dømt. Skremmende at slike menn finnes! Anonymous poster hash: 0569d...91f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #19 Skrevet 26. desember 2014 Forstår...men ble litt nysgjerrig på hvordan man beviser slikt i Norge-har nemlig hørt at slikt ikke er mot å bevise og derfor blir så få dømt. Skremmende at slike menn finnes! Anonymous poster hash: 0569d...91f Hva som ikke kan bevises? Familievold? Det er ikke lett og mitt beste bevis var et vitne. En taxisjåfør som plukket meg opp utenfor leiligheten. Jeg var blodig og forslått. Han hjalp meg og han hentet barnet, som da var baby, i leiligheten og han så også blodet i leiligheten. Videre hadde jeg epikriser fra lege og sykehus som var forenelig med mine forklaringer. Men det er sant at få blir dømt. Ofte blir det ord mot ord og hadde jeg ikke hatt barn tror jeg ikke jeg ville klart å stå i det. Anmeldelse, undersøkelser, politi og rettssak. Det var jævlig og krevende. Anonymous poster hash: bb074...fb5
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Jeg mener at en forelder som er voldelig mot den andre forelderen bør ha samvær med barn(a) sine under tilsyn - man kan ikke spille med spesielt små barns liv og vente på beviselige forhold når forelderen har bevist partnervold allerede. Hva som skal til? Fradømt samværsrett og foreldrerett skal litt til. Jeg håper at det var rett i dette tilfellet og ikke manipulasjon og misbruk av sakkyndige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå