Gå til innhold

Fjerne røyklukt ved brann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en del dyre klær som har vært i samme leilighet som brann. De lukter forferdelig. Noen er dyre og spesielt ullgensere ønsker jeg tips til å fjerne lukt. Har vasket klærne tre ganger men de lukter enda. Hvordan fjerner jeg den grusomme lukten? Ønsker ikke å erstatte røyklukt med eddiklukt..

På forhånd takk for svar. :)

Skrevet

Heng de ut til lufting et par dager

Anonymous poster hash: b9aab...b1a
Skrevet

Vi snakker sterk røyklukt.

Andre tips? :)

Skrevet

Vi snakker sterk røyklukt.

Andre tips? :)

Ja, det gjør jeg også. Hadde samme problemet da vi hadde pipebrann for noen år siden. Masse ullklær, kåper ol som luktet.....høgg....

Hang de ut 2-3 dager, ingen lukt etter det. Var mye vind det året også, så hjalp mye

Anonymous poster hash: b9aab...b1a

Skrevet

Hei

Ja det går bra om det ikke er mange minus, klærne fryser til is. Vil gjerne prøve flere ting.

På forhånd takk for svar. :)

Skrevet

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8230001731

Anbefaler deg denne boken. Kan lånes på bibliotek, evt ved at ditt lokale bibliotek låner den inn fra noen som har den.

Du kan bare glemme å bruke krefter og tid på å få røykelukten bort. Snakker du med mennesker som har opplevd brann og tatt vare på ting så vil du få samme svar, lukten går ikke bort, det meste må gjenskaffes. Kjøper du nye klær og går med i kombinasjon med de som er røykskadet så smitter dette over på samme måte som når det ligger i skap og skuffer sammen.

Du vil og kunne få uheldige assosiasjoner tilbake til brannen dersom du kjenner røyklukt i fremtiden. Av den grunn bør du og kvitte deg med det som lukter.

Forsikringsselskapet dekker vel skade på alt av innbo med fradrag?

Beklager å måtte skuffe deg, jeg vet hvordan du har det.

Anonymous poster hash: edcbb...f9c

Skrevet

Eg har heilt andre røysnler frå brann - lukta går vekk, men det tek lang tid. Få forsikringsselskapet til å punge ut for ozonhandsaming, det funkar. Eller la det berre ta tid.

Skrevet

Eg har heilt andre røysnler frå brann - lukta går vekk, men det tek lang tid. Få forsikringsselskapet til å punge ut for ozonhandsaming, det funkar. Eller la det berre ta tid.

Ozonbehandling er et av temaene i boka det er vist til over. Det regnes av fagfolkene som har skrevet boka som både helseskadelig løsning og en ganske naiv måte å tro at man løser problemet på.

Og det koster mye mer enn å kjøpe nytt, totalt sett.

Skrevet

Hei

Jeg har hørt om ozonbehandling.

Hva koster ozonbehandling og hvorfor er det skadelig?

Skrevet

Hei

Jeg har hørt om ozonbehandling.

Hva koster ozonbehandling og hvorfor er det skadelig?

Vet ikke hva ozonbehandling koster. Men mangfoldige tusen og uten garanti for at problemet blir løst, og på eget ansvar i forhold til skader på materialer. De som driver med ozonbehandling regnes

som mindre seriøse.

Men om du leser i boka vil du se erfaringen til en familie som etter brann fikk boligen sin ozonbehandlet med alt innbo etter brann. Boka tar for seg ulike løsninger og problemstillinger, man ikke

tenker på når en står i situasjonen etter brann eller vannskade.

Skrevet

Trodde dette gikk på forsikringen din også. Det gikk på min da jeg hadde brann.

Anonymous poster hash: 5f1a8...c22
Skrevet

Selv om flere her sier at lukten ikke vil bli borte ved grundig lufting, kan det vel ikke skade å prøve?

Jeg hadde et flott, dyrt ullteppe som luktet grusomt etter at det ved en feiltakelse ble liggende i garasjen sammen med oljefiller og annet søl. Lukten gikk ikke bort ved vanlig vask. Jeg sprayet det med en vann+eddik blanding. Og gjentok behandlingen hver dag mens teppet hang ute. Etter 5 dager var lukten helt borte. Teppet er fremdeles i bruk, og lukter helt fint.

Anonymous poster hash: 89958...a04
Skrevet

Selv om flere her sier at lukten ikke vil bli borte ved grundig lufting, kan det vel ikke skade å prøve? Jeg hadde et flott, dyrt ullteppe som luktet grusomt etter at det ved en feiltakelse ble liggende i garasjen sammen med oljefiller og annet søl. Lukten gikk ikke bort ved vanlig vask. Jeg sprayet det med en vann+eddik blanding. Og gjentok behandlingen hver dag mens teppet hang ute. Etter 5 dager var lukten helt borte. Teppet er

fremdeles i bruk, og lukter helt fint. Anonymous poster hash:

89958...a04

Vesentlig stor, stor forskjell på de gassene, MVOC ene som kommer og setter seg i materialer som har vært i brann og ting som har blitt utsatt for andre lettere belastninger og lukter.

Gasser og annet etter en brann er i tillegg helseskadelige å puste inn og bør dermed begrenses hva man tar inn i ny bolig.

En ozonbehandling spalter disse "luktstoffene" ned i mindre komponenter uten å fjerne dem. Det blir som å si at knust glass ikke er farlig når det blir knust i små nok biter. I et forsøk på gjøre dette forståelig for allmuen.

Hadde det funnets en enkel og trygg måte å fjerne brannlukt på ville forsikringsselskapene ikke akseptert at noe eller noen fikk kjøpe noe som helst nytt. De forvalter tross alt forsikringstakernes penger til beste for alle.

Det blir helt tåpelig å lese at det skader ikke å prøve, og jeg har fått høre den kommentaren og. Har på lik linje med mange andre prøvd en rekke råd for å få fjernet lukt, men ingenting nytter. Ting har hengt ute i flere år og lukter når det kommer inn i varmen.

Forsikringsselskaper dekker ikke dersom man selv eller andre er skyld i at det har begynt å brenne eller man ikke har forsikring.

Skrevet

Hei

Noen ting får lukt 100% vekk ved mange skyllevann med såpeoppløsning/vanlig vaskepulver har jeg nå erfart. Hvite ting en blanding av vanish og vaskepulver i flere omganger.

Ull har jeg lagt i flere runder med ullvaskemiddel og vanlig vaskepulver. Har fått bort ca 60 % og fortsetter å vaske.

Etterpå henger jeg ut på snor selv om det er desember. Følger fortsatt tråden..

Solstrålemamma

Skrevet

Hei

Noen ting får lukt 100% vekk ved mange skyllevann med såpeoppløsning/vanlig vaskepulver har jeg nå erfart. Hvite ting en blanding av vanish og vaskepulver i flere omganger.

Ull har jeg lagt i flere runder med ullvaskemiddel og vanlig vaskepulver. Har fått bort ca 60 % og fortsetter å vaske.

Etterpå henger jeg ut på snor selv om det er desember. Følger

fortsatt tråden..

Solstrålemamma

Lar du ting ligge i romteperatur i mer enn 3 uker uten å bruke det så kommer lukten tilbake.

Du lan sende en mail til pegasuslab.se, evt se hva de nå har av oppdatert info på sidene sine.

Skrevet

Det er mogleg ozonhansaming er dyrt, men så lenge forsikringsselskapet betalar er det greitt for meg! :-) Ozonhandsaminga vi fekk på tinga våre var organisert frå forsikringsselskapet også, så då er vel truleg heile forsikringsselskapet vårt useriøst, då. Det er greitt det også. Eg synest det er litt merkeleg å slå bombastisk fast at alt byrjar å lukte att når fleire her kan stadfeste at det blir heilt luktfritt etter ei stund. Ikkje minst er det ikkje alt ein KAN få kjøpt att, ein del av det vi hadde var heilt unike ting, arvegods etc.

Vidare: ein del av kleda var slik at forsikringsfolka sa at dette kan du berre gløyme, lukta går ikkje vekk. Men eg har på meg ein ullgenser nett no som eg berre vaska, og så var han heilt fin. Far min hadde ein frakk som vi i første rekkje gav opp, men det gjekk å redde den også, sjølv om han hang ute i vekesvis.

Det er jo dessutan slik at kleda er jo øydelagde no når dei stinkar, så då er det jo berre å prøve, sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...