Gå til innhold

Små-problemer med Audi80


keiane

Anbefalte innlegg

Har en Audi 80 fra 1993 stasjonsvogn, 1,8 eller 2,0. Den har noen småproblemer, og lurer på om noen her inne kanskje kan hjelpe.

1. Får ikke opp bagasjerommet. Lurer på om det kan ha gått i vranglås. Får til å stappe inn nøkkelen og vri rundt, men virker ikke som den tar.

2. Bilen smeller litt til av og til. Det virker som at gassen "glipper" litt av og til, før den bokstavelig talt smeller til igjen. Noen mente det kunne være luftmengdemåleren. Har skiftet den, men har ikke blitt veldig mye bedre.

3. Km-telleren har stoppet, noen tips for å få den til å gå igjen?

Ser frem til gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper at det rett og slett er låsesylinderen som er ødelagt av tidens tann.

Bilen er vel for gammel til å ha elektrisk åpning, så det utelukker nok elfeil i ledningsnett....

Nr 2 høres ut som coil. Hvis du får fuktighet på coil pleier den å fuske slik. Tørk opp evt fuktighet før du kjøper ny. Kan være morkne tennpluggledninger også.

Angående kmteller. Sjekk først om sikringen er hel og fin. Hvis den er det kan det være vaieren som har røket. Den er vel koblet ned på girkassa di....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det rett og slett er låsesylinderen som er ødelagt av tidens tann.

Bilen er vel for gammel til å ha elektrisk åpning, så det utelukker nok elfeil i ledningsnett....

Nr 2 høres ut som coil. Hvis du får fuktighet på coil pleier den å fuske slik. Tørk opp evt fuktighet før du kjøper ny. Kan være morkne tennpluggledninger også.

Angående kmteller. Sjekk først om sikringen er hel og fin. Hvis den er det kan det være vaieren som har røket. Den er vel koblet ned på girkassa di....

1. Er det dyrt med ny låssylinder? Har sentrallås på den (ikke trådløs naturlig nok). Før den ble ødelagt, så smalt jeg den litt hardt igjen. Det er nok vesentlig.

2. Coilen blé skiftet for ca 9 mnd siden, og det ble nok litt bedre etter det. Vet ikke om det er en sammenheng, men når det er lite olje på bilen er det mindre av fuskingen enn om det er normal mengde. Tennpluggene har jeg ikke skiftet på en stund, så de vet jeg er litt dårlige. Ledningene vet jeg ikke.

3. Den teller en km nå og da, så på et år kjører jeg kanskje 5-10km (ifølge måleren). Da kan vel ikke vaieren være helt ødelagt? Er dårlig sikring mer sannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at VW ikke er så flinke til å tilby reservedeler på eldre modeller, men den låsesylinderen sitter sikkert i haugevis av modeller. Sjekk med norsk bildelsenter i Lier f.eks...

Det kan jo hende sylinderen bare har løsnet fra et stag slik at den ikke tar tak når du låser. Du får demontere interiøret i bakluka og ta en titt før du kjøper ny del evt.

Det kan hende du har lekkasje i toppdekselspakningen, slik at olje kommer ned i tennpluggene. Jo mer olje på motor, jo mer lekkasje vil det bli....

Bytt den lille pakningen hvis plugghullene er fulle av olje. Og tørk selvfølgelig pluggene hvis de er klissvåte....

Angående teller får du bare bytte sikring først, og funker ikke det får du bytte vaier...

Endret av Aule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...