Gå til innhold

"Lappen": Hva innebærer hvert trinn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å lage ei sjekkliste til hvert trinn til "lappen" slik at jeg lett kan se hva jeg har vært gjennom ++. Det står en kort beskrivelse av hvert trinn, men jeg vil gjerne ha det litt mer konkret enn "beherske kjøretøyet" og "forstå trafikk". Noen som kan hjelpe meg?

Anonymous poster hash: a212b...7de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at dette kan være litt vanskelig å sette seg inn i når en skal begynne å ta lappen, men når en starter, går det veldig fint av seg selv, og sjekkliste er i den forstand ikke nødvendig.:) Om du ønsker å bli bedre kjent med de ulike trinnene, kan du snakke med kjørelærer som er veldig flinke til å forklare på en mer praktisk måte, slik at en enklere kan sette seg inn i det.

Masse lykke til med opplæring, og gled deg til å få lappen. Husk at det er en liten utdannelse i seg selv, da flere yrker søker ansatte som har førerkortet ;)

Anonymous poster hash: 2e82e...437
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg får nok gjøre som du sier og spørre kjørelærer etter nyttår. Liker bare veldig godt å ha kontroll over ting ;)

Anonymous poster hash: 58f1b...0ac
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg får nok gjøre som du sier og spørre kjørelærer etter nyttår. Liker bare veldig godt å ha kontroll over ting ;)Anonymous poster hash: 58f1b...0ac

Skaff deg teoriboke og åpne den og les. Det står enkelt forklart tidlig i boken. Hele teoriboken bør du og lese igjennom minst en gang før du begynner å øvelseskjøre.

Teori og praksis henger nøye sammen. Kan du ikke teorien på fingrene så har du og alle andre ingenting i trafikke å gjøre.

Hilsen en trafikkskadet.

Anonymous poster hash: 7cf5b...670

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg får nok gjøre som du sier og spørre kjørelærer etter nyttår. Liker bare veldig godt å ha kontroll over ting ;)

Kan du dele denne trinn-for-trinn-lista når du har den? Er 18 selv og har ikke engang begynt på hverken teori eller øvelseskjøring. Må komme igang, så får vel kjøpe meg denne teoriboka.

Anonymous poster hash: 6e313...ec1

Skrevet

Kan du dele denne trinn-for-trinn-lista når du har den? Er 18 selv og har ikke engang begynt på hverken teori eller øvelseskjøring. Må komme igang, så får vel kjøpe meg denne teoriboka. Anonymous poster hash: 6e313...ec1

Hvorfor skal vi bruke tid på å skrive av noe du må og kan lese deg til i teoriboka? !

Anonymous poster hash: 7cf5b...670

Skrevet

Jeg tenkte mer på hvordan selve prosessen er med teorieksamen og hvordan den praktiske prøven foregår.

Anonymous poster hash: 6e313...ec1
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du lurer på TS! Jeg funderte på det samme før jeg startet, og det hjalp egentlig ikke å lese om trinnene.

Man starter da med trafikalt grunnkurs og mørkekjøring. Jeg tok dette for maaange år siden, så jeg husker ikke hva som skjedde der. Dette er jo trinn 1.

Trinn 2 handlet for meg om å kunne starte/stoppe, gire, akselerasjon, bakkestart, og litt blikkøvelse/rattgrep. Det grunnleggende. Jeg startet på en øde landeveg. Fikk prøvd meg litt frem med bilen, øve på giring og bakkestart. Det beste var å få øvd på en rolig stopp og behagelig begynnelse. Jeg skulle se for meg hvordan det var å stoppe og starte ved lyskryss. Her i byen er det veldig mange lyskryss og læreren min sa han ikke tok sjangsen på å dra med elever ut i byen som ikke kunne stoppe og starte skikkelig. Det tok ikke lange tiden før dette trinnet var over for meg.

Sakte begynte vi å kjøre mot byen, gjennom alle lyskryssene for å få dette skikkelig inn. Riktig bruk av gir og bra akserelasjon var viktig å øve på.

Deretter øvde jeg på rundkjøringer.

Så begynte vi å ta oss noen turer med andre typer lyskryss, f.eks vikeplikt når man skal til venstre i et lyskryss.

Så var det tid for å komme seg inn i tykkeste byen. Øvde MYE på høyreregelen, se etter skilt(innkjøring forbudt og enveiskjørte gater), riktig fartsavpassning inn mot kryss og ikke minst FOTGJENGERE. Mye fokus på riktig se-teknikk.

Hadde vel glattkjlring omtrent her. Tok ca 6 timer og jeg byttet på kjøringen med en annen elev på en glatt bane. Fikk se hvordan bilen reagerte på diverse måter, f.eks hvis man skrudde av hjelpemidler og sånt.

Så tok vi noen runder hvor vi gikk gjennom spesielle lyskryss (f.eks ved kjøring til venstre hvor man får to vikepliktstopp). Og generelt bare øving på hele trafikkbildet.

Hver time øvde vi også på rygging/parkering.

Jeg hadde en dobbeltime hvor jeg sammen med en annen elev og en annen kjøreskole øvde på forbikjøring.

Veiledningstimene var "vanlige" kjøretimer hvor jeg nå bare skulle kjøre hvor læreren sa.

Jeg tok teorien ganske tidlig slik at læreren fikk meldt meg opp til oppkjøring bare ca en måned etter at jeg startet å kjøre.

Så hadde jeg da langkjøring til slutt. Hadde da to timer teori første dagen, 5 t kjøring andre dagen og 4 t kjøring siste dagen. Da kjørte vi bare mye landeveg og by rett og slett. Hadde til slutt en oppsummering og gjennomgang av sikkerhetskontrollen. Dette var da en uke før min oppkjøring.

Hadde oppvarmingstime før førerprøven, gikk sånn høvelig bra. Selve prøven var helt ok syns jeg, jeg fikk nå lappen den dagen hvertfall:) Var bare en kjøretur med en fyr ved siden av meg. Helt greit det.

Jeg hadde ingen å øvelseskjøre med, tok 3 mnd fra jeg startet til jeg hadde lappen å hånda.

Vet ikke om deet var noe slikt du ønsket p vite TS, men det var nå dette jeg kunne huske jeg var gjennom under opplæringen min. Andre kjøreskoler kan ha noe annet type opplegg, men alle skal nå uansett lære det som står i læreplanen.

Anonymous poster hash: c3cc0...701

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle! Læreplanen sto ikke i teoriboka (delt inn etter tema, men ikke hvert konkret mål), men jeg kom frem til den etter leting på kjøreskolens sider.Jeg har avtalt å gå gjennom læreplanen med kjørelærer ved neste kjøretime slik at jeg vet hva alt innebærer osv. Spent på å komme i gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...