AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Jeg kan ingenting om speilrefleks, men jeg har hatt nikon D3100 i snart to år. Jeg vil kjøpe meg et objekt som kan zoome, og et som gir meg bra bilder av store områder som for eksempel himmelen. Er det noen som har noen anbefalinger? Anonymous poster hash: 52b00...664
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #2 Skrevet 26. desember 2014 Hvis du vil ha et all-round objektiv som både kan brukes til nær- så vel som avstandsbilder, så ville jeg ha satset på feks. 18-300mm Nikon objektiv. Da trenger du ikke å skifte objektiv underveis hvis du står og fotograferer en blomst, og får øye på en fugl som flyr oppe på himmelen. Da er det bare å endre litt på innstillingene før du forsetter å knipse i vei Jeg tror ihvertfall at Nikon kommer med objektiver med den zoom-lengden. Sjekk ut prisguiden.no for å sammenligne prisene hos de ulike forhandlerne, og ta deg gjerne en tur innom nærmeste fotobutikk for å teste ut. Det er lov uten at du dermed må bestemme deg der og da. Ta med deg kameraet ditt, og sjekk ut hvordan de ulike linsene fungerer. For å ta bilder av store områder, så ville jeg ha satset på et vidvinkel-objektiv. Kanskje 24mm, 28mm eller hva med 85mm?. Disse koster nok litt mer enn zoom-linsen, men er altså gode å ha hvis du skal fotografere i studio, foreksempel. Hvis du noengang har sett boligannonser, så er mange av disse bildene tatt med et vidvinkel-objektiv. Et slikt objektiv får med mer av rommet enn mange andre objektiver selv om en god fotograf kan få til det meste. Fast-objektivene slipper inn mer lys, slik at du ikke trenger å gå så høyt opp på ISO-innstillingene på kameraet ditt når du fotograferer i litt dårlig lys. Og av den grunn så er de kanskje mer verdt å investere i, også. Zoom-linsen er nyttig å ha hvis du skal på ferie, og trenger å kunne fotografere det meste uten å måtte bytte objektiver på kameraet ditt underveis. Et veldig typisk all-round-objektiv. Vidvinkel-objektiver/Fast-objektiver kan også brukes som et all-round-objektiv så lenge du ikke tenker at du skal klare å ta et bilde av en rødspette fra flere hundre meters avstand. Det er for det meste de enorme lys-mulighetene som gjør vidvinkel/fastobjektivene så attraktive. Anonymous poster hash: 649c4...fd3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå