mbt Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 For ca 7-8 dager siden kjente jeg noe ubehag i halsen, dette har bare blitt verre til det igår og idag har vært skikkelig vondt. Fra i går av har også allmenntilstanden vært dårlig; rennende nese, hodepine og feber. Det som bekymrer meg litt er at jeg aldri har hatt sånn type vondt i halsen før, det sitter langt ned på høyre side og stikker veldig ved svelging, åpning av kjeven osv. Føles litt hovent ut også, men ser ikke noe nevneverdig verken inni eller utenpå halsen. Mye slim. Noen som vet hva dette er? Og er dette noe man kan kontakte legevakten med? Går sjelden til legen, pleier og la ting gå over av seg selv, og er ikke for å kontakte legevakten for "småting" men synes det har vart veldig lenge nå. Hadde kontaktet fastlege, men de er vel ikke på plass før på mandag igjen.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Jeg er 25 og gjorde det en gang. Hadde aldri vært hos fastlegen før, pleide å være frisk og rask. Ble forkjølet, så vondt i halsen at jeg ikke klarte å svelge, besvimte hele tiden og var syk 1 måned og borte fra alt obligatorisk på studiet. Klarte ikke komme meg ut av senga for å kjøpe mat eller for å ta bussen til fastlegen, men bor ved siden av legevakten, så stavret meg inn dit. Ble totalt avvist. De sa bare i skranken at jeg skulle dra til fastlegen. Jeg sa jeg ikke visste hvem det var, så de fant det ut. Anonymous poster hash: 89cb7...bdc
mbt Skrevet 25. desember 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. desember 2014 Jeg er 25 og gjorde det en gang. Hadde aldri vært hos fastlegen før, pleide å være frisk og rask.Ble forkjølet, så vondt i halsen at jeg ikke klarte å svelge, besvimte hele tiden og var syk 1 måned og borte fra alt obligatorisk på studiet. Klarte ikke komme meg ut av senga for å kjøpe mat eller for å ta bussen til fastlegen, men bor ved siden av legevakten, så stavret meg inn dit.Ble totalt avvist. De sa bare i skranken at jeg skulle dra til fastlegen. Jeg sa jeg ikke visste hvem det var, så de fant det ut. Anonymous poster hash: 89cb7...bdc Huff! Men det er vel ikke forkjølelser og sånn som står øverst på prioriteringslisten nei. Har vært masse på legevakten med pusteproblemer i forbindelse med astma, men det blir jo noe veldig annet. Det hjalp litt på halsen med et par knuste paracet, så ser hvertfall an til imorgen typisk at man skal bli syk midt i jula
Gjest RompeRusk Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 Er det halsbetennelse går det nesten alltid over av seg selv uansett. I beste fall kan du få antibiotika som begynner å virke etter noen dager.. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Det høres jo litt ut som streptokokker... Jeg har vært på legevakta med det flere ganger, og aldri blitt avvist. Det er jo såpass vondt, at å gå rudt med det i dagesvis ikke funker noe serlig. Så jeg hadde nok tatt turen dit, i hverfall nå som fastlegen er stengt. Anonymous poster hash: ea7f7...50b 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Høres ut som en grundig forkjølelse. Tiden er det eneste som leger den slags. Hold deg i ro om du ikke trenger sykemelding. Ingen ønsker å bli smittet. God bedring.Anonymous poster hash: 7eecd...47a 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Paracet (full dose, gjerne også ibux), varm te med honning og holde sengen. Tar noen dager, så blir du bedre. Er det streptokokker, kan du få antibiotika, da må du til fastlegen. Legevakten har nok mer alvorlige saker å ta enn halsbetennelser. Anonymous poster hash: bed3a...685
mbt Skrevet 25. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 25. desember 2014 Takk for alle innspill! Jeg tror ikke det er streptokokker altså, har ikke hatt det siden jeg var liten, men pleier det ikke bli belegg/blemmer bak i svelget? Kan ikke ta ibux pga astma, men har tatt full dose paracet nå igjen har heldigvis fri fra jobb i romjulen, så får bare holde meg her jeg er - godt plantet under dyna! Så får jeg heller vurdere legevakt igjen om det skulle bli ennå verre de nærmeste dagene.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Streptokokker bør behandles fordi det kan utvikle seg til byller i halsen. Men streptokokker er godt synlig i de fleste tilfeller, dvs hovne mandler og mye gul/hvitt puss på mandlene og den delen av halsen som man ser. Er bare å se inn munnen med en lommelykt. I tillegg klarer man som regel ikke å spise eller drikke, selv sitt eget spytt kan være smertefult å svelge. Man får "potetstemme" el hva det kalles. Jeg pleier alltid å slite med å få i meg antibiotika pga smertene i halsen. Og høy feber og høy crp. Er absolutt en grunn for legevakten da. Men det finnes helt klart streptokokk-halsbetennelser med mindre symptomer. Og flere andre halsbetennelser. Det du TS har høres mer ut som en kraftig forkjølelse, siden paracet hjalp. Anonymous poster hash: 1feac...f21
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har det samme, tar det for å være forkjølelse og har overhodet ikke tenkt i de baner... Finnes det folk som går på legevakten for sånt rusk?! Anonymous poster hash: e087d...f55 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har det samme, tar det for å være forkjølelse og har overhodet ikke tenkt i de baner... Finnes det folk som går på legevakten for sånt rusk?! Anonymous poster hash: e087d...f55 Jeg har gjort det en gang. Er ikke rusk for min del, har halsbetennelse 4 ganger i året. Da jeg reiste på legevakten hadde jeg lagt strak ut i 5 dager, kunne verken snakke eller spise. 40 i feber, blir aldri frisk uten antibiotika. Til Ts, du kan jo ringe legevakten å høre om de har tid. Anonymous poster hash: ac6b4...368
mbt Skrevet 25. desember 2014 Forfatter #12 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har det samme, tar det for å være forkjølelse og har overhodet ikke tenkt i de baner... Finnes det folk som går på legevakten for sånt rusk?!Anonymous poster hash: e087d...f55 Blir litt kvasst når du ikke kjenner meg overhodet. Har forkjølelser og influensaer flere ganger i vinterhalvåret, er aldri hos legen og stort sett på skole/jobb uansett. Jeg vet hva en forkjølelse er, tro du meg Det jeg lurte på var jo egentlig om noen visste hva det i halsen kunne være - tenker da i banen halsbyll eller lignende som helst skal behandles med en gang. Siden jeg aldri har hatt sånn vondt før:)
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #13 Skrevet 25. desember 2014 Blir litt kvasst når du ikke kjenner meg overhodet. Har forkjølelser og influensaer flere ganger i vinterhalvåret, er aldri hos legen og stort sett på skole/jobb uansett. Jeg vet hva en forkjølelse er, tro du meg Det er ingen som har influensa flere ganger i året, tro du meg. Anonymous poster hash: 66d13...efb 7
For the ladies Skrevet 26. desember 2014 #14 Skrevet 26. desember 2014 Hørtes ut som hovne mandler, noe som ikke trenger å ha med halsbetennelse å gjøre. Eneste man trenger å følge med på er feberen som regel, noe mer enn det er det ikke. Er man skikkelig syk så får man i beste fall antibiotika eller pencilin, men tar noen dager før det begynner å ha effekt og. Febernedsettende er som regel det greieste hvis man vil vente det ut selv, da det er sjeldent bakterielt som krever medisinsk behandling. Rennende nese sier for meg en skikkelig forkjølelse med hovne mandler. Er man fornuftig og vil begrense/korte ned sykdomsperioden så snakker man med legevakt og kansje blir medisinert og da korter ned tiden syk. Men er du som meg så venter du det bare ut, da det verste som regel er over i løpet av noen dager. 1
Kosemose Skrevet 26. desember 2014 #15 Skrevet 26. desember 2014 Tråden er ryddet for personangrep Kosemose, mod
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Jeg er 25 og gjorde det en gang. Hadde aldri vært hos fastlegen før, pleide å være frisk og rask. Ble forkjølet, så vondt i halsen at jeg ikke klarte å svelge, besvimte hele tiden og var syk 1 måned og borte fra alt obligatorisk på studiet. Klarte ikke komme meg ut av senga for å kjøpe mat eller for å ta bussen til fastlegen, men bor ved siden av legevakten, så stavret meg inn dit. Ble totalt avvist. De sa bare i skranken at jeg skulle dra til fastlegen. Jeg sa jeg ikke visste hvem det var, så de fant det ut. Jeg har aldri blitt avvist av legevakten med videresendelse til fastlege. Ja, har kanskje måttet vente i fire timer, men har alltid fått hjelp om det har vært noe, med setning på at du har ... og må eventuelt til legevakten på mandag for å ... . Men vanligvis får jeg hjelpen jeg trenger der. Anonymous poster hash: 40c48...91f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #17 Skrevet 26. desember 2014 Du sier at du har rennende nese og at du ikke har noen hevelse verken inn- eller utvendig. Dette tyder på en virus-halsbetennelse, ikke streptokokker/bakteriell halsbetennelse. Legen kan ikke gi noen behandling for halsbetennelse som skyldes virus (bakterielle halsbetennelser kan behandles med antibiotika). Tipper at du vil føle deg mye bedre i løpet av få dager. Anonymous poster hash: 54530...629 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2014 #18 Skrevet 26. desember 2014 Ville ikke gått til legevakten med halsbetennelse med mindre almenntilstanden er dårlig (altså orker ikke annet enn å sove) og over 40 i feber. Ved slike virussymptomer du beskriver så kan de ikke hjelpe deg og det er unødvendig ressursbruk. God bedring!!Anonymous poster hash: 25572...7cd 1
mbt Skrevet 26. desember 2014 Forfatter #19 Skrevet 26. desember 2014 Feberen er mye lavere idag og bare det hjelper, så nå går det riktige veien 😄 ønsker alle en god jul videre ☺️ 2
Essie_ Skrevet 26. desember 2014 #20 Skrevet 26. desember 2014 Jeg har tidligere vært på legevakt for å få antibiotika mot streptokokkinfeksjon. Jeg visste godt hva det var, fordi jeg hadde det 6-7 ganger hver vinter frem til jeg fikk fjernet mandlene. Måtte få starte med antibiotika kjapt da mandlene var så store at jeg slet med å puste. Fikk også 40mg prednisolon over 3-4 dager for å få ned hevelsen. Følte meg godt ivaretatt, og de mente heller at jeg hadde ventet for lenge med å ta kontakt med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå