Gå til innhold

Hva hadde du gitt barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må først si at jeg så absolutt ikke er utakknemlig på mitt barns vegne, men jeg blir veldig nysgjerrig på noen menneskers tankegang når det gjelder valg av gaver.

Mitt barn har et spesielt interessefelt og andre ting betyr lite for han.

Alle i vår familie vet dette og det er ikke vanskelig å finne en gave som vil glede han. Men noen er fast bestemt på å prøve å endre barnet ved å kjøpe ting som barnet ikke interesserer seg for og som da bare vil ligge og slenge rundt her.

Jeg reagerer på dette fordi det er bortkasta penger og de kunne heller spart de pengene til noe nyttig for seg selv. At barnet får praktiske ting som klær osv er greit, men hvorfor må de kjøpe leker som barnet ikke kan bruke?

En i familien sa "ja, jeg vet han liker ****,

men jeg kjøpte noe annet jeg... Hehe... Håper han liker det da".

Og selvfølgelig likte han ikke det. Veldig fin gave, men ikke noe han kan ha bruk for eller interesserer seg for.

Hvis et barn du skal kjøpe gave til f.eks ikke bryr seg om noe annet enn dukker, ville du da kjøpt en lekebil til det barnet?

Når jeg kjøper gaver ønsker jeg jo å glede den jeg gir gaven til så jeg ville kjøpt noe den personen liker. Er ikke det normalt?

Anonymous poster hash: c90a5...c22

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må først si at jeg så absolutt ikke er utakknemlig på mitt barns vegne, men jeg blir veldig nysgjerrig på noen menneskers tankegang når det gjelder valg av gaver.

Mitt barn har et spesielt interessefelt og andre ting betyr lite for han.

Alle i vår familie vet dette og det er ikke vanskelig å finne en gave som vil glede han. Men noen er fast bestemt på å prøve å endre barnet ved å kjøpe ting som barnet ikke interesserer seg for og som da bare vil ligge og slenge rundt her.

Jeg reagerer på dette fordi det er bortkasta penger og de kunne heller spart de pengene til noe nyttig for seg selv. At barnet får praktiske ting som klær osv er greit, men hvorfor må de kjøpe leker som barnet ikke kan bruke?

En i familien sa "ja, jeg vet han liker ****,

men jeg kjøpte noe annet jeg... Hehe... Håper han liker det da".

Og selvfølgelig likte han ikke det. Veldig fin gave, men ikke noe han kan ha bruk for eller interesserer seg for.

Hvis et barn du skal kjøpe gave til f.eks ikke bryr seg om noe annet enn dukker, ville du da kjøpt en lekebil til det barnet?

Når jeg kjøper gaver ønsker jeg jo å glede den jeg gir gaven til så jeg ville kjøpt noe den personen liker. Er ikke det normalt?

Nei, du skal ikke påtvinge noen en interesse. Det vil da virke mot sin hensikt. Gaver er ment for å glede. Du kjøper ikke ei stringtruse til meg, for den kommer jeg ikke til å bruke. Det er tanken som teller, sies det, men hvor er tankene når går på butikken og kjøper ei stringtruse til meg? Du ville jeg skulle begynne å bruke stringtruse, sier du. Da vil det beste være å snakke om det først.

Det samme gjelder for barn. Hvis du vil at barnet skal like lego, så må du introdusere det til han på en annen måte enn en gave. Du kan låne lego og begynne å bygge lego i hans nærvær. Er han interessert kommer han bort til deg og vil bygge sammen med deg. Dere kan snakke om lego når dere er på lekebutikken, se på internett eller prate om det.

Selv er jeg ikke spesielt glad i gaver på julaften. Men barn bør få gaver de trenger eller har ønsket seg. Hvis barnet ditt ikke liker puslespill og du kjøper puslespill til han fordi du vil han skal få en bedre romforståelse, så blir gaven mer til deg enn til han, selv om du mener det i beste mening.

Som du sier, så vil gaver kun ligge å slenge hvis interessen ikke er der.

Skrevet

Jeg synes egentlig det kommer litt an på hvor snevert dette "interessefeltet" er. Hvis du har en unge som nekter å leke med noe annet enn Bratz eller Spiderman - og spesielt hvis den ungen har hengt seg fullstendig opp i denne interessen det siste året men tidligere lekte med "alt" - så skjønner jeg godt at slektninger ikke er så veldig ivrige på å gi akkurat det.

Man trenger jo ikke å ligge på valget mellom "dukke eller lekebil" allikevel, men om man for eksempel gir en 6-åring som elsker Bratz et lekesminkesett eller en boks med perler, så synes jeg ikke man har bommet så veldig eller at gaven er feil En utakknemlig unge som så for seg å få 20 Bratz-dukker den jula, derimot, kan nok finne på å klage på gaven, selv om hun kommer til å leke med den om en uke eller to.

Skrevet

Hadde mer på følelsen at barnet har en form for autisme.

Anonymous poster hash: b7f4f...332

• Liker 7
Skrevet

Hadde mer på følelsen at barnet har en form for autisme.

Anonymous poster hash: b7f4f...332

Ja, barnet har autismediagnose og det er nok grunnen til at han har problemer med ting som er utenfor interessefeltet sitt.

Må sies at interessefeltet ikke er veldig snevert. Det er kjøretøy han interesserer seg for så det er ikke vanskelig å finne noe som vil glede.

Han hadde blitt mye mer glad for en gave til jul som var f.eks en bil eller en traktor, enn om han får 20 gaver med diverse puslespill osv.

Verstingen når det gjelder gaver en ene bestemoren til barnet som har store problemer med å akseptere han for den han er. Hun kjøper gaver som hun mener vil glede Sååå mye fordi hun ser for seg at de kan leke sammen "sånn og sånn" også ender det bare opp i rabalder fordi barnet ikke har interesse og ikke forstår. En gang kjøpte hun brettspill som passer aldersgruppen til barnet, men Mtp at vårt barn har en utviklingsforstyrrelse så er han langt ifra å kunne spille slike spill. Det ville vært vanskelig nok for han alene,og det er kjempe utfordrende for han å ha samspill med andre.

hun prøver å få til det hun har sett for seg, da blir det stilt høye krav til barnet og ender dårlig. Så blir hun frustrert og det blir en dårlig opplevelse for de begge.

Hun vil ikke kjøpe noe i hans interessefelt fordi han "har så mye fra før", men da syns jeg det er like greit å ikke kjøpe noe for så lenge det ikke interesserer han eller kan brukes så er det bortkasta penger.

I år var det en tante som bestemte seg for å kjøpe noe som det er åpenlyst at barnet ikke kan bruke. Ikke bare fordi han ikke er interesser men også fordi det er noe som han garantert vil skade seg skikkelig på hvis han får leke selvstendig med det.

Jeg er en takknemlig person. Jeg ser at folk har gode tanker bak gavene, men når det gjelder barnet mitt og hans interesse så syns jeg det er rart at de prøver å endre han ved å gi noe han ikke kan eller vil bruke. Iallefall når de selv har sett hva som skjer når han får slike ting.

• Liker 5
Skrevet

Og det skal sies at en leke som passer inn i hans interessefelt har han glede av i laaaang tid. Han er veldig systematisk og passer godt på lekene sine. Får han en ny buss så må han ha den sammen med de andre han har fra før og han har enormt god hukommelse så han vet hvor han har ting og merker godt om vi har ryddet bort noe.

Så å kjøpe en lekebil til 100kr er mye mer verdifullt enn et puslespill til 100kr. Lekebilen vil gi glede hver dag i flere år, mens puslespillet vil være ødelagt etter en dag eller to/ eventuelt lagt bort for å spares til han kanskje en dag i fremtiden kan klare å bruke det.

Skrevet

Normalt kunne jeg nok kjøpt noe utenfor interesseområdet, dvs til en unge som elsket spiderman så kunne jeg kjøpt noe litt annet.

Men i dette tilfellet hvor det er en diagnose og det er utrolig mye som faller inn under kjøretøy så hadde det nok blitt en kul bil eller lignende.

Anonymous poster hash: 62070...2e0

• Liker 2
Gjest Klaveret
Skrevet

Bestemoren lærer forhåpentligvis etter hvert. Hun kan ikke ha skjønt hva en diagnose innen autismespekteret innebærer - og det er jo synd med tanke på hennes og barnebarnets relasjon.

Jeg hadde helt klart kjøpt en gave innen hans interessefelt - med mindre jeg visste om noe spesielt som ofte faller i smak hos barn med autisme (en del fellestrekk er det etter min erfaring) og som jeg trodde gutten ville like. Skader aldri å utvide horisonten (gjentar - om det er "faglig" grunnlag for å tr at han vil like det)

Skrevet

Til et barn med autisme ville jeg helt klart kjøpt noe innenfor interesse-feltet. Alternativt noe praktisk. Noe annet blir å kaste penger ut av vinduet.

Men til barn uten autisme ser jeg ikke noe galt i å kjøpe litt friere - så lenge man vet det ligger noe barnet ønsker seg også under treet. Har fått mye jeg som jeg ikke ønsket meg på julaften, som jeg likevel ble glad for.

• Liker 3
Skrevet

Bestemoren lærer forhåpentligvis etter hvert. Hun kan ikke ha skjønt hva en diagnose innen autismespekteret innebærer - og det er jo synd med tanke på hennes og barnebarnets relasjon.

Jeg hadde helt klart kjøpt en gave innen hans interessefelt - med mindre jeg visste om noe spesielt som ofte faller i smak hos barn med autisme (en del fellestrekk er det etter min erfaring) og som jeg trodde gutten ville like. Skader aldri å utvide horisonten (gjentar - om det er "faglig" grunnlag for å tr at han vil like det)

Det er jeg enig i og det er masse fine ting som ikke er kjøretøy som kan falle i smak. F.eks sanseleker. Timeglass av forskjellige typer, ting som snurrer, leker med lys osv.

Og leker til læring, men det er vanskelig å finne passende læringsleker i vanlig butikk.

Men de gavene han somregel får av bestemoren er ting som hun syns er koselig og mener kan være koselig å leke sammen med. Det fungerer aldri.

Har hatt henne med på pårørendekurs, snakket masse med henne om hva autisme er og hvordan de tenker (jeg er ikke ekspert, men begynner å bli veldig godt kjent med min sønn sin verden). Men hun vil ikke høre. Veldig synd for hun gjør det vanskelig for seg selv å bli kjent med han.

Hadde de ikke kjent gutten godt og visst at han er sånn så hadde jeg ikke reagert Mtp gavene, men jeg føler de med vilje kjøper noe som de vet han ikke vil like. For å vise oss at de ikke syns noe om at vi aksepeterer barnet slik han er. Ikke at de nødvendigvis mener det sånn, men sånn føles det.

Skrevet

Et barn med autisme ville fått det det var interessert i, men er barn uten autisme ville få en bok om noe helt annet foř å utvide horisonten.

Anonymous poster hash: 60050...4c6

• Liker 3
Skrevet

Hadde de ikke kjent gutten godt og visst at han er sånn så hadde jeg ikke reagert Mtp gavene, men jeg føler de med vilje kjøper noe som de vet han ikke vil like. For å vise oss at de ikke syns noe om at vi aksepeterer barnet slik han er. Ikke at de nødvendigvis mener det sånn, men sånn føles det.

De mener nok godt med å forsøke å introdusere barnet for nye ting og utvide horisonten hans. Kan du ikke legge bort gaver du vet ikke passer ham, og bytte dem?

Vi har en autist i familien, og det har vært en stressituasjon hver jul og bursdag fordi han ikke sier hva han ønsker seg, og blir åpenbart skuffet når gaven ikke faller i smak. Det hjelper ikke om det er riktig varekategori, for han kan synes det er bortkastede penger fordi han kunne fått tak i den billigere på nett osv.

Anonymous poster hash: 60cbc...d90

Skrevet

Det samme gjelder for barn. Hvis du vil at barnet skal like lego, så må du introdusere det til han på en annen måte enn en gave. Du kan låne lego og begynne å bygge lego i hans nærvær. Er han interessert kommer han bort til deg og vil bygge sammen med deg. Dere kan snakke om lego når dere er på lekebutikken, se på internett eller prate om det.

Normalen er at det går fint an å kjøpe mainstream leker til barn uten noen komplisert tilnærming.

Skrevet

De mener nok godt med å forsøke å introdusere barnet for nye ting og utvide horisonten hans. Kan du ikke legge bort gaver du vet ikke passer ham, og bytte dem?

Vi har en autist i familien, og det har vært en stressituasjon hver jul og bursdag fordi han ikke sier hva han ønsker seg, og blir åpenbart skuffet når gaven ikke faller i smak. Det hjelper ikke om det er riktig varekategori, for han kan synes det er bortkastede penger fordi han kunne fått tak i den billigere på nett osv.

De mener det nok godt, men når de selv har sett flere ganger at det ikke nytter så er det rart de fortsetter.

Når det gjelder å introdusere nytt så er det noe som må jobbes med over tid og det gjøres i samarbeid med bhg og spesialisthelsetjenesten. Da er det best at vi er med på å kjøpe inn nytt for å introdusere og lære han å leke med det.

Vi pleier å legge vekk ting han får som han ikke er klar for ennå, men det er ikke sånn at jeg har lyst å leie lagerplass til alle disse tinga. Det er jo også usikkert om han noen gang kommer seg til et slikt nivå.

En annen ting er at en slik innlæringsprosess er lang og fører til mye frustrasjon så det er dumt å begynne med å innføre nye typer leker på en dag som allerede er vanskelig for et sånt barn.

Vårt barn er fortsatt lite så han sjekker ikke priser på nett. Han har ikke språk så han kan ikke fortelle hva han ønsker seg. Men det er åpenlyst hva han vil bli glad for Mtp at han har vært over snittet interessert i kjøretøy siden han begynte å røre leker. Når vi blir spurt sier vi også det at kjøretøy er det som vil glede han.

Om han får en lekebil som han har fra før så blir han like glad for den som en han ikke har. Da vil han ha den sammen med den han hadde fra før.

Skal sies at han blir glad for andre typer leker også, men ikke klarer å bruke de funksjonelt. Da blir de enten fort ødelagt eller de blir liggende å slenge fordi han ikke klarer å leke med de. Kjøretøy er noe av det eneste han klarer å leke funksjonelt med.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt det du skrev på listen eller det barnet ba om. Har selv et familiemedlem med autismediagnose og jeg kjøper kun ting på listen for alt annet er bortkastet.

Gjest Olivia Benson
Skrevet

Jeg hadde kjøpt det som han interesserer seg for. En gave skal glede mottakeren, ikke giveren.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper det de ønsker seg, vitsen blir jo borte hvis jeg gir noe jeg mener de skal ha men som de overhodet ikke er interessert i. Det er jo de som skal ha det :)

Skrevet

Normalen er at det går fint an å kjøpe mainstream leker til barn uten noen komplisert tilnærming.

Det er ikke noe komplisert tilnærming.

Skrevet

Dette barnet har jeg lest om i flere tråder og det har gitt både nyttig lærdom og kunnskap. At bestemor og andre som omgåes barnet og kjenner barnet langt bedre enn en fremmed på et nettforum, ikke kan ha forståelse for barnets funksjonsnivå og å tilpasse gaver m.m. etter interresseområde og funksjonsnivå er ganske sjokkerende.

Kan dette ha en sammenheng med at folk ikke vil akseptere eller ikke forstå at barnet er "annerledes", og ikke kan tilpasse seg gavene, så gavene må tilpasses barnet?

Folk kjøper jo heller ikke klær i str. 12 år til en 2 åring fordi det kan ligge til barnet vokser inn i det, og da sikkert vil bruke det. Om 10 år er sikkert den fine gaven forlengst avlegs og blir aldri brukt. For å gi et eksempel som ikke er langt unna denne guttens ståsted.

Anonymous poster hash: dad92...2ff

• Liker 4
Skrevet

Dette barnet har jeg lest om i flere tråder og det har gitt både nyttig lærdom og kunnskap. At bestemor og andre som omgåes barnet og kjenner barnet langt bedre enn en fremmed på et nettforum, ikke kan ha forståelse for barnets funksjonsnivå og å tilpasse gaver m.m. etter interresseområde og funksjonsnivå er ganske sjokkerende.

Kan dette ha en sammenheng med at folk ikke vil akseptere eller ikke forstå at barnet er "annerledes", og ikke kan tilpasse seg gavene, så gavene må tilpasses barnet?

Folk kjøper jo heller ikke klær i str. 12 år til en 2 åring fordi det kan ligge til barnet vokser inn i det, og da sikkert vil bruke det. Om 10 år er sikkert den fine gaven forlengst avlegs og blir aldri brukt. For å gi et eksempel som ikke er langt unna denne guttens ståsted.Anonymous poster hash: dad92...2ff

Takk.

Jeg vet ikke hva som er grunnen til at de gjør dette. Føler kanskje de mener at vi "gir næring til autismen" når vi lar barnet ha sin interesse og at de tror det å gi han andre interesser kan fjerne autismen. Det går jo ikke an å "kurere" autisme og jeg har et fokus på at gutten min skal få gode opplevelser, gode minner og en fin oppvekst, til tross for sine utfordringer. Istedenfor å fokusere på de negative tingene så fokuserer jeg på alle de fine egenskapene som gutten min har som følge av sin diagnose. Det å gi han leker innen hans interesse hjelper han masse ift utvikling. Han lærer masse på egenhånd, han finner mer ro, han blir flinkere på å kommunisere, ha samspill med andre osv. at jeg lar han ha sin interesse gir oss også mye innblikk i hans gode egenskaper, som for eksempel det at han har kjempe god hukommelse, lager sine egne systemer osv. Det gir ikke bare barnet glede, det gir oss kjempe mye glede.

Jeg opprettet denne tråden med spørsmålet generelt. Derfor nevnte jeg ikke diagnosen. Jeg tenker også som deg, man gir ikke klær i str 12år til et barn på 2år. Si det er et barn uten autismediagnose, ville man gitt det barnet en barbie hvis han ønsket seg noe innen kategorien kjøretøy? Jeg ville valgt å gi barnet et kjøretøy fordi det har størst sannsynlighet for å glede barnet.

Når det gjelder autisme og gave som barnet ikke klarer å bruke pga forsinket utvikling (f.eks brettspill som barnet kanksje aldri vil klare å lære seg) så er det etter min mening nesten som å gi en sykkel til et barn med lammelser i beina. (Satt på spissen) ingen ville gjort det, men funksjonshemminger som ikke syntes på utsiden er det så utrolig lite forståelse for. Noe jeg syns er veldig trist.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...