Gå til innhold

Har bare råd til regulering til et av barna:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til tvillinger, en gutt og en jente.de har begge stort behov for tannregulering. Jeg tjener veldig dårlig og har så vidt råd til å dekke egenandelen til regulering til en av dem. Jeg tror jeg velger min datter, da utseende er viktigere for kvinner enn for menn, men jeg har så dårlig samvittighet ovenfor min sønn!

Anonymous poster hash: e5fe5...eb3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sittende å se på HELFO sine sider for å se hvor stor den lille brøkdelen er, og fant ingenting. Vet du hvor mye den er på? :) (Ja, jeg kjeder meg litt nå)

Ca 30 000 per barn i mitt tilfelle, og da får jeg mye dekt...

Skrevet

Merkelig at det koster mer for regulering av dine barn en for resten av landet.

Anonymous poster hash: 5b3c1...754

• Liker 9
Skrevet

Merkelig at det koster mer for regulering av dine barn en for resten av landet.

Hvordan det? Det er da ingen standardpris på det. Det spørs jo på både problemet ( tennene) og løsningen ( type regulering) + min og min eksmanns inntekt... Det er mange faktorer her, og vanskelig å si om dette er dyrt eller billig, alt jeg vet er at jeg ikke har råd :(

TS

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo tenkes at TS og tannlegen har forskjellige meninger om hvor nødvendig det er å regulere tennene til barna?

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo tenkes at TS og tannlegen har forskjellige meninger om hvor nødvendig det er å regulere tennene til barna?

Det er mest stygt men kan potensielt være helseskadelig ja, derfor får vi i beste fall dekt 75%, men det er ikke helt avgjort enda, får vi bare dekt 50% er det uaktuelt for noen av dem. Jeg tenker det er værre for min datter å ende opp med stygge tenner, men jeg ønsker jo det beste for dem begge...

TS

Skrevet

Da jeg fikk regulering i 2001 så betalte mine foreldre en egenandel på 6000. Jeg hadde både oppe og nede.. De fikk dekket 75% av prisen da debatten lav lønn.

Anonymous poster hash: 0efcc...e7d

Skrevet

Da jeg fikk regulering i 2001 så betalte mine foreldre en egenandel på 6000. Jeg hadde både oppe og nede.. De fikk dekket 75% av prisen da debatten lav lønn.

Anonymous poster hash: 0efcc...e7d

Foreldrene mine babler i vei om at jeg kostet 30.000 i tannregulering for oppe og nede. Det var i 2001 eller 2002.

Anonymous poster hash: 06b40...3dc

• Liker 1
Skrevet

Ca 30 000 per barn i mitt tilfelle, og da får jeg mye dekt...

Så 30.000 er rabatten på nummer to?

Skrevet

Husk at når det kommer til regulering så skal far til barna også være med å betale, uavhengig av størrelse på bidrag han evt betaler.

Jeg tror ikke helt på at du må betale 30 000 av egen lomme pr barn.

Dessuten må du ikke betale hele beløpet i en smell, du betaler litt og litt etterhvert. Da mitt barn hadde regulering så fikk vi regning på 1000kr i gangen, kunne gå flere måneder mellom hver regning. Vi endte opp med å betale 6000kr til sammen, 3000 på meg og 3000 på faren hennes, fikk dekket 75% av endelig beløp.

Anonymous poster hash: 17b0b...0d9
  • Liker 4
Skrevet

Det er forskjell på hvor mye man får dekt, avhengig av i hvor stor grad reguleringen er nødvendig. Er det en ren kosmetisk regulering må du betale høyere egenandel.To av våre barn måtte ha regulering, og da fikk vi dekt det aller meste. På det ene barnet kom det ut 4 nye fortenner, to måtte opereres ut og de to som gjenstod hadde 180 grader feil vinkling. Den andre ungen hadde to øvre fortenner som kom på feilsiden (innsiden) av tannrekka.

Anonymous poster hash: c41f1...993
Skrevet

Ville også valgt jenta. Gutter er mye mer opptatt av utseende på jenter enn motsatt.

Anonymous poster hash: 07b4b...28d

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo bare tull!

Det koster ikke 30000 i egenandel fr regulering.

Da er det e t kun for kosmetisk regulering og det trenger man da ikke.

Du får også regninger fordelt over en periode på 2-3 år.

Har du ikke råd til regulering så har du rett og slett elendige prioriteringer... Det er mange måter p finansiere dette på over tid.

• Liker 7
Skrevet

Dette er jo bare tull!

Har du ikke råd til regulering så har du rett og slett elendige prioriteringer... Det er mange måter p finansiere dette på over tid.

Det går også an å regulere ett barn om gangen. De færreste trenger regulert over veldig lang periode, selv hadde jeg hjørnetenner som lå oppi gommen, og som måtte trekkes på plass. Stor forflytning av disse tennene gjorde at jeg gikk med regulering i 3 år, og det var veldig lenge.

Anonymous poster hash: 45e63...656

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble sittende å se på HELFO sine sider for å se hvor stor den lille brøkdelen er, og fant ingenting. Vet du hvor mye den er på? :) (Ja, jeg kjeder meg litt nå)

Kan svar utfra hva jeg selv betalte :-)

Hatt to barn som skulle få dekket 75 % av offentlig takst. (Enkelte tannleger tar noe mer enn det det offentlige dekker, derfor jeg skriver det slik.) Den ene betalte jeg da 25 % egandel for og den andre 10 %. Og sparte en del tusen der, da begge to hadde store feil med bitt og annet.

Anonymous poster hash: e2a32...b2d

Skrevet

Så 30.000 er rabatten på nummer to?

Nei, det er det jeg må betale per barn, når det jeg får dekkt er trukket fra...

Skrevet

Dette er jo bare tull!

Det er ikke bare tull nei, og det er ikke bare kosmetisk, hadde det vært 100% kosmetisk hadde vi ikke fått dekt en dritt og jeg hadde sittet med hele regningen. Det er litt etter litt ja, men når det er to barn som trenger det samtidig så blir lite til dobbelt så mye, og jeg sliter med økonomien sånn det er. Min dårlige økonomi skyldes ikke dårlige prioriteringer, men dårlig råd...

Skrevet

Vi er nettopp ferdige med reguleringsbehandling på et stort overbitt. Sluttsummen kom på nært 20 000, og det ble estimert omtrent 15 000.

Det er meningen at begge foreldrene skal dele på dette, og NAV kan kreve dem ikke hvis de ikke blir betalt frivillig.

• Liker 3
Skrevet

Vi er nettopp ferdige med reguleringsbehandling på et stort overbitt. Sluttsummen kom på nært 20 000, og det ble estimert omtrent 15 000.

Det er meningen at begge foreldrene skal dele på dette, og NAV kan kreve dem ikke hvis de ikke blir betalt frivillig.

Ja det kan NAV helt sikkert kreve det av han, men all min erfaring tilsier at dette blir en lang og hard kamp og jeg er den som må dekke det i mellomtiden ( nei det skal ikke være sånn, men jeg har vært igjennom mange runder på dette nå). Jeg har ikke råd til å dekke det midlertidig. En mulig løsning er at jenta får regulering nå og min sønn må vente noen år, og se om kanskje situasjonen bedrer seg...

Skrevet

Ja det kan NAV helt sikkert kreve det av han, men all min erfaring tilsier at dette blir en lang og hard kamp og jeg er den som må dekke det i mellomtiden ( nei det skal ikke være sånn, men jeg har vært igjennom mange runder på dette nå). Jeg har ikke råd til å dekke det midlertidig. En mulig løsning er at jenta får regulering nå og min sønn må vente noen år, og se om kanskje situasjonen bedrer seg...

For det første så går reguleringsbehandlinen over såpass lang tid, at NAV i løpet av denne tiden rekker å behandle en slik søknad. (Omtrent 6 mnd, litt varierende etter hvor en bor), Og tannlegen kan være grei å vente med betaling til det foreligger en avklaring.

For det andre, NAV hjelper med slike utgifter hvis du dokumenterer behovet fra tannlegen.

Jeg ville prøve å få begge barna gjennom dette samtidig, enten det ble på den ene eller andre måten. Det er bare å brette opp ermene, for dette klarer du! :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...