jente18ja Skrevet 23. desember 2014 #1 Skrevet 23. desember 2014 Hei, idag fikk jeg resept av legen på cerazette, og tenkte ikke noe særlig over det der og da ettersom jeg ikke har noe erfaring med ppiller… Jeg bestemte meg for å søke litt om pillen på nettet før jeg begynte på den, og ble veldig skeptisk. Jeg er veldig usikker på om jeg skal starte på de eller ikke, først og fremst pga sjansen for uregemessige blødninger og det at faktum at man ikke kan vite om man skulle være gravid… Har noen her erfaringer med cerazette? Og burde jeg starte på de eller burde jeg heller få resept på en annen type? Slik som det er nå stoler jeg ikke helt på de etter å ha lest noen skrekkhistorier, og har ikke noe lyst til å hele tiden gå rundt å uroe meg for å være gravid. Et spørsmål til er om det er mulig å starte ca 2 uker etter sist menstruasjon på tross av at det da vil ta 7 dager før man kan være "sikker" på at det funker?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #2 Skrevet 23. desember 2014 Jeg har gått på dem i syv år, er veldig fornøyd. Mistet mensen nesten med en gang (tror jeg hadde et par blødninger de første tre månedene), har ikke noe problemer med masse uregelmessige blødninger som mange sier de har. Får mensen ca hvert 2,5 år eller noe sånt, og det kan jeg klare å leve med. Det er jo ikke verre en at du tar en graviditetstest innimellom, eller hvis du tror du kan være gravid. Hvis du blir gravid på dem så får du jo symptomer... Men jeg har aldri bekymret meg for å bli gravid på dem, det er ikke noe større sjanse for å bli gravid på cerazette enn andre p-piller. Den eneste måten å finne ut om de er noe for deg er å prøve dem en stund. Ja, du kan begynne på dem 2 uker uten mens hvis du vil det, det er bare til å bruke kondom i mellomtiden. Anonymous poster hash: 2bb07...025
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #3 Skrevet 23. desember 2014 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=787797&page=1 Anonymous poster hash: 51e7e...6cd
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #4 Skrevet 23. desember 2014 Jeg er nå akkurat ferdig på første brett med cerazette og er så langt fornøyd. Startet på første dag mens og den var som normalt. Ca tre uker ut i brettet hadde jeg 2-3 dager med bittelitt rosa utflod, men ikke mer enn at jeg klarte meg uten truseinnlegg. Har ellers ikke hatt noen problemer . Planen min er P-stav, men skal først prøve ut cerazette en periode siden det er samme virkemiddel . Angående å starte utenom mensen så spurte jeg legen om dette og da sa han at man kan starte når som helst, men at virkningen først starter ved første dag mens - uansett. Så derfor måtte jeg bare vente, da jeg hadde veldig uregelmessig mens og ikke ante når neste ville komme. Anonymous poster hash: 7c9ab...8d1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #5 Skrevet 23. desember 2014 AnonymBruker, on 23 Dec 2014 - 14:33, said: Jeg er nå akkurat ferdig på første brett med cerazette og er så langt fornøyd. Startet på første dag mens og den var som normalt. Ca tre uker ut i brettet hadde jeg 2-3 dager med bittelitt rosa utflod, men ikke mer enn at jeg klarte meg uten truseinnlegg. Har ellers ikke hatt noen problemer . Planen min er P-stav, men skal først prøve ut cerazette en periode siden det er samme virkemiddel .Angående å starte utenom mensen så spurte jeg legen om dette og da sa han at man kan starte når som helst, men at virkningen først starter ved første dag mens - uansett. Så derfor måtte jeg bare vente, da jeg hadde veldig uregelmessig mens og ikke ante når neste ville komme.Anonymous poster hash: 7c9ab...8d1 Dette stemmer ikke, man er trygg på dem etter 7 dager uansett hvor i syklusen man starter, det står i pakningsvedlegget også. Jeg fikk beskjed av legen om å begynne på dem med en gang jeg fikk dem, uansett hvor jeg var i syklusen min, og bruke kondom de først 7 dagene. Anonymous poster hash: 2bb07...025 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #6 Skrevet 23. desember 2014 Uansett hvilken pille du eventuelt bytter til så kommer du til å finne mye negativt om den også når du søker på nettet. Det er alltid noen som opplever bivirkninger av hver pille, det er så individuelt. Jeg har gått på Cerazette 3 forskjellige ganger og oppstartsperioden var forskjellig hver gang. Jeg ville helt klart gitt det et forsøk (minst 3 måneder), det er en grunn til at legen anbefaler deg denne først, det er en lavdose pille med kun ett virkestoff som gir mindre sjanse for bivirkninger. Ikke ta råd fra folk i tråden som sier at du er sikker på Cerazette uansett når i syklusen du begynner, det stemmer ikke. Les pakningsvedlegget og forhold deg til det som står der. Hvordan begynne med din første pakke med Cerazette Hvis du ikke har brukt noen form for hormonell prevensjon den siste måneden Vent til menstruasjonen begynner. På den første menstruasjonsdagen tar du den første Cerazette tabletten. Det er ikke nødvendig å bruke tilleggsprevensjon. Du kan også starte på 2.-5. menstruasjonsdag, men i det tilfellet må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (barrieremetode) de første 7 dagene du tar tabletter. Anonymous poster hash: 11d1c...119
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #7 Skrevet 23. desember 2014 AnonymBruker, on 23 Dec 2014 - 15:04, said: Uansett hvilken pille du eventuelt bytter til så kommer du til å finne mye negativt om den også når du søker på nettet. Det er alltid noen som opplever bivirkninger av hver pille, det er så individuelt. Jeg har gått på Cerazette 3 forskjellige ganger og oppstartsperioden var forskjellig hver gang. Jeg ville helt klart gitt det et forsøk (minst 3 måneder), det er en grunn til at legen anbefaler deg denne først, det er en lavdose pille med kun ett virkestoff som gir mindre sjanse for bivirkninger. Ikke ta råd fra folk i tråden som sier at du er sikker på Cerazette uansett når i syklusen du begynner, det stemmer ikke. Les pakningsvedlegget og forhold deg til det som står der. Hvordan begynne med din første pakke med Cerazette Hvis du ikke har brukt noen form for hormonell prevensjon den siste måneden Vent til menstruasjonen begynner. På den første menstruasjonsdagen tar du den første Cerazette tabletten. Det er ikke nødvendig å bruke tilleggsprevensjon. Du kan også starte på 2.-5. menstruasjonsdag, men i det tilfellet må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (barrieremetode) de første 7 dagene du tar tabletter. Anonymous poster hash: 11d1c...119 Dette står det i felleskatalogen: 1 tablett daglig fra menstruasjonsblødningens 1. dag. Deretter 1 tablett daglig og kontinuerlig uten hensyn til ev. blødning. Intet opphold mellom pakningene. Ved start på dag 2-5 i menstruasjonssyklus anbefales mekanisk tilleggsprevensjon de første 7 dagene. Behandling kan begynne mellom dag 21 og 28 etter fødsel eller abort i 2. trimester. Ved senere start anbefales tilleggsprevensjon (kondom) de første 7 dagene. http://www.felleskatalogen.no/medisin/cerazette-organon-547398 Hvis hun begynner en uke (eller 2 for den slagst skyld) etter mensen er ferdig er hun trygg etter 7 dager. Anonymous poster hash: 2bb07...025 1
kjøttmeis Skrevet 23. desember 2014 #8 Skrevet 23. desember 2014 Jeg har gått på Cerazette siden 2012 og jeg er veldig fornøyd. Jeg sluttet helt å blø, noe jeg er evig takknemlig for, siden jeg h a t e r å ha mensen, og jeg har ingen humørsvingninger heller. Så den passer meg perfekt, men er jo selvfølgelig ikke for alle. Man finner sin pille. Ja, du kan begynne på den 2 uker etter sist menstruasjon. Bruk kondom i mellomtiden, så skal det gå fint. Jeg har sluttet å bekymre meg for graviditet. Det er en risk jeg tar ved å ha sex i første omgang. Jeg stoler på at pillen fungerer, i og med at jeg tar den til samme tid hver dag. I starten testet jeg meg ofte - jeg var så redd for å være gravid. Men så roet det seg ned med testinga, fordi jeg innså at jeg ble paranoid Sjansen for graviditet er like liten som andre p-piller. Man kan bli gravid på alle pillene, men sjansen er liten om du tar dem når du skal og bruker kondom når du f.eks. har glemt en pille. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #9 Skrevet 23. desember 2014 Dette står det i felleskatalogen: 1 tablett daglig fra menstruasjonsblødningens 1. dag. Deretter 1 tablett daglig og kontinuerlig uten hensyn til ev. blødning. Intet opphold mellom pakningene. Ved start på dag 2-5 i menstruasjonssyklus anbefales mekanisk tilleggsprevensjon de første 7 dagene. Behandling kan begynne mellom dag 21 og 28 etter fødsel eller abort i 2. trimester. Ved senere start anbefales tilleggsprevensjon (kondom) de første 7 dagene. http://www.felleskatalogen.no/medisin/cerazette-organon-547398 Hvis hun begynner en uke (eller 2 for den slagst skyld) etter mensen er ferdig er hun trygg etter 7 dager. Anonymous poster hash: 2bb07...025 Du kan ikke bare ta en setning og løsrive den fra sammenhengen på den måten. Det du refererer til gjelder "etter fødsel eller abort i 2. trimester". Hvorfor ville de ellers gjenta teksten om oppstart to ganger like etter hverandre med motstridende informasjon? Og det står som sagt ingenting om dette i pakningsvedlegget. Anonymous poster hash: 11d1c...119
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #10 Skrevet 23. desember 2014 AnonymBruker, on 23 Dec 2014 - 15:29, said: Du kan ikke bare ta en setning og løsrive den fra sammenhengen på den måten. Det du refererer til gjelder "etter fødsel eller abort i 2. trimester". Hvorfor ville de ellers gjenta teksten om oppstart to ganger like etter hverandre med motstridende informasjon? Og det står som sagt ingenting om dette i pakningsvedlegget. Anonymous poster hash: 11d1c...119 Nei, det gjelder uansett. Har fått beskjed om det av flere leger. Anonymous poster hash: 2bb07...025
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #11 Skrevet 23. desember 2014 De passet ikke for meg. Man må være veldig påpasselig med å ikke glemme å ta pillene - en eneste forglemmelse kan føre til graviditet (med vanlige p-piller kan man vel glemme både to og tre før det er krise). Dessuten bør man ta de til samme tid hver dag for å ikke risikere mellomblødninger. Personlig så blødde jeg konstant på de pillene der, pluss at jeg begynte å miste en del hår. Så jeg sluttet, og DET er jeg glad for. Tok faktisk ganske lang tid fra jeg sluttet på pillene til jeg sluttet å blø også. De var bare dritt. Anonymous poster hash: c51e3...a67
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #12 Skrevet 23. desember 2014 Nei, det gjelder uansett. Har fått beskjed om det av flere leger. Anonymous poster hash: 2bb07...025 Ok, hva synes du TS skal stole på? Det som står i pakningsvedlegget eller det en person på et forum sier hun har fått beskjed om av "flere leger"? Man kan få personlig instruksjon fra legen når det gjelder legemidler, det betyr ikke at det er anbefalt bruk for alle andre. Anonymous poster hash: 11d1c...119
Ferny Skrevet 23. desember 2014 #13 Skrevet 23. desember 2014 Ok, hva synes du TS skal stole på? Det som står i pakningsvedlegget eller det en person på et forum sier hun har fått beskjed om av "flere leger"? Man kan få personlig instruksjon fra legen når det gjelder legemidler, det betyr ikke at det er anbefalt bruk for alle andre. Anonymous poster hash: 11d1c...119 Jeg gikk på de der, og fikk beskjed om at jeg kunne begynne når jeg ville, men at da måtte jeg bruke tilleggsprevensjon den første uken om jeg ikke startet samtidig med mens. Og hvorfor skulle den siste setningen bare gjelde etter abort eller fødsel? Kroppen går tilbake til normalen altså, det er ikke sånn at kvinner som har født barn kan følge egne regler. Noen unfanger jo rett etter fødselen igjen, til og med før de har fått sin første mens. Så tja... kvinner er kvinner... og det som står i pakningsvedlegget om at man kan begynne når man vil og være trygg etter en uke - det gjelder nok for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #14 Skrevet 23. desember 2014 Hadde vært enig Ferny, men det er ikke det som står i pakningsvedlegget altså! http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-cerazette-organon-547397 Men jeg skal gi meg med å kverulere på det for å ikke ødelegge tråden til TS helt. Anonymous poster hash: 11d1c...119
absinthia Skrevet 23. desember 2014 #15 Skrevet 23. desember 2014 På meg hadde de dobbel prevantiv virkning, siden de i tillegg til å fungere slik de skulle, også sørget for at jeg hadde blødninger annen hver uke.
Ferny Skrevet 23. desember 2014 #16 Skrevet 23. desember 2014 Hadde vært enig Ferny, men det er ikke det som står i pakningsvedlegget altså! http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-cerazette-organon-547397 Men jeg skal gi meg med å kverulere på det for å ikke ødelegge tråden til TS helt. Anonymous poster hash: 11d1c...119 Vel, skal ikke være for bastant jeg heller. Og så tenker jeg at leger ikke er eksperter heller, de leser seg neppe opp på hvert eneste prevensjonsmiddel. Jeg var mye plaget med blødninger i hvert fall, kan jo tenkes at det skyldes at jeg ikke begynte på de på den måten som står i pakningen.
Ferny Skrevet 23. desember 2014 #17 Skrevet 23. desember 2014 På meg hadde de dobbel prevantiv virkning, siden de i tillegg til å fungere slik de skulle, også sørget for at jeg hadde blødninger annen hver uke. Haha, samme her. Bare at jeg blødde konstant. Det sørger jo for at man ikke er like gir på sex.
Buddhahode Skrevet 23. desember 2014 #18 Skrevet 23. desember 2014 Jeg har prøvd de to ganger, ville så gjerne miste mensen. Endte med å blø i flere måneder begge gangene...
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2014 #19 Skrevet 23. desember 2014 Dette stemmer ikke, man er trygg på dem etter 7 dager uansett hvor i syklusen man starter, det står i pakningsvedlegget også. Jeg fikk beskjed av legen om å begynne på dem med en gang jeg fikk dem, uansett hvor jeg var i syklusen min, og bruke kondom de først 7 dagene.Anonymous poster hash: 2bb07...025 Det var det jeg også trodde, men så fortalte legen meg at det ikke stemte da.. Så ikke vet jeg Anonymous poster hash: 7c9ab...8d1
Plengionika Skrevet 23. desember 2014 #20 Skrevet 23. desember 2014 Jeg er veldig fornøyd med disse pillene. Jeg har ingen mellomblødninger og får mensen kun en gang i året. Og den kommer til samme tid hvert år (har bare gått på de i 2 år så om det endres eller ikke vet jeg ikke). Jeg tar en del andre piller hver dag pga sykdom så jeg glemmer aldri å ta de og stoler på de. Om du ikke føler deg trygg på de så syns jeg du bør bytte. Så slipper du i det minste en bekymring ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå