Gå til innhold

Hva er "norsk kultur"?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Synes dere viser liten forståelse for egen kultur. Vil dere si at pakistansk kultur kun er hijab og koranen? Det blir for enkelt' date='liker definisjonen jeg ga jeg[/quote']

Neida, det var selvfølgelig spøkefult ment, men jeg synes i grunn norge er ganske kulturfattig i forhold til de fleste sentraleuropeiske landene. Men norge er en ung nasjon, så det er vel naturlig, på samme måte som kultur(lut)fattige USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Vi er ikke så ung nasjon hvis man går tilbake før unionene. Husk vi ble samlet til ett rike lenge før 1905 : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
liker definisjonen jeg ga jeg

Overraskelsene står i kø!

:ler:

Som vanlig er det faktisk bare Poirot som har helt rett.

For en sjelden gangs skyld tar heller ikke Valhalla helt feil i sitt lengste innlegg, noe som nok kan skyldes klipp-og-lim-funksjonen som PC'er av i dag er utstyrt med.

Jeg tror likevel de fleste her inne legger noe annet i begrepene enn han gjør, noe som viser at vi ikke er så homogene som enkelte liker å tro.

Bør forresten homogene få adoptere?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

- frokost med brød

- brødskive med pålegg på

- geitost

- fiskeboller

- gå på uformelle besøk

- ta av skoene når man er på besøk

- primitivt hytteliv

- særnorske sanger

- talespråk og skriftspråk

Det finnes 1000 ting som kan beskrive en kultur, men som det allerede er sagt så forandrer kulkturen seg hele tiden. Tror folk vill beskrevet norsk kultur annerledes for 100 år siden enn vi gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Møøø...

Bunader, fete kvinnfolk, tause, inaktive, innadvendte menn, bønder, joviale godslige, misunnelige smålige og sjalu, gjerrige, lite åpne i arbeidslivet: lukkede miljøer (Oslo), mange hallelujah-kristne med hendene i været og gladkristne på gospel-leir, en skikkelig elendig dagspresse (!), enkle mennesker og utrolig mye naivitet.

OG: mange uhøflige, uoppdratte barn som ramper rundt. Et anstrengt forhold til alkohol med merkelig og uforståelig alkoholpolitikk (!). Urimelig med forbruksvarer som mat, drikke, hygieneartikler og svæært dyrt å kjøpe alkohol ute sammenliknet med andre land.

Trege systemer og folk, sure folk og mennene i Norge gir ikke komplimenter eller plystrer på damene. Damene er de skjønneste i verden, men det er det bare utlendingene som ser. Og utlendingene i Oslo er gjerne de verste av alle de ressurssterke går til USA, Canada og Storbritannia.

Norge er et harry-land med mye rølpete mennesker- og i Oslo/Asker/Bærum er det mange trege og kjipe "bønder" som tror de er verdens navle: men det er nok feil, ja. I distriktan er det smale veier, damer med dialekt, og sauer i veiene og gress på hustakene. Og kuer. Møøøøø.....Stortinget neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Som vanlig er det faktisk bare Poirot som har helt rett.

YESSSS!!!

:kysse:

(Jeg har tross alt grunnfag i noe kulturgreier, godt å se at noe sitter igjen i min ellers lett bedervede teflonhjerne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Møøøøøøø

Jeg som skrev under "Møøøøø" har også studert fenomenet. Men fikk jeg applaus av den grunn? Nei....men det er sikkert fordi leserne er småborgerlige krsitne bunadsfolk fra distriktan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...