Gå til innhold

Hjelp til valg av hunderase

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil rett og slett anbefale dere en chihuahua eller to! :)

Jeg har 4 stykk, og de er veldig disiplinerte og selvlærte. Jeg har ikke mulighet til å gå så mye tur med de grunnet en skade jeg har, så jeg aktiviserer de på andre måter, og de holder seg godt :) De klarer å være hjemme alene ganske lenge, men jeg og kjæresten har gjort det slik at vi helst ikke vil være borte mer enn 6 timer fra de, høyst 8/9. De har klart seg veldig bra hvis vi har vært borte så lenge :) Men det er en grunn til at jeg skrev "eller to", da jeg merker ganske godt på de at de ikke er så glad i å være alene. De er jo flokkdyr, og med så mange timer alene, kan en hund fort føle seg ensom og bli veldig "på" eieren når de er hjemme. Er de flere, klarer de seg bedre, mener jeg :) Men du starter selvfølgelig med en for å se om det går bra! Også må du bare føle deg litt frem på hva hunden forteller deg og viser, så går det nok bra :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle âme
Skrevet

Leonberger.

Clumber spaniel.

Cavalier king charles spaniel.

Papillon.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alle mener at hunder må ha minst en time luftetur om dagen... Det er tull.

En god tur på morgenen, en god halvtimes tur på dagen og en god kveldstur, putt inn 30-60 min hodetrening, og du har ikke en understimulert hund. Del gjerne opp hodetreningen i flere økter..

Jeg har hatt hund i alle år og jeg vet at det ikke er nødvendig med 1 time tur hver eneste dag med mindre man skal topptrene bikkja si da...,,

Anonymous poster hash: 81add...c72

Skrevet

Men 10 timer alene blir for mye. Det er langt ifra forsvarlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alle mener at hunder må ha minst en time luftetur om dagen... Det er tull.

En god tur på morgenen, en god halvtimes tur på dagen og en god kveldstur, putt inn 30-60 min hodetrening, og du har ikke en understimulert hund. Del gjerne opp hodetreningen i flere økter..

Jeg har hatt hund i alle år og jeg vet at det ikke er nødvendig med 1 time tur hver eneste dag med mindre man skal topptrene bikkja si da...,, Anonymous poster hash: 81add...c72

Er enig i dette, med unntak av visse hunderaser som jakthunder og trekkhunder. Mental trening er like viktig som fysisk trening. Men 11 timer alene, som TS antyder, hadde jeg ikke en gang gjort som et enkelttilfelle, og på daglig basis er det ikke forsvarlig.

Anonymous poster hash: 095b9...d98

Skrevet

Jeg har hatt hund i alle år og jeg vet at det ikke er nødvendig med 1 time tur hver eneste dag med mindre man skal topptrene bikkja si da...,,

Mentaltrening hjelper ikke akkurat på å holde prosessene i kroppen i gang og holde kroppen frisk?

Akkurat som med mennesker er det anbefalt med en viss mengde mosjon hver dag. Du kan pugge matte og kjemi i to timer og bli psykisk sliten, men du får ikke de helsegevinstene det å være i fysisk aktivitet i to timer gir.

Hunder har mye mindre bevegelsesfrihet enn vi har. De går som regel i bånd og står i et hus, og da er det enda viktigere at de får bevegd seg skikkelig minimum en gang for dag. Å være i aktivitet med hunden sin er ikke bare en investering i din egen helse, men også hundens.

En topptrent hund får du heller ikke av å mosjonere den i stusslige 1 time om dagen, bare sånn forresten. En jakthund eller trekkhund skal holde ut hele dager i terrenget, i mange dager i strekk. For å oppnå den formen snakker vi mye løping, gjerne trekk og kløv og lange turer i terrenget.

1 times fottur for hunden i gata er dermed ikke spesielt mye, knapt nok godt nok til å opprettholde en noenlunde ok fysisk form.

• Liker 3
Skrevet

Når dere skal være så lenge borte i hverdagene så synes jeg ikke dere skal skaffe dere hund. Hunder er flokkdyr som ønsker å være sammen med de som de er glad i, å være så mye alene vil gjøre en hund ulykkelig.

Anonymous poster hash: daf2d...2e1

Skrevet

Takk for mange gode innspill! Vi er som sagt bare i begynnelsen av tenkestadiet enda. HI er basert på dagens livssituasjon. Kanskje litt "worst case", men jeg føler det er viktig å være så realistisk som mulig.

Det er realistisk at vi kan få til en ordning det hunden er hjemme fra 8 til 16 normalt. Noe mindre er rett og slett ikke realistisk når begge har kjernetid 9-15. Vi er ute på sosiale aktiviteter samtidig/sammen ca. 2-3 ganger i måneden. Vi må utrede mulighenen for at noen kan hjelpe litt innimellom - viktig at hunden ikke er for skeptisk til fremmede.

Mosjonser jeg for meg vil være 1 -2 timer 3-4 dager i uka, 30 min et par dager og litt mer en dag i helgen. Vi er egentlig ganske mye hjemme på kveldene. Ca halvparten av tiden begge to. Hunden vil jo henge med oss mens vi holder på med andre ting.

Pels er ikke så nøye.

Den bør ikke være altfor stor.

Jeg liker intelligente hunder.

Jeg vil gjerne trene triks med hunden.

Den må ikke ha lett for å bli aggressiv, men være vennlig overfor mennesker og dyr.

Ikke jakthund.

Anonymous poster hash: f826b...328

Skrevet

Mentaltrening hjelper ikke akkurat på å holde prosessene i kroppen i gang og holde kroppen frisk?

Akkurat som med mennesker er det anbefalt med en viss mengde mosjon hver dag. Du kan pugge matte og kjemi i to timer og bli psykisk sliten, men du får ikke de helsegevinstene det å være i fysisk aktivitet i to timer gir.

Hunder har mye mindre bevegelsesfrihet enn vi har. De går som regel i bånd og står i et hus, og da er det enda viktigere at de får bevegd seg skikkelig minimum en gang for dag. Å være i aktivitet med hunden sin er ikke bare en investering i din egen helse, men også hundens.

En topptrent hund får du heller ikke av å mosjonere den i stusslige 1 time om dagen, bare sånn forresten. En jakthund eller trekkhund skal holde ut hele dager i terrenget, i mange dager i strekk. For å oppnå den formen snakker vi mye løping, gjerne trekk og kløv og lange turer i terrenget.

1 times fottur for hunden i gata er dermed ikke spesielt mye, knapt nok godt nok til å opprettholde en noenlunde ok fysisk form.

Veldig enig.

Fysisk trim er like viktig som mental trening.

Da jeg hadde Dvergpinscher var det ikke nok å rusle rundt i nærområdet. Han trengte å få bruke seg både mentalt og fysisk.

Mange tror jo at små hunder ikke trenger så mye, men Dvergpinscheren har ett større aktivitets behov enn både den større Pinscheren, og mange andre raser som man skulle tro trengte mer.

Er en grunn til at man kaller den: The King of small dogs :)

Så han brukte kløv, jeg jogget med han og han elsket å svømme etter noe. Da fikk han slitt seg ut skikkelig.

En fem timers skogstur var ikke noe for han. Han sov de 30 min det tok å kjøre hjem, og så var han mer enn klar for en ny tur.

Kjenner mange som går spor og driver med agility, og de er kjempe flinke.

Skrevet

Hadde ikke skaffa hund som må holde seg i 10 timer. Stakkars.

Anonymous poster hash: 2cddd...12c

Skrevet

Min golden har "bare" fått en times tur hver dag denne uken, og har både blitt litt rastløs og chubby. En hund blir ikke topptrent av en times gåtur på asfalt.

Les innlegget til Skywise, så forhåpentligvis skjønner du hvor viktig bevegelse er for hunden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...