Gå til innhold

Ba du/dere for maten på skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg kom til å tenke tilbake på når jeg var yngre og gikk på barneskolen. Da ble vi tvunget til å be/synge for maten. Hvis noen ikke ikke sang, eller hvis noen forstyrret underveis, måtte vi begynne helt på nytt til vi fikk det riktig..

Sangen var den vanlige "Å, du som metter liten fugl velsign vår mat og gud, amen" (Var den ikke lengre?)

Jeg har alltid sett på den som en kristen sang hvor du takker "gud" for maten, og synes det er horribelt at vi ble tvunget til å synge den, da spesielt siden ikke alle i klassen var religiøse...

Noen andre som ba/sang for maten (med og uten tvang) på skolen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Julie i.i.
Skrevet

Ja,vi sang samme sangen.

Skrevet

Vi og. Med et laaaangt Amen til skutt.

Skrevet

Jeg gikk til og med på kristen privatskole, men vi sang ikke for maten. Syns det er greit, for det gikk også ikke-kristne elever der. På den annen side var det jo frivillig å gå der. Men vi hadde andakt hver morgen da...

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, vi sang for maten. I dag vet jeg at denne skolen fremdeles synger før maten, men ikke kristne sanger.

Denne synger de nå:

Gutter og jenter

Sitter og venter

Magen er sulten og halsen er tørst

Nå skal vi spise

Men vi må vise

At vi kan synge for maten vår først

(Kjent melodi)

Skrevet

Jeg synes det er en god skikk å takke for maten, og det er fint at man lærer dette på skolen. Men jeg synes det burde velges en ikke-religiøs sang. Vet ikke om dette finnes da, har aldri lært noen selv. Vi sang den sangen du skriver om her, samt en som het "Gledens herre". Begge er jo religiøse.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja vi sang samme sang,men i dagens samfunn er det jo helt horribelt å gjøre det samme,tenk om vi støter noen med en annen religion og huff og huff. Jeg sang sangen og fikk ingen varige mén

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Ja vi sang samme sang' date='men i dagens samfunn er det jo helt horribelt å gjøre det samme,tenk om vi støter noen med en annen religion og huff og huff. Jeg sang sangen og fikk ingen varige mén[/quote']

Mener du muslimer? Det er ikke bare dem som ikke vil takke Gud for maten. Jeg tilhører helelr ikke kr.domen. Godtar du ikke det, eller vil du prakke på meg kristendomen?

Skrevet

Vi sang også, i alle fall opp til 4.-5. klasse. Og ikke bare før maten, men også om morgenen før vi satte oss ned og før vi skulle gå hjem.

Vi sang den "mette fugl"-sangen, og en som vi kalte "jordbær"-sangen, eller noe, men husker ikke hvordan den gikk.

Vi hadde enkelte voldsomt kristne lærere, og rektor var i særklasse. Han nektet oss å danse i musikktimene og å spille kort i friminuttene fordi det var "syndig". (Når jeg sier dans mener jeg sånn kjip ringdans som het "Lappado" med ett skritt fram og to tilbake i en sirkel. Skikkelig syndig, hva? Eller jo, selvfølgelig, det må ha vært at gutter og jenter holdt i hånden til hverandre.. :roll: )

Gjest TomKrus
Skrevet
Ja vi sang samme sang' date='men i dagens samfunn er det jo helt horribelt å gjøre det samme,tenk om vi støter noen med en annen religion og huff og huff. Jeg sang sangen og fikk ingen varige mén[/quote']

Jeg for min del ser liten grunn til å la skolen ha ansvar for at barn skal tro på eventyrfigurer.

Skrevet

Vi sang "Å du som mette liten fulg" helt til vi begynte på ungdomsskolen. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg ALDRI sunget for maten... Ikke alle er kristen. Og det er en "kristensang". Med normal folkeskikk, takker man for maten når man har spist!

Vi kunne heller sunget den ukristne sangen som Poirot nevnte over her...

Skrevet

Vi sang også for maten på barneskolen. Men vi sang en som gikk slik: "Thank you Lord for giving us food" gjennom hele sangen, bortsett fra noe tekst i midten som jeg har glemt.

Skrevet

Nei, det gjorde vi heldigvis aldri. Men jeg husker parallell-klassen gjorde det, og det syntes vi var teit.

Skrevet

Kan aldri huske at vi har sunget for maten i grunnskolen.

Skrevet

Det gjorde vi, og det er ikke så lenge siden jeg gikk på barneskolen, til høsten begynner jeg på vgs.

Skrevet
Vi sang også for maten på barneskolen. Men vi sang en som gikk slik: "Thank you Lord for giving us food" gjennom hele sangen' date=' bortsett fra noe tekst i midten som jeg har glemt.[/quote']

Ja, den sang vi av og til osgå. Tror det var "right where we are amen" på slutten.

Gjest Poirot
Skrevet

Som sagt så tror jeg mange skoler har endret praksisen sin på dette området, fordi man ikke er fullt så opptatt av å utøve kristne handlinger i hver sammenheng man kan. Unntak finnes sikkert.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja vi sang for maten på barneskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...