Gå til innhold

Privat vs. offentlig psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at dette er året der jeg skal finne noen å snakke med. Jeg har tenkt over det lenge, men aldri helt turt å ta steget. Har veldig mye innestengte tanker og angst, spesielt i forhold til min familie. Jeg vil gjerne bli flinkere til å ta egne valg og "stå imot" deres krav, men sliter. Vet ikke i hvilken grad en psykolog kan hjelpe meg, men kanskje jeg i det minste kan finne årsaken til at jeg bryr meg så altfor mye om deres meninger.

Regner med at det er en viss forskjell på privat og offentlig psykolog. Jeg tenker at med en privat psykolog ville jeg kanskje slappet av mer ift. å bli tatt alvorlig mens med en offentlig skal man liksom ikke kaste bort tiden deres med problemer som ikke er "store nok"?

Noen her som har brukt en eller helst begge deler som kan si noe om evt. kvalitetsforskjell, eller om det er lettere å finne en som er tilpasset innenfor det private?

Privat koster jo, s
å det vil bli et innhugg i mitt budsjett, så da må jeg vite at det er verdt det.

Anonymous poster hash: fee61...a39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten er en psykolog privatpraktiserend eo g du betaler hele lønnen til psykologen direkte eller så er psykolger ansatt på DPS, psykiatriske poliklinikker. De to sistnevnte har vanlig egenandels betaling fra deg og får refusjon fra Helfo.

Det de gjør er nøyaktig det samme dersom du kommer til med dine plager. Der er lange ventelister hos de fleste.

Anonymous poster hash: 073f3...71f

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen på hva du faktisk får hos privat virksomhet er jo faktisk respekt. Offentlige psykologer er følger et manus de har lært ved en eller annen skole med et fancy navn, samt har en garantert lønn.

Private psykologer MÅ hele tiden prestere for å i det hele tatt kunne drive virksomheten sin. I tillegg kan de oftest relatere rådene sine til faktiske hendelser i egne liv, erfaring, og ikke kun noe de har lest i en bok.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg ville valgt privat. Har dårlig erfaring med offentlig psykolog

Skrevet
Superfood, on 21 Dec 2014 - 17:27, said:

Forskjellen på hva du faktisk får hos privat virksomhet er jo faktisk respekt. Offentlige psykologer er følger et manus de har lært ved en eller annen skole med et fancy navn, samt har en garantert lønn.

Private psykologer MÅ hele tiden prestere for å i det hele tatt kunne drive virksomheten sin. I tillegg kan de oftest relatere rådene sine til faktiske hendelser i egne liv, erfaring, og ikke kun noe de har lest i en bok.

Offentlige og private psykologer er utdannet ved akkurat de samme skolene. Og det er ingen grunn til at en privat psykolog kan relatere rådene sine til egne erfaringer mer enn en offentlig psykolog kan. Offentlige psykologer må selvfølgelig prestere hele tiden de også, ellers er det jo ingen som vil gå til dem. Forstår ikke hvor du tar de uttalelsene dine fra.

Du kan gå til en privat psykolog som har driftstilskudd også ts, da betaler du den samme egenandelen som hos en spesialist og får tilslutt frikort.

Jeg har veldig god erfaring med både offentlige psykologer og private psykologer med driftstilskudd.

Anonymous poster hash: 671f4...86c

Skrevet

En mellomting er en privat psykolog med refusjonsrett. Jeg har god erfaring med offentlige psykologer. De har ofte en del mer erfaring enn en del private psykologer. De håper som oftest på å bli tildelt refusjonsrett en gang, men de plassene er det rift om. Husk at en psykologspesialist har opptil 12 års utdanning, en psykolog 6 år.

Anonymous poster hash: 49b86...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...