AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #1 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er bekymret for språket til 2-åringen min. Hun sier ikke en eneste fullstendig setning, og veldig mange av ordene er uklare. De på samme alder i barnehagen har etterhvert begynt å utvikle et noenlunde forståelig ordforråd. Hun forstår det meste jeg sier til henne, men ordene kommer ikke av seg selv. Noen ord sier hun av seg selv, men det er nok under 20 ord. Hvor normalt/unormalt er dette? Anonymous poster hash: 7cf5f...35f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #2 Skrevet 21. desember 2014 Helt normalt. Om barnet i 5/6års alderen fortsatt har utfordringer med språket så kan du bynne å bli bekymret. Anonymous poster hash: 4da74...f55 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #3 Skrevet 21. desember 2014 Det kan plutselig løsne! Nærmest fra en dag til en annen gikk i alle fall niesen min fra å si ganske få ord, til å snakke som en foss. Samtidig gikk ordene fra ganske uforståelig babbel til veldig tydelige ord. Hun var mellom to år og to og et halvt da det snudde for henne. Anonymous poster hash: dc141...62d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Akkurat slik er min 2 åring også... Bhg er bekymra, og når vi var på 2 år kontroll denne uken, ble vi henvist til fagsenteret pga det dårlige språket. Så jeg håper det vil hjelpe. Det er utrolig frustrerende både for han og oss. Men unormalt er det ikke. Anonymous poster hash: ed29c...989
Tante-Sofie Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Jeg var også bekymret da min var 2 år, han snakket veldig lite og uforståelig i forhold til alle andre jevnaldrede barn vi kjente. Plutselig løsnet det og nå er han i helt motsatt ende av skalaen, altså langt forran "normalen" for 4-åringer.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 Akkurat slik er min 2 åring også... Bhg er bekymra, og når vi var på 2 år kontroll denne uken, ble vi henvist til fagsenteret pga det dårlige språket. Så jeg håper det vil hjelpe. Det er utrolig frustrerende både for han og oss. Men unormalt er det ikke. Anonymous poster hash: ed29c...989 Hvordan er språket til din 2-åring, annet enn at det er dårligere enn snittet? Anonymous poster hash: 7cf5f...35f
Gjest Lillia Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Det er veldig individuelt. Jeg snakket visst nokså rent når jeg var 1 år allerede. Andre jeg kjenner var i 3 års alderen før de begynte å snakke ordentlig.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #8 Skrevet 21. desember 2014 Det er veldig individuelt. Jeg snakket visst nokså rent når jeg var 1 år allerede. Andre jeg kjenner var i 3 års alderen før de begynte å snakke ordentlig. Joda, men her føler jeg at barnet er i 1-års stadiet enda, og det er bekymringsverdig. Anonymous poster hash: 7cf5f...35f
Gjest Lillia Skrevet 21. desember 2014 #9 Skrevet 21. desember 2014 Joda, men her føler jeg at barnet er i 1-års stadiet enda, og det er bekymringsverdig. Anonymous poster hash: 7cf5f...35f Har ingen barn selv men har en nevø som var slik. Han er nå 5 år og snakker relativt greit, kanskje ikke like godt ordforråd som andre på den alderen men han snakker bra nok, forstår det meste. Er kanskje ikke den rette til å svare da jeg ikke har barn selv, men etter et raskt googlesøk virker det som at det er realtivt vanlig "problem".
Howl Skrevet 21. desember 2014 #10 Skrevet 21. desember 2014 Som andre nevner her, er det veldig individuelt hos hvert enkelt barn. Noen prater som en foss i en alder av 2 år, mens andre tier til de er nærmere 4/5 år. Jeg snakket ikke spesielt bra før slutten av barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Jeg tror det viktigste er hvor mye hun forstår.. Anonymous poster hash: 67cd0...52b 3
Pinkee Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 Ene min snakket nesten ikke da han var 2, bare lyder, knapt han sa mamma/pappa. Men, han forsto det meste som ble sagt, og plutselig begynte han å snakke, og da var ordene meget bra. Og siden har han snakket som en foss. Mens den andre var tidlig med ord og setninger, men han ble egentlig mye eldre enn bror, før han snakket bra. Tror det viktigste er å snakke/lese mye for dem, men klart, noen trenger litt hjelp for å komme igang.
Leini Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 Minsten min var ett og et halvt og hadde ordforråd på 10 ord ca. Det hadde stått på stedet hvil i et halvt år. Plutselig løsnet det. Føltes som det skjedde over natta. Fra enkekt-ord til fulle og godt konstruerte setninger.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #14 Skrevet 21. desember 2014 Vi har en på 20 mnd som ikke sier et eneste forståelig ord. Er ganske bekymret selv. Vet ikke hvor vanlig det er eller hva som kan vøre problemet. Håper dere får hjelp hvis dere har behov for detAnonymous poster hash: ef003...553
Gjest Mythic Skrevet 21. desember 2014 #15 Skrevet 21. desember 2014 Jeg tror det viktigste er hvor mye hun forstår..Anonymous poster hash: 67cd0...52b Det er viktig å ha et godt passivt ordforråd og forståelse, da er det lettere å lære seg tale også Det er helt normalt at en 2-åring har urent og uforståelig språk enda. Om det ikke skjer noen utvikling det nærmeste året, bør du be barnehagen ta kontakt med logoped. De kommer sjelden på banen før barnet er nærmere 4 år, hvis språket fortsatt er dårlig. I enkelte tilfeller kan de begynne å jobbe med barnet i 3-årsalderen, men det er mer sjelden. Barn utvikler språk i veldig ulikt tempo, og noen ganger løsner det bare helt plutselig. Ikke bekymre deg for mye enda
angara Skrevet 21. desember 2014 #16 Skrevet 21. desember 2014 Vår toåring (2 1/2) snakker veldig uforståelig. Det er merkelig uttale på de fleste ordene, og jeg var litt bekymret. Helsesøster ba oss gå til fastlegen for å få henvisning til øre-nese-halslege. Denne oppdaget at barnet vårt hadde væske i begge ørene, og hørselen var redusert pga dette. Nå har vi fått satt inn dren i begge ørene, og jeg er spent på om språket vil bedre seg. Det er et par uker siden nå, og det er ikke noen voldsom forbedring ennå.....
mammamy Skrevet 21. desember 2014 #17 Skrevet 21. desember 2014 Min bonussønn snakket ikke et ord før 3 år, da han begynte var det mange lyder han ikke klarte så fikk hjelp av logoped i bhg. Minste min er nå 1,5 og har vel 11-12 ord. Noen blir brukt mye og andre har vi hørt bare en eller to ganger. Vi har hele veien blitt fortalt at har de forståelse er det det viktigste. Skjønner han hva du sier og gjør det om du ber han om noe?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #18 Skrevet 21. desember 2014 Jeg har en toårig som kun kan di stygge ord. Han sier fuck, faen, helvete, kuk, fitte og hore hle tiden. Aner ikk hvor han har lært det. Jeg sier ikke sånt, ikke pappan eller hunden heller. Anonymous poster hash: a0a4b...45d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #19 Skrevet 21. desember 2014 Blant barna i min familie var den tidligste (en meget språkflink jente som leste engelsk flytende i tidlig barneskole) nærmere 2 før hun var forståelig. De andre har ofte vært over 3 før det var mulig å forstå mer enn "peke på". Den som var senest ute fikk ta seg sik tid og utviklet språket slik han gjør alt annet: på privaten inntil han føler at han kan det. men plutselig snakket han i fulle setninger. Dersom de som skal være ekspertene nå unormaliserer barn som ikke snakker før barnet er 4 så anbefaler jeg at dere sender en bekymringsmelding om vedkommende. Barn er ikke firkantede klosser som passer i et mønster. Og å starte en storm i et rolig vannglass (utrede) er ofte å gjøre vondt verre. Ts: les om barn. Det finnes litteratur om normalutvikling som faktisk forklarer hva begrepet normal er. Og hva det ikke er. Det er ikke en norm. Det er et snitt. Som ikke på noen måte og under noen omstendigheter kan brukes for å beskrive utviklingen til et enkelt barn. Fordi et barn er bare en enkelt person og dermed ikke vil skape noe snitt. Tenk slik på det: flertallet av kvinner liker å sminke seg. Anna er kvinne. Liker Anna å sminke seg? Vi aner ikke. Overfør til 2-åringen din.Anonymous poster hash: 5b506...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2014 #20 Skrevet 21. desember 2014 Det er utrolig individuelt hvor forståelig og rent barna snakker. Jeg har selv en (straks) 4,5 åring som snakker uforståelig for fremmede. Folk som kjenner henne forstår henne, og hennes språkforståelse er upåklagelig. Hun snakker også gramatisk ukorrekt. Dette har jeg tatt opp med bhg og helsesøster. Dem sier at så lenge man hører framgang og at lydene er der, bare sammensetningen som ikke går helt på skinner, så trenger man ikke å bekymre seg før skolealder. Hørselen er sjekket, ikke noe der. Ingen ørebarn. Barnet mitt er veldig god på språk ellers, forstår og snakker en del engelsk, kan alfabetet, vet forskjell på vokaler og konsonanter, kan også legge til og trekke fra, er opptatt av alt hun kan lære. Hun kan solsystemet, hva planetene er laget av (gass og stein-planeter) og masse mere! Hun kan utrolig masse, men uttallelsene er hun heller dårlig på :/ Anonymous poster hash: 09210...b12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå