Gå til innhold

Julefrokost

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her spiser vi frokost hver for oss, lunsj underveis i vaskingen og middag kl 17. Har alltid savnet julefrokost og Julelunsj-spesielt siden jeg reiser hjem fra andre siden av landet for å feire med familien, og det forventes av meg. Så frokost og lunsj i år blir som vanlig for meg: en skyr til frokost og to knekkebrød til lunsj.

Anonymous poster hash: 68538...191

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er oppvokst med julelunsj på julaften og julefrokost 1.juledag. Da samles familien rundt bordet og vi koser oss ilag :)

Julelunsjen inntas i 11-tiden på julaften, og da er det hjemmelagede horn, rundstykker og julebrød på bordet. Pålegger består av sennepsgratinert juleskinke, sild, spekemat, oster, oppskåret frukt/grønnsaker mm. Dette er en koselig tradisjon som skal videreføres når vi begynner og feire jul hjemme hos oss selv :) Julemiddagen inntas forøvrig i 17-18-tiden, så god tid til å bli sulten igjen også ;) dette gjentas morgenen etter.

Skrevet

Jeg er også vant med julefrokost den 25. Vi spiser sild, røykelaks, mer sild og enda mer sild.

Anonymous poster hash: cd4e4...1d6

Skrevet

Enig i at det er 1.dagen det er stor julefrokost. Juleaften er jo hverdag, og jeg skal på jobb (jobber til kl 12; driver butikk).

Anonymous poster hash: 75ebe...837

Skrevet

Lillejulaften er det grøt :)

Julaften spiser vi:

Rundstykker

Juleskinke

Eggerøre

Røkt laks

Leverpostei

Lammerull

Fenalår

Ost

Kakao/te/kaffe/melk

Dekker alltid på slik at familien spiser sammen. 1. juledag er det også felles frokost, da spiser vi mye av det samme som på julaften.

Skrevet

Julefrokost er da 1. juledag? Som flere skriver, halve julaften er hverdag, og jeg har ikke tid til noen stor frokost ;) I år jobber jeg ikke, men det er så mye som skal stelles i stand og vi skal gjøre oss i stand til å gå på grøtbesøk, så det blir helt vanlig frokost. 1. juledag spiser jeg gjerne kokt egg med smør (nam!), gode rundstykker med pålegg, og kanskje eggerøre. Andre spiser kanskje mer julepålegg, men jeg er vegetarianer og er fornøyd med frokosten min :)

Skrevet

Vi har også julefrokosten på 1. juledag. I tillegg til div julepålegg som mange nevner over her, har vi også rester etter julemiddagen. Kald ribbe på 1. juledag til frokost m/en liten akevitt, er en tradisjon hjemme hos oss i allefall.

Anonymous poster hash: eaa5f...914

Skrevet

Hjemme (i julesammenheng hos foreldrene mine) er det julekvelds på lille julaften med rundstykker og julepålegget. Julaften frokost er ikke et fellesmåltid, hvis ikke flere tilfeldigvis spiser samtidig. Lunsj og velkomstmat til tidlige gjester er gjerne julebrød og brunost. Julefrokost er 1. juledag. Da er det kaffe, te og juice. Rundstykker og mye godt pålegg som fersk roastbeef, hjemmelaget sylte, røykelaks og eggerøre, juleskinke, svinestek, kokt røykt lår av lam, sursild, ost, evt god leverpostei, og alt tilbehør som remulade, sylteagurk, majones, sprø løk, paprika, agurk, rødbeter osv.

Skrevet

Hos oss er det frokost/lunsj 1-3. juledag, 1.nyttårsdag og noen morgener i påska. På bordet står det alltid:

Brød, rundstykker, boller, tørr-vafler, smørbrødkjeks og alt er hjemmelaget. Ellers har vi egg i flere varianter, 5-6 typer ferskt kjøttpålegg, oster, flere typer syltetøy, røykelaks av villaks, ulike typer sild, meierismør og majones.

Rødbeter og sylteagurk, klementiner, druer, tomat, agurk,

til drikke blir det servert kaffe, ulike typer te, melk og kakao

Mye mat, men vi er 10 stykker til bords så det går med ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...