Gå til innhold

Er filmen Frozen rasistisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du dum? Det er en film basert på Norge og Norden for ca 200-300 år siden. I helvete det er da ikke rasistisk å vise et RIKTIG bilde av hvordan ting var? Hvor teit hadde ikke filmen blitt om det var masse mørkhudede folk der, det hadde blitt urealistisk og ville gitt et feil bilde av norden før.

Var det snakkende snømenn på den tiden?, var det prinsesser med magiske evner?

Anonymous poster hash: 9e60b...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det snakkende snømenn på den tiden?, var det prinsesser med magiske evner?

Anonymous poster hash: 9e60b...6ed

Nei, men det er jo eventyr. Fantasi med litt virkelighet. Eventyr kan være urealistiske, og det er jo en barnefilm. Og disse er med å gir historien noe, å putte inn mørkhudede mennesker ville bare blitt feil. Noe av det vakre er jo å beholde litt av det historiske Norge. Og jeg er mørk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

La humla suse ... bzzzzzz



Anonymous poster hash: 9ec05...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of course. Er jo derfor alle reklamer, serier osv har med seg minst EN farget person for å ikke virke rasistiske.

Anonymous poster hash: c2685...fad

feil. dette var kanskje sant på 1800 tallet. da man bedrev slaveri. antar de fleste har kommet seg ut av den epoken?

Anonymous poster hash: ffb2e...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en eneste mørkhudet person i filmen. Er ikke det ganske rasistisk?

Anonymous poster hash: 9e60b...6ed

Er jaggu ingen homofile, transsekuelle, buddhister, muslimer, kristne osv heller.

Om du virkelig mener det du skriver? Historien er satt til en slags middelaldersk skandinaviskinspirert verden som tar inspirasjon fra kultur, historier, legender, eventyr osv. Det ville sett likeledes merkelig ut om en hvit person dukker opp i Mulan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det snakkende snømenn på den tiden?, var det prinsesser med magiske evner?

Anonymous poster hash: 9e60b...6ed

I eventyr og myter - Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jaggu ingen homofile, transsekuelle, buddhister, muslimer, kristne osv heller.

Om du virkelig mener det du skriver? Historien er satt til en slags middelaldersk skandinaviskinspirert verden som tar inspirasjon fra kultur, historier, legender, eventyr osv. Det ville sett likeledes merkelig ut om en hvit person dukker opp i Mulan.

Bare for å pirke litt så er det homofile i Frozen. Snakker om han som driver den lille fjellbutikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Jeg husker fremstillingen av Åsgard i filmen "Thor", der Heimdal var afrikaner...

Personlig synes jeg at å sette inn "sympati-negere" i sammenhenger der det ikke passer, er mer rasistisk enn å fremstille ting som de egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med folk og filmer som dette, Istid o.l., egentlig? ALLE vennene mine på min alder liker det. Fatter ikke at folk gidder å sette seg ned for å pine seg gjennom noe så idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du dum? Det er en film basert på Norge og Norden for ca 200-300 år siden. I helvete det er da ikke rasistisk å vise et RIKTIG bilde av hvordan ting var? Hvor teit hadde ikke filmen blitt om det var masse mørkhudede folk der, det hadde blitt urealistisk og ville gitt et feil bilde av norden før.

Helt enig!

Hva med "Den siste viking" som ble sendt på TVN?? Der var en av deltakerne mørkhudet!. Var vikingene mørkhudet??! Var flere som reagerte på dette, men da kom rasismekortet fort på banen gitt!

Anonymous poster hash: 35426...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke litt så er det homofile i Frozen. Snakker om han som driver den lille fjellbutikken :)

Han er ikke homofil (som vi får vite i filmen, i alle fall). Regner med du sikter til når han sier "Hello, family!" til de i badstuen? Det er en familie som er kunder og bruker badstuen sammen. En mann, en dame og deres barn. :)

Uansett synes jeg det er teit å skulle klage på at noe er rasistisk kun fordi det mangler mangfold i filmen. Hadde filmen gikk uttrykk holdninger hadde det vært noe annet, men å synes det er rasistisk fordi det er kun hvite karakterer der når filmen er satt i et nordisk land for flere hundre år siden, blir for dumt.

Anonymous poster hash: 6ca30...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...