AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #1 Skrevet 19. desember 2014 Noen ganger når jeg er nyser eller hoster lekker det en liten skvett urin. Dette skjer særlig dersom jeg er tissetrengt. Dette gjør meg bekymret for det videre forløpet, ettersom jeg kun er 25 uker på vei nå. Jeg vet atjeg bør knipe, men gjør skjelden det. Hovedgrunnen er at jeg husker på det veldig dkjelden. I tillegg føler jegkniping forverrer ubehaget jeg har i bekkenet (begynnende bekkenløsning). Har noen av dere ander opplevd urinlekkasje så tidlig i svangerskapet? Og hvordan utviklet det seg isåfall der i svangerskapet? Har dere noen råd for hvordan jeg kan bedre dette/forebygge forverring? Og har dere tips/innspill i forhold til kniping? Hilsen bekymret førstegangs som er redd for å tisse på seg...Anonymous poster hash: 894bd...ed7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #2 Skrevet 19. desember 2014 Rådet er jo så klart at du MÅ huske å gjøreknipeøvelser. Både nå og etter fødselen. Hvis du ikke klarer å huske på det, så sett på alarmklokke/huskelapp på mobilkalender etc.Anonymous poster hash: ecf48...179 1
lillemeg90 Skrevet 19. desember 2014 #3 Skrevet 19. desember 2014 (endret) Det eneste man kan gjøre er å knipe.. mitt tips er å forbinde det med noe som skjer "ofte". Eks å knipe når du kjører bil, reklamepausene på tv osv Endret 19. desember 2014 av lillemeg90
Sissa Skrevet 19. desember 2014 #4 Skrevet 19. desember 2014 Som de andre sier er det eneste du kan gjøre å huske å knipe, men jeg kjenner meg veldig igjen i det å glemme det. Jeg husker stort sett på det hver dag, men noen ganger kan det gå uke mellom hver gang jeg husker det. Nå går jeg heldigvis til fysio (pga bekkenløsning), og hun maser mye om bekkenbundstrening, så nå har jeg vært flink en periode! Men jeg sliter veldig med den skvettinga selv. Både i forgje svangerskap og i dette (og i mellom, for den sags skyld), jeg tisser litt både når jeg hoster og nyser, men også hvis jeg må løfte noe tung (som for eksempel 2åringen min). Løsningen for meg er å alltid ha på truseinnlegg/bind, spesielt når jeg går ut for å dra i butikken eller på besøk, da kommer det i det minste i innlegget om det skulle skje noe mens jeg er langt hjemmefra. Det går nok over igjen om du er flink med knipeøvelser både nå før og etter fødsel!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #5 Skrevet 19. desember 2014 Jeg slet med dette forrige svangerskap og også nå, i uke 14! Jeg trener mye bekkenbunn, men vet ikke om det hjelper. Anonymous poster hash: 94d76...3c9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #6 Skrevet 19. desember 2014 Jeg slet med dette forrige svangerskap og også nå, i uke 14! Jeg trener mye bekkenbunn, men vet ikke om det hjelper. Anonymous poster hash: 94d76...3c9 Er du sikker på at du gjør det riktig? Veldig mange som gjør det feil.Anonymous poster hash: 6f8aa...c19
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #7 Skrevet 19. desember 2014 Er du sikker på at du gjør det riktig? Veldig mange som gjør det feil.Anonymous poster hash: 6f8aa...c19 Det er jeg ikke helt sikker på nei. Syns det er veldig vanskelig å kjenne hva som er riktig. Anonymous poster hash: 94d76...3c9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #8 Skrevet 19. desember 2014 Det er jeg ikke helt sikker på nei. Syns det er veldig vanskelig å kjenne hva som er riktig. Anonymous poster hash: 94d76...3c9 Velg en utgangsstilling med bena fra hverandre for å utelukke bruk av andre muskelgrupper. Ta i så hardt du kan uten å bruke andre muskelgrupper samtidig. Pass på at du ikke har et kraftig innpust eller overdrevent hold av pusten. Hold hver sammentrekning i 6-8 sekunder. Hvis dette er vanskelig til å begynne med starter du med kortere holdetid og øker til det optimale etter hvert. Øk antall repetisjoner gradvis til du klarer 10 repetisjoner. Gjør 3 serier daglig med 10 sammentrekninger. Du kan enten gjøre 3 serier etter hverandre med en liten pause mellom hver serie, eller du kan fordele utover dagen. Trekk sammen bekkenbunnen i forkant av aktiviteter som gir økt buktrykk og potensiell urinlekkasje (eks hoste, nys, hopp, løp, sit-ups). Treningsprogram fra Siv Mørkved, professor ved NTNU og forskningssjef ved St. Olavs Hospital i TrondheimAnonymous poster hash: 6f8aa...c19
MiniMjau Skrevet 19. desember 2014 #9 Skrevet 19. desember 2014 Knipeøvelser er svaret her ja. Så må du selv finne en måte å huske å gjøre de på
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #10 Skrevet 19. desember 2014 Skjedde meg hver dag =) Etter jeg fødte var det 0 null problem, har ikke skjedd siden. Anonymous poster hash: 35bcb...95a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #11 Skrevet 19. desember 2014 Er en app som heter Pfei, den minner deg på å knipe, og så teller den ned sekundene for deg Anonymous poster hash: 7d427...274
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #12 Skrevet 19. desember 2014 Hos meg var det verre før fødsel enn etter, prøvde å huske å knipe, men var ikke så flink. Var nok bekkenbunn kombinert med ungen som presset på. Var mye flinkere til å knipe etter fødsel, og har ikke hatt lekkasjer i ettertid (annet enn den første uka, men da var jo alt ganske mørbanket og rart der nede). Så ja: kniiiip! Anonymous poster hash: a9be1...7f0
Sol79 Skrevet 20. desember 2014 #13 Skrevet 20. desember 2014 Jeg husker jeg fikk omgangssyke sist jeg var gravid, og hver gang jeg brakk meg så rant det mellom beina i tillegg. Har ikke vært noe problem etterpå, så var nok babyen.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #14 Skrevet 20. desember 2014 Venninnen min hadde samme problem. Hun gikk på et kurs som hette "fit for fødsel" ellet noe i den duren der de lærte om og fikk oppfølging på den type ting. Babyen hennes må ha pressa på blæra, for rtter fødsel og i svangerskap nr2 hadde hun ikke det problemet Anonymous poster hash: 16b83...55e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå