AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #1 Skrevet 19. desember 2014 Jeg har vært sykemeldt i snart ett år pga depresjon og utbrenthet. Nå viser det seg at jeg har en underliggende personlighetsforstyrrelse, noe jeg holder på å forsone meg med depresjonen henger veldig klart sammen med ekstrem livsbelastning, så selv om jeg nok er disponet for depresjon så er det en unipolar depresjon. Problemet er at jeg har veldig mange fysiske plager som minner om ME. Psykolog som sier dette, hun har behandlet meg 2g i uken i ett år. Lege mener de fysiske plagene er relatert til psyken og vil ikke gjøre noe mer med det. Han ser med 10min 1-2g i mnd. Jeg føler at stressresponsen min er fullstendig på tur, noe som gjør at mens jeg burde vært ute blant folk og kanskje begynt å jobbe litt etterhvert for å heles fra depresjonen, så er dette fysisk umulig. Jeg ligger langflat hvis jeg får for mye stimuli. Feks kan jeg ikke lese lenge om gangen, hukommelsen min er borte, mye fysiske smerter++++ Ringte Balderklinikken for å bestille time der, men de nærmest lo av meg da jeg ba om å få bli satt på venteliste. Kunne ringe igjen i mars. Er det noen andre steder jeg kan få tatt ordentlige tester? Andre tips? Jeg er helt desperat etter å få noen svar, depresjonen blir verre av ikke å vite... Anonymous poster hash: 1bcfe...065
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #2 Skrevet 19. desember 2014 Nå har jo faktisk mest sannsynlig rett i akkurat det. At det er de psykiske problemene som gjør det. Når du blir bedre psykisk så er det større mulighet for at du kan til utredning for me om symptomene fortsatt er der. Og det er lang venteliste på me utredning. Anonymous poster hash: 2222c...781
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #3 Skrevet 19. desember 2014 Er det ME - utredning du egentlig spør om? ME-diagnosens første betingelse er at du ikke skal noen annen fysisk eller psykisk tilstand/sykdom. Det opplyser du at du har. Da får duverken ME utredning og du har heller ikke ME, dette skal du være veldig glad for. ME er en diagnose man kan få når alt annet som kan gi ME symptomer er utelukket. Og det er å utelukke annen sykdom som er MEutredning.Anonymous poster hash: ff8f4...a26 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #4 Skrevet 19. desember 2014 Nå har jo faktisk mest sannsynlig rett i akkurat det. At det er de psykiske problemene som gjør det. Når du blir bedre psykisk så er det større mulighet for at du kan til utredning for me om symptomene fortsatt er der. Og det er lang venteliste på me utredning. Anonymous poster hash: 2222c...781 Enig. Det er mest sannsynlig de psykiske plagene dine som fører til de fysiske. Det er en stor sammenheng mellom dette, noe som er vist gang på gang tidligere. Diagnostisering av ME kan man vel ikke gjøre før man har utelukket andre relevante diagnoser. Selve utredningen dreier jo seg om å finne evt. andre årsaker. Anonymous poster hash: 8a62e...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #5 Skrevet 19. desember 2014 Hvor i landet bor du? Bor du nær Oslo ville jeg bedt om å bli henvist til Aker. Anonymous poster hash: 8ae45...b36 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #6 Skrevet 19. desember 2014 Takk for svar Helt riktig at jeg nok bør bli bedre fra depresjonen før jeg evt ser hva jeg står igjen med. Migrene er også foreslått, og det kan det også være. Jeg blir bare helt desperat etter å at noe skal skje, følr jeg står i samme stampe måned etter måned. Jeg er betraktelig bedre når det kommer til depresjonen, men de fysiske plagene holder meg veldig tilbake. Får roe meg litt ned og se det an en stund til og evt da sette i gang flere tiltak. Jeg håper for guds skyld det IKKE er ME. Anonymous poster hash: 1bcfe...065
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #7 Skrevet 19. desember 2014 Takk for svar Helt riktig at jeg nok bør bli bedre fra depresjonen før jeg evt ser hva jeg står igjen med. Migrene er også foreslått, og det kan det også være. Jeg blir bare helt desperat etter å at noe skal skje, følr jeg står i samme stampe måned etter måned. Jeg er betraktelig bedre når det kommer til depresjonen, men de fysiske plagene holder meg veldig tilbake. Får roe meg litt ned og se det an en stund til og evt da sette i gang flere tiltak. Jeg håper for guds skyld det IKKE er ME. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 1bcfee10fc4570e0b4d557f29655e065"] 1bcfe...065 [/ quote] Du kan bare søå helt fra deg å tenke på ME som en diagnose du kan få. Du vil heller ikke få utredning i det offentlige helsevesenet for ME, fordi du har depresjon og andre helt åpenbare forklaringer på det du kaller utbrenthet. Du kan gå og lese på ME foreningen sine nettsider. Jeg skriver ikke dette til deg for å være ekkel men for å gi deg en forståelse på at problematikken du beskriver ikke gir grunn til ME utredning, verken i dag eller i fremtiden.ME utrednings nåløyet er veldig trangt å komme igjennom.Anonymous poster hash: ff8f4...a26
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #8 Skrevet 19. desember 2014 Som andre skriver skal psykiske problemer i utgsngspunktet utelukkes. Men, man kan jo faktisk ha ME selv om man har en psykisk sykdom, akkurat på samme måte som man kan ha kreft samtidig som man er psykisk syk. Alikevel tror jeg sannsynligheten for at det er psyken som gjør deg syk er høyere enn at det er ME. Hvilke symptomer har du ? Anonymous poster hash: 33b31...bb5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #9 Skrevet 19. desember 2014 Som andre skriver skal psykiske problemer i utgsngspunktet utelukkes. Men, man kan jo faktisk ha ME selv om man har en psykisk sykdom, akkurat på samme måte som man kan ha kreft samtidig som man er psykisk syk. Alikevel tror jeg sannsynligheten for at det er psyken som gjør deg syk er høyere enn at det er ME. Hvilke symptomer har du ? Anonymous poster hash: 33b31...bb5 Beklager med å ha ME og samtidig psykiske problemer er ikke mulig. Da er trøttenheten og utmattelsen knyttet til psyken. ME er én diagnose man får når alle andre mulige årsaker til tretthet og utmattelse er utelukket. Har man kroniske sykdommer eller har hatt kreft og er ferdigbehandlet så kan enkelte oppleve å ha de samme plagene som ME pasienter. Men fordi man har en kronisk sykdom eller har blitt behandlet for kreft så får man verken utredning eller diagnosen ME, men diagnosen Fatigue som har nøyaktig samme plager som ME. Derfor er ikke eksempelet med kreft og psykisk sykdom relevant her. Anonymous poster hash: ff8f4...a26
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #10 Skrevet 19. desember 2014 Beklager med å ha ME og samtidig psykiske problemer er ikke mulig. Da er trøttenheten og utmattelsen knyttet til psyken. ME er én diagnose man får når alle andre mulige årsaker til tretthet og utmattelse er utelukket. Har man kroniske sykdommer eller har hatt kreft og er ferdigbehandlet så kan enkelte oppleve å ha de samme plagene som ME pasienter. Men fordi man har en kronisk sykdom eller har blitt behandlet for kreft så får man verken utredning eller diagnosen ME, men diagnosen Fatigue som har nøyaktig samme plager som ME. Derfor er ikke eksempelet med kreft og psykisk sykdom relevant her. Anonymous poster hash: ff8f4...a26 Dette er feil. Jeg vet om mange som har hatt kreft og nå har ME. Er ME EN fysisk sykdom som nyere forskning viser er det selvfølgelig mulig å ha både ME og noe annet, noe annet er jo helt ulogiskt. Anonymous poster hash: 33b31...bb5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #11 Skrevet 19. desember 2014 Dette er feil. Jeg vet om mange som har hatt kreft og nå har ME. Er ME EN fysisk sykdom som nyere forskning viser er det selvfølgelig mulig å ha både ME og noe annet, noe annet er jo helt ulogiskt. Anonymous poster hash: 33b31...bb5 Nei, dette stemmer ikke. Som jegnhar skrevet over, kreftpasienter som er ferdigbehandlet får ingen ME diagnose, de får diagnosen Fatigue. Symptomer og plagene er de samme som ved ME. Forskjellen er at ved ME så er der ingen annen sykdom som ligger i bunn og som kan utløse symptomer ME pasienten har. Ved en kreftdiagnose er det kreften som er grunnsykdommen, selv om kreften er fjernet, men trøttheten kommer som en uforklarlig følge av kreften/kreftbehandlingen. Den trøttheten diagnostiseres som skrevet over, Fatigue! Kjenner forøveig flere som har fått ME diagnosen for en del år tilbake, som i den senere tid har fått beskjed om at de ikke har ME fordi de har fått påvist annen kronisk sykdom. Nyere forskning er ikke kommet så langt at de har løst ME gåten, enda. Man vet at infeksjoner som kyssesyke og Giardia kan utløse ME hos noen men sammenhengen er ikke klarlagt.Anonymous poster hash: ff8f4...a26 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #12 Skrevet 19. desember 2014 Som sagt kjenner jeg til flere som har ME diagnose, etter canadiakriteriene, som tidligere har hatt kreft. Det ene utelukker ikke det andre. Det er faktisk mulig å ha 2 fysiske sykdomer på engang Er jo nettopp pga en pasient som hadde ME OG kreft at man har kommet frem til behandlingen med Rituximab som det nå forskes på med lovende resultater. Anonymous poster hash: 33b31...bb5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #13 Skrevet 19. desember 2014 Som sagt kjenner jeg til flere som har ME diagnose, etter canadiakriteriene, som tidligere har hatt kreft. Det ene utelukker ikke det andre. Det er faktisk mulig å ha 2 fysiske sykdomer på engang Er jo nettopp pga en pasient som hadde ME OG kreft at man har kommet frem til behandlingen med Rituximab som det nå forskes på med lovende resultater. Anonymous poster hash: 33b31...bb5 Helt tydelig at du ikke forstår og heller ikke har inngående kunnskap om ME. Gidder ikke bruke mer tid her. Anonymous poster hash: ff8f4...a26 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #14 Skrevet 19. desember 2014 Helt tydelig at du ikke forstår og heller ikke har inngående kunnskap om ME. Gidder ikke bruke mer tid her. Anonymous poster hash: ff8f4...a26 Jeg har ME selv, har hatt ME i 15 år og har veldig mye kunnskap om ME Sannsynligvis veldig mye mer kunnskap enn hva du har Anonymous poster hash: 33b31...bb5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #15 Skrevet 19. desember 2014 Beklager med å ha ME og samtidig psykiske problemer er ikke mulig. Da er trøttenheten og utmattelsen knyttet til psyken. ME er én diagnose man får når alle andre mulige årsaker til tretthet og utmattelse er utelukket. Har man kroniske sykdommer eller har hatt kreft og er ferdigbehandlet så kan enkelte oppleve å ha de samme plagene som ME pasienter. Men fordi man har en kronisk sykdom eller har blitt behandlet for kreft så får man verken utredning eller diagnosen ME, men diagnosen Fatigue som har nøyaktig samme plager som ME. Derfor er ikke eksempelet med kreft og psykisk sykdom relevant her.Anonymous poster hash: ff8f4...a26 Dette er ikke helt riktig. Man kan fint ha ME samtidig som en har en annen psykisk lidelse. Problemet da er at en ikke kan bli diagnostisert med ME. Jeg tror du misforstår litt. Utredningen av ME er bygget på å utelukke andre mulige diagnoser da ME fortsatt er så ukjent og det finnes ingen konkret måte å diagnostisere ME-pasienter. Det er en enorm diskusjon om dette på KG, så jeg skal ikke dra dette opp, men ME kan gjerne sees på som en diagnose der pasienter gjerne har like symptomer og passer ikke inn innenfor noen andre diagnosekriterier. Det er usikkert om det er fysisk eller psykisk forbundet. Vi vet for lite om denne sykdommen og en person som innbefatter andre sykdommer kan derfor ikke diagnostiseres med ME. Det er ikke slik at om du har en psykisk lidelse så kan du ikke ha ME. Da har du misforstått noe vesentlig. Anonymous poster hash: 8a62e...6cf
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #16 Skrevet 19. desember 2014 Dette er ikke helt riktig. Man kan fint ha ME samtidig som en har en annen psykisk lidelse. Problemet da er at en ikke kan bli diagnostisert med ME. Jeg tror du misforstår litt. Utredningen av ME er bygget på å utelukke andre mulige diagnoser da ME fortsatt er så ukjent og det finnes ingen konkret måte å diagnostisere ME-pasienter. Det er en enorm diskusjon om dette på KG, så jeg skal ikke dra dette opp, men ME kan gjerne sees på som en diagnose der pasienter gjerne har like symptomer og passer ikke inn innenfor noen andre diagnosekriterier. Det er usikkert om det er fysisk eller psykisk forbundet. Vi vet for lite om denne sykdommen og en person som innbefatter andre sykdommer kan derfor ikke diagnostiseres med ME. Det er ikke slik at om du har en psykisk lidelse så kan du ikke ha ME. Da har du misforstått noe vesentlig. Anonymous poster hash: 8a62e...6cf andre diagnoser* passer vel bedre. Anonymous poster hash: 8a62e...6cf
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #17 Skrevet 19. desember 2014 Helt tydelig at du ikke forstår og heller ikke har inngående kunnskap om ME. Gidder ikke bruke mer tid her.Anonymous poster hash: ff8f4...a26 Og det har du? Anonymous poster hash: 8a62e...6cf 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå