Gå til innhold

Vil bli tannlege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selve håndverket er kun en del av det å være tannlege. Helt latterlig at du sammenligner dette med SLØYD. Det kreves ingen praktiske ferdigheter for å komme inn på odontologi, nettopp på grunn av at alt du trenger å kunne lærer du gjennom studiet. Nettopp det samme gjelder for medisin. Kirurgi er blant annet også et håndverk. Det er det teoretiske som danner grunnlag for det praktiske. Scorer du topp praktisk og ikke teoretisk er heller ikke tannlege noe for deg. Du må være god i begge. Det å være tannlege dreier seg ikke bare om å bore litt i tenner.

Jeg har for øvrig aldri hatt sløyd. Mulig på barneskolen. På ungdomsskolen hadde jeg kunst og håndverk, men var ikke i nærheten av noe sløyd. Kanskje dette sier hvor lite viktig det er. Jeg kan umulig ta deg seriøst. Enten så har du det litt morsomt her inne i tråden, eller så er du komplett uviten.

Anonymous poster hash: fa499...169

Når jeg skriver at toppkarakterer i sløyd er å foretrekke foran toppkarakterer i teoretiske fag, og særlig de teoretiske fagene som ikke er grunnleggende for tannlegeyrket så snakker jeg ikke nødvendigvis om sløyd.

Jeg snakker om at tannleger bør ha det gode håndlaget, og at de som får toppkarakterer i sløyd, (sikkert i forming også), har det i hendene. De har håndlag og presisjon på ett nydelig nivå. En god tannlege har nettopp håndlag og presisjon på ett nydelig nivå. Hun/han har også det teoretiske på stell, og evnen til å håndtere mennesker optimalt.

Tannlegestudenter idag velges ut kun på grunnlag av størrelsen på teoretiske karaktertall. Håndlag og presisjon er ikke vurdert.

Jeg foretrekker en tannlege med det beste håndlaget som strøyk i nynorsk, men klarte seg godt nok i kjemi, fysikk, engelsk og andre tannlegekjernefag, foran en halvklønete superteoretiker med sekser i alle teoretiske fag.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du MÅ da være ironisk.

Sløyd og fin-håndverk er ikke det samme (du kan heller sammenligne det med brodering eller tegning!), pluss at håndverk kun er en bitteliten del av det å være tannlege.

Man må også lese masse anatomi, kunne røntgen veldig godt, kunne anestesi, os.v.

Anonymous poster hash: 31384...0f3

Da har ikke du sett de fineste arbeidene den beste sløydgutten i klassen min lagde.

Han er hovedgrunnlaget for mine meninger. Hans far var den dyktigste traktor-reperatøren i Hedmark, så genetisk var han særdeles velutstyrt. Han hadde vel mest firere og femmere på vgs, og kom ikke inn på tannlegestudiet. Gutten har håndlag av aller beste sort, og ble nektet. Han ble sykepleier i stedet.

Jeg mener at de beste talentene vi har i landet bør prioriteres ved skole/universitets-inntak.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve håndverket er kun en del av det å være tannlege.

Anonymous poster hash: fa499...169

Kun en del? Det er en svært vesentlig del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver at toppkarakterer i sløyd er å foretrekke foran toppkarakterer i teoretiske fag, og særlig de teoretiske fagene som ikke er grunnleggende for tannlegeyrket så snakker jeg ikke nødvendigvis om sløyd.

Jeg snakker om at tannleger bør ha det gode håndlaget, og at de som får toppkarakterer i sløyd, (sikkert i forming også), har det i hendene. De har håndlag og presisjon på ett nydelig nivå. En god tannlege har nettopp håndlag og presisjon på ett nydelig nivå. Hun/han har også det teoretiske på stell, og evnen til å håndtere mennesker optimalt.

Tannlegestudenter idag velges ut kun på grunnlag av størrelsen på teoretiske karaktertall. Håndlag og presisjon er ikke vurdert.

Jeg foretrekker en tannlege med det beste håndlaget som strøyk i nynorsk, men klarte seg godt nok i kjemi, fysikk, engelsk og andre tannlegekjernefag, foran en halvklønete superteoretiker med sekser i alle teoretiske fag.

Du gjør dette veldig vanskelig for deg selv, og det virker ikke som du forstår viktigheten av selve studiet, som jo er inngangsporten til yrket. Uten studiet kan du ikke bli tannlege. Karakterer fra VGS er en inngangsport til nesten alle utdannelser i Norge. Jeg tror du undervurderer det teoretiske som er å kunne når en er tannlege. Dersom det kun hadde vært å "bore litt i tenner" og at en sløydkarakter er avgjørende for om du vil bli en god tannlege eller ikke hadde studiet vært på kun et par måneder. Studiet går over 5 år. De første årene er kun basalfag, likt som for medisin.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor du sammenligner sløyd med tannlegehåndverk. Jeg har absolutt ikke interessen for sløyd, men kirurgi er absolutt noe jeg interesserer meg for og som jeg antakeligvis spesialiserer meg innenfor senere i studiet. Sløydkarakteren min hadde antakeligvis vært svært dårlig, men det er ikke ensbetydende med at jeg blir en dårlig kirurg. Det er noe av det latterligste jeg har lest. Hvordan du har gjort det på videregående er uansett ikke avgjørende for hvordan du vil gjøre det på studiet eller senere i yrket. Det går fint an å ha en god nynorskkarakter og være en "superteoretiker" samtidig som en er god i det praktiske arbeidet. Det er jo så å si alle leger og tannleger.

Kun en del? Det er en svært vesentlig del.

Det er kun en del, ja. Å tolke røntgenbilder, å kunne anestesi, anatomi, fysiologi etc. er også vesentlige deler av det å være tannlege. Det er dette som skaper grunnlaget for selve håndverket. Både det teoretiske grunnlaget og det praktiske arbeidet er noe en går grundig gjennom studiet.

Det virker ikke som du har noe innsikt i tannlegeyrket, ei heller tannlegestudiet. Derfor blir det helt meningsløst å ha en diskusjon med deg. Dette er absolutt den første gangen, og antakeligvis den siste, jeg hører at SLØYD skal danne grunnlaget for inntak av odontologistudenter. Dette er jo helt meningsløst. For å kunne håndverket må du som skrevet kunne teorien som ligger bak. Å da ta inn studenter på bakgrunn av håndverket (som for øvrig absolutt ikke er forbundet med odontologi) uten teorien er svært useriøst. Det er dette man lærer på studiet. Selve håndverket er jo ikke så vanskelig, så lenge en kan det teoretiske og har erfaring.

Anonymous poster hash: fa499...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: fa499...169

Tror du at godt talent til praktisk finarbeid er unødvendig?

Og tror du at folk som klarer femmere i teoretiske fag er for svake teoretisk til å klare ett tannlegestudium?

Tror du folk som skriver dårlig på nynorsk ikke har det som skal til for å klare ett godt tannlegestudium?

Tannlegen min jobber praktisk med mine tenner. Veldig praktisk, med et solid teoretisk grunnlag.

Jeg tror at tannlegeyrket trenger både en fin hånd, og ett godt udannet hode, men oppfatter det slik at studiumsopptakspraksis ikke legger vekt på fin hånd.

Jeg sier om fin hånd og fin utdanning, "ja takk begge deler"!.

Jeg er ikke tannlege, men har blitt borret mange ganger.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør dette veldig vanskelig for deg selv, og det virker ikke som du forstår viktigheten av selve studiet, som jo er inngangsporten til yrket. Uten studiet kan du ikke bli tannlege. Karakterer fra VGS er en inngangsport til nesten alle utdannelser i Norge. Jeg tror du undervurderer det teoretiske som er å kunne når en er tannlege. Dersom det kun hadde vært å "bore litt i tenner" og at en sløydkarakter er avgjørende for om du vil bli en god tannlege eller ikke hadde studiet vært på kun et par måneder. Studiet går over 5 år. De første årene er kun basalfag, likt som for medisin.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor du sammenligner sløyd med tannlegehåndverk. Jeg har absolutt ikke interessen for sløyd, men kirurgi er absolutt noe jeg interesserer meg for og som jeg antakeligvis spesialiserer meg innenfor senere i studiet. Sløydkarakteren min hadde antakeligvis vært svært dårlig, men det er ikke ensbetydende med at jeg blir en dårlig kirurg. Det er noe av det latterligste jeg har lest. Hvordan du har gjort det på videregående er uansett ikke avgjørende for hvordan du vil gjøre det på studiet eller senere i yrket. Det går fint an å ha en god nynorskkarakter og være en "superteoretiker" samtidig som en er god i det praktiske arbeidet. Det er jo så å si alle leger og tannleger.

Det er kun en del, ja. Å tolke røntgenbilder, å kunne anestesi, anatomi, fysiologi etc. er også vesentlige deler av det å være tannlege. Det er dette som skaper grunnlaget for selve håndverket. Både det teoretiske grunnlaget og det praktiske arbeidet er noe en går grundig gjennom studiet.

Det virker ikke som du har noe innsikt i tannlegeyrket, ei heller tannlegestudiet. Derfor blir det helt meningsløst å ha en diskusjon med deg. Dette er absolutt den første gangen, og antakeligvis den siste, jeg hører at SLØYD skal danne grunnlaget for inntak av odontologistudenter. Dette er jo helt meningsløst. For å kunne håndverket må du som skrevet kunne teorien som ligger bak. Å da ta inn studenter på bakgrunn av håndverket (som for øvrig absolutt ikke er forbundet med odontologi) uten teorien er svært useriøst. Det er dette man lærer på studiet. Selve håndverket er jo ikke så vanskelig, så lenge en kan det teoretiske og har erfaring.

Anonymous poster hash: fa499...169

De som studerer i Polen er jo ikke nødvendigvis så veldig superteoretikere ;) Alle kommer jo inn så hvem som helst kan bli lege i dag uavhengig av om man er praktisk eller teoretisk sterk (eller ingen av dem).

Anonymous poster hash: 3804a...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som studerer i Polen er jo ikke nødvendigvis så veldig superteoretikere ;) Alle kommer jo inn så hvem som helst kan bli lege i dag uavhengig av om man er praktisk eller teoretisk sterk (eller ingen av dem).

Anonymous poster hash: 3804a...3d5

Men ikke alle kommer gjennom studiet. Så "alle" blir ikke leger. Jeg kjenner flere som har strøket så mange og dermed blitt kastet ut av universitetet.

Anonymous poster hash: fa499...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...