Gå til innhold

Norske fordommer er også humanisme!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/07/27/403918.html

Wow jeg er enig med en Sv'er,jeg venter på å se flyvende griser utenfor vinduet. Utdrag av artikkel følger.

Skrevet av MOHAMMED AL-SAMARAI VARAMEDLEM TIL OSLO BYSTYRE FOR SV OG MEDLEM I INTERNASJONAL GRUPPE, OSLO SV

" Å knytte stirringen til fordommer og kolonialisme er typisk for norske antirasistiske intellektuelle med paranoide dimensjoner i sin forståelse. Å presisere den rasistiske holdning blant nordmenn vil ikke forebygge, snarere tvert imot: Denne presiseringen vil gi nordmenn et inntrykk av at vi innvandrere oppfatter dem som rasister. Å skape mistenksomhet hos nordmenn, skaper usikkerhet i måten nordmenn forholder seg til oss på, i tillegg til at dette gir et urealistisk bilde av oss.

NORDMENN HAR fordommer mot innvandrere. Om Gullestads eksempel er uheldig, fins andre eksempler om rasisme og fordommer. Likevel kan jeg si uten videre at mange av nordmenns fordommer er basert på innvandreres dårlige oppførsel, innvandreres manglende integreringsevne.

Fordommer er et uttrykk for sunnhetstegn noen ganger, mens toleranse er et uttrykk for negativ holdning og rasisme andre ganger: Å fordømme gjengkulturen, omskjæring av pikebarn, tvangsekteskap eller rasisme, er et bevis på nordmenns humanisme. Men når nordmenn tolererer tvangsekteskap og omskjæring av kvinner, er dette ren rasisme mot ofrene som er innvandrere. Hvilket folk kan beskytte sine verdier uten fordommer mot de motsatte verdier?"

"Antirasistiske intellektuelle og forskere burde viske bort denne skillelinjen. Vi, innvandrere, prioriterer ikke rasismeproblemet over våre daglige praktiske problemer.Gi innvandrere jobb, samarbeid for å forberde innvandreres økonomiske situasjon, og la nordmenn stirre på dem så mye de vil.

Man må tåle å bli stirret på en gang iblant. Innvandrere er ikke mentalt svake slik at de reagerer på et uønsket blikk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

40 visninger og ingen kommentar : (

Disse innvandrerne tør å angripe intelegentsian i Norge,synes det er interesant.

Her er mer

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/07/04/402249.html

Å stirre på det uvanlige er menneskelig av Walid al-Kubaisi.

Skal ta noen utdrag, siden han bruker ord som ikke er lov her som et virkemiddel gidder jeg ikke ta med alt.

"MENS HUN FORSVARER oss s*****, begår Marianne Gullestad en grov feil når hun bidrar til å skape et skille mellom den hvite offentligheten og den «svarte» minoriteten. Hun mener at de mer utbredte handlingene, som ikke er rasistiske eller hatefulle, kan være sårende og ekskluderende - og at dette gjør den norske offentlighet til en hvit offentlighet.

Dette skillet mellom nordmenn og innvandrere finnes som en abstrakt linje i forskernes illusjon, og blir sett av anti-rasistiske fundamentalister og innvandrere som mangler kapasitet til å forstå nordmenns reaksjoner. Å sementere eller forsterke skillet mellom hvite og mørke, er et bidrag til rasisme og fordommer. Veien mange forskere går, fører til et sterkere skille mellom «dere» og «oss», de hvite og de svarte, de innfødte og de «utfødte», de etnisk norske og etniske minoriteter - vi og dem."

"Min venn Tore, en høyrepolitiker, bodde der. For noen år siden advarte jeg ham mot utviklingen av gjenger på Tøyen. Han lo og avfeiet problemet med «du overdriver. De vokser opp og blir modne.» Han har til og med forsvart innvandrere med innlegg i avisene offentlig, slik at han fikk trusler fra nynazistiske og rasistiske miljøer som forræder overfor sitt folk. En natt gikk han ned fra sin leilighet for å be innvandrerne om ikke å spille fotball etter klokka 22, for folk sover og det er ikke lov å bråke da. Han fikk rasende trusler og ble definert av dem som fiende. For å slippe det bitre, truende livet, solgte han sin leilighet og flyttet."

"EN INNVANDRERBUTIKK-EIER solgte sin butikk etter et innbrudd begått av samme gjeng. To innvandrerfamilier flyttet fra Tøyen pga. gjengen som truet deres sønner. Fenomenet sprer seg nå i innvandrerbebodde Holmlia, Grorud og Stovner. Både norske jenter og integrerte innvandrerjenter uten slør, blir kløpet i rompa eller får tilrop som «Jævla f****!». Er ikke disse fenomenene mer truende for nordmenns og innvandreres hverdag enn et blikk fra en dame mot en joggende s*****? Dette er ikke enkeltstående episoder, men er blitt et hverdagsfenomen.

Jeg anbefaler Marianne Gullestad å bruke sin kapasitet til å debattere slike alvorlige problemer heller enn å prioritere å finne årsaken til at en dame stirret på en joggende p*****."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...