Gå til innhold

Når blir man "innfødt"... ??


LilleBille

Anbefalte innlegg

.. eller kan kalle seg Sørlending, Østlending, Haldenser, Bergenser, Bæring - børing eller enser ....eller hva man måtte kalles.

Med et aldri så lite skråblikk til Trøffels tråd om østlendinger - lurer jeg på hva dere legger i det å være f.eks. Østlending..

Blir man det - hvis man er født et sted?

Og kan man bli "innfødt" når man flytter et sted?

Hvor lenge må man evt. ha bodd der?

Er en født i trøndelag - blir man da trønder?

Vil en trønder alltid være trønder - selv om han har bodd lenger andre steder enn i trøndelag?

Når slutter en utflyttet sørlending å være sørlending?

Vil barna hans bli sørlendinger ... om de f.eks er født på Toten - eller blir de da Totninger?

Vil en nordlending alltid være nordlending - selv om han bor i Oslo? (Og hva heter egentlig en osloboer?)

Vet at noen steder regnes du ikke som "ekte" - før du er minst tredje generasjon på samme sted...

Så dere som er utflyttet eller tilflyttet - hva er dere?

- er du det du var .. eller det du har flyttet til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål. Der hvor jeg kommer fra opprinnelig, snakker vi om innflyttere som har bodd der i 20 år. Bare fordi "vi" - foreldrene mine - har bodd der enda lenger. :ler:

Jeg er oppvokst et annet sted enn Oslo, dermed kan jeg aldri bli annet enn innflytter til Oslo. Selv om jeg på en måte er annen generasjon her.

Jeg skal flytte tilbake dit jeg er oppvokst og selv om jeg ikke har bodd der på 10 år, så vil jeg alltid være ekte

*****-jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Uansett hvor jeg flytter, og hvor mange år jeg bor på det stedet, så vil jeg alltid være bergenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Mulig denne lokalpatriotismen ikke er særlig sterk i Oslo.

Har aldri tenkt noe særlig på det fordi jeg ikke synes det er så altfor store forskjeller. Mamma er old school da og liker ikke nordlendinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i akershus men vokst opp i østfold, jeg er østfolding.... Pappa har bodd 20 år i østfold men han er vestlending enda..

For emg så har det med hvor en har trådd sine barnesko og gått på skole og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innfødt for meg er en som er født og oppvokst på stedet.

Selv er jeg bæring, og kaller oslofolk oslojente/oslomann!

Eller var det Osling? Neh.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si det er det stedet du har vokst opp (ikke nødvendigvis født, men bodd der fra du var liten).

Oslofolk kaller jeg oslinger...selv om det visstnok heter osloenser :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg sier at jeg rent offisielt er nordlending(jeg er jo folkeregistrert her), men at jeg opprinnelig er tilflytter fra østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

For meg er en innflytter så sant en ikke er født og oppvokst der......altså...jeg flyttet hit jeg nå bor i voksen alder, og sånn jeg ser det kommer jeg aldri til å bli innfødt uansett hvor lenge jeg bor her, mens datteren min er jo født her, så hun er jo ikke innflytter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg kommer til å være sunnmøring uansett hvor jeg flytter. Mamma flyttet mye da hun var liten, og ser på seg selv som en fra bygda hun bor i nå (, hun har bodd der i over 25 år...)

Darlingen min er utenlending, han kaller seg både sørlending og utenlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

hm ja si det... Min kjæreste er født i tromsø, men flytta sørover da han var 6... Han snakker sørlandsk, men ikke fullt så "breit" som hans venner. Fra han var 9-12 år så bodde han i bærum oxo. Jeg sier at han er sørlending, men han er jo ikke noen innfødt her da selv om han har dialekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være innfødt for meg vil mest si at man er oppvokst et sted. Å være født i Oslo men å ha bodd i Bergen siden man var bare et par år gammel, da er man bergenser. Men har man bodd i Oslo til man var f.eks. tenåring og så flyttet til Bergen, da er man egentlig Oslojente/-gutt. Selv er jeg født og oppvokst i Nord-Norge, har bodd i Oslo noen år og kommer nok til å bo her resten av livet, men jeg vil alltid være nordlending likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett hvor jeg flytter hen i verden og uansett hvor mange år jeg blir boende et sted, vil jeg alltid komme fra stedet jeg vokste opp.

For meg er man innfødt der man er oppvokst.

Ellers er man innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...