Gå til innhold

Presbyopi - brilletrøbbel.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nærsynt, og så har jeg fått det som på pent kalles presbyopi, eller gammelmannssyn som det også kalles.

Dette har jeg hatt et par år, og sammen med optiker har jeg funnet en løsning som har fungert greit til nå.

Løsningen vi kom fram til, var at brillene ble tilpasset mellomavstand, slik at jeg så godt på mellomavstand, tilfredsstillende på lang avstand, og bare kunne ta av meg brillene når jeg skulle lese noe på nær avstand. (<30 cm)

Men nå virker det som om synet endres så fort at løsningen ikke er tilfredsstillende lenger.

Nå ser jeg godt uten briller på nært hold, og jeg ser greit på mellomavstand, men "nær" mellomavstand (50 cm - 3 m) er ubehagelig.

Ellers er normal mellomavstand greit.

I løpet av det siste året har jeg hatt synskontroll og tilpasning av briller 3 ganger, sist gang for 4 mnd siden, og som sagt føler jeg behov for en ny tilpassing nå.

Jeg kan bare ikke bytte briller 3-4 ganger i året.

Hvordan har andre løst dette?

(Jeg bruker også kontaktlinser m/lesebriller, og det fungerer bra, men kan ikke bruke linsene så ofte.)

Anonymous poster hash: f93c1...25c
Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Snakk med optikeren din om det. De vet best hvordan slike ting løses på en god måte

Skrevet

Jeg har snakket med, og kommer til å fortsette med å snakke med, optikeren, men jeg ønsket å høre hvilke løsninger andre hadde kommet fram til.

Anonymous poster hash: f93c1...25c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...