Gå til innhold

Dele opp skattekort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er under frikortgrensen.

Arbeidsgiver 1 hentet ut skattekortet mitt i år, jeg sluttet der i juni. Skattet ikke av lønna fra Arbeidsgiver 1.

Nå som jeg har byttet jobb, og begynt hos arbeidsgiver 2, betaler jeg brått 5% skatt. Når jeg går inn og sjekker hvem som "har" skattekortet mitt er det arbeidsgiver 1 og 2.

Jeg spurte min nåværende arbeidsgiver, og han sa "skattekortet som ligger på deg fra skatteetaten viser 5% skattetrekk. hvis man har frikort må man aktivt inn å fordele frikortet mellom forskjellige arbeidsgiveret, kanskje frikortet ditt er hos arbeidsgiver 1?"

Jeg har rotet rundt på sidene til skatteetaten og altinn i evigheter men finner ikke ut hvordan jeg kan rette opp dette.

Er det noen som vet? :)



Anonymous poster hash: 90553...2f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Systemet er nytt av året og ekstremt lite logisk lagt opp. I tillegg er det jo slik at de fleste som har jobbet noen år ikke benytter frikort selv - og dermed ikke har har noen egen erfaring.

Ring skatteetaten hvis du ikke får det til. Du må dele opp frikortet, så må ny arbeidsgiver søke deg opp via personnummer i skattesystemet og gi varsel om at de skal ha frikort/skattekort fra deg, så vil du få det tilgjengelig som en arbeidsgiver du kan "binde" dette opp mot. Altså noe frem og tilbake.

Men merkelig at du kun ble trukket 5 %? Om du kun har frikort og ikke skattekort skulle du blitt trukket 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...