Gå til innhold

skogskatt eller vanlig huskatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellene i lynnet? tenker ikke uteendemessig.. Og hvilken rase av disse 2 passer best når man også har en hund?

Anonymous poster hash: 36c50...d0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vanlig huskatt. Kastrerte han før han ble 1 år, og går veldig fint sammen med 2 hunder i huset her :) Rolig og grei, men katter har jo forskjellig personlighet de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på en langhåret gråspraglete huskatt, eller en stambokført Norsk Skogkatt til flere tusen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på en langhåret gråspraglete huskatt, eller en stambokført Norsk Skogkatt til flere tusen?

tenker på en helt ordinær huskatt/tamkatt, kan godt være langhåret også.. skogskatt pleier jo bare å koste ca 5000 da.

Jeg skal ikke drive oppdrett, men da jeg leste på nettet for en god stund siden så fant jeg ut at skogskatt virket best.. men skulle gjerne hørt andres meninger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som passer best når man har hund vil vel for det meste komme an på i hvor stor grad både hund og katt er vant til den andre part. Norsk skogkatt er typisk ikke av de mest energiske rasene, samme gjelder stort sett for huskatt. Siden du spør om skogkatt, tenker jeg at du kanskje egentlig ønsker deg en? Om så, vil jeg si at det kommer du neppe til å angre på! Men: Vær sikker på at du har å gjøre med en seriøs oppdretter, og forsikre deg om at katten blir vant til hund allerede før du får den i hus.

Anonymous poster hash: 549f8...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på en helt ordinær huskatt/tamkatt, kan godt være langhåret også.. skogskatt pleier jo bare å koste ca 5000 da.

Jeg skal ikke drive oppdrett, men da jeg leste på nettet for en god stund siden så fant jeg ut at skogskatt virket best.. men skulle gjerne hørt andres meninger også :)

Hva mener du med at de virket best?

Det er forskjell på katter uansett rase. Det eneste du må tenke på er at du må regne med mer pelsstell med langhåret katt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk utifra sistnevnte, siden hun nevnte skogkatt. Jeg har huskatt selv, og planlegger å få en skogkatt om noen år, og da blir seriøs oppdrett langt viktigere enn å evt. spare noen tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt forvirret her, så du må unnskylde: Er det skogkatt, eller langhåret huspus du er på utkikk etter? Man må da ikke drive oppdrett for å ha rasekatt, men i forhold til hvilke kriterier var det det ble påstått at skogkatt var best? Det som passer for en eier/familie, passer ikke nødvendigvis for en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Skogkatt blir jo relativt store som voksne, men hvis kattungen tidlig blir introdusert for hunden vil de nok gå sammen uansett rase.

Det er lettere å forutsi lynne til alle katter der opphavet er kjent (rasekatter), det samme gjelder for huskatter. Men siden huskattene ofte har ukjente familieforhold blir personligheten litt bingolotto.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskatt er ikke rase, og siden det er blanding er det umulig å si noe om lynnet ;)

F.eks NFO (Norsk Skogkatt) blandet med en Ragdoll, er en huskatt :)

Anonymous poster hash: 44291...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskatter/gatemikser, er som oftest sterke og friske puser. :) Velger du en voksen (event. halvvoksen) katt fra Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern, får du i tillegg vite om de går godt sammen med hunder og hvordan personligheten er ellers. Mange av kattene som er inne til omplassering har vokst opp sammen med hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...